canned
Hallo,
De schroefdraaddiameter van mijn Will Wetzlar 50 mm-objectief voor een vergroter bedraagt ongeveer 24,5 mm (buitenomtrek). Is dit een M39-schroefdraad?
Met vriendelijke groeten en bedankt voor elk antwoord,
canned
Gast
Nee. De buitenmaat (diameter) van een M39-schroefdraad is 39 mm.
canned
Bedankt voor het snelle antwoord!
Welke schroefdraadstandaard moet mijn lens dan hebben?
Met vriendelijke groeten,
canned
canned
Zou de lens een M25-schroefdraad kunnen hebben?
canned
Andreas_23
Hallo canned,
Is het echt 24,5 mm? De Meopta-vergrooters hadden vroeger een M23,5 mm-schroefdraad. Het bedrijf Will heeft zeker geen eigen vergrooters geproduceerd. Daarom is het aannemelijk dat het schroefdraad een (vroegere) standaard is. Of er naast de M23,5 en M39 nog andere standaardaansluitingen voor vergrooters bestonden, kan ik helaas niet zeggen.
Andreas
P.S.: Bied je de lens momenteel aan op eBay? Dan heb ik je naar de aansluiting gevraagd.
Renate
Hallo,
Blijkbaar bestaat er in dit diameterbereik geen standaard. Ik heb een Schneider-lens met een schroefdraaddiameter van 25 mm. Daarnaast heb ik ook een printplaat voor Durst-vergroters, met de aanduiding Lapla 25. Een andere oude lens die ik heb, heeft een schroefdraaddiameter van 27 mm. Daarvoor heb ik een moer, zodat een plaatje met een passend gat volstaat. Meopta verkoopt daarentegen objectieven met een schroefdraad van 23,5 mm.
Alleen bij de M39-schroefdraad kun je er zeker van zijn dat je een plaatje voor de vergroter kunt krijgen. Bij andere objectiefdiameters moet je je er van tevoren van verzekeren dat je een passend plaatje kunt krijgen of dat je een goede draaibank hebt.
Met vriendelijke groeten
Renate