wschwetz
Beste forumleden,
op de website van FOTOIMPEX wordt als instelling voor de splitgrade bij Classic Arts Polykaltton vermeld: papier met normale gradatie of Forte Polygrade V. Ik heb beide instellingen uitgeprobeerd, maar de weergegeven meetresultaten lijken toch weinig op elkaar. Vooral bij de Forte-instelling is er al een contrast van ca. 0,75 nodig om bij gradatie 5 uit te komen. Welke van de twee instellingen is nu juist, of is er überhaupt een die werkt? Mijn papier is van eind 2002.
Wilfried
MirkoBoeddecker
Hoe gedraagt het papier zich onder "normale" variocontrastfilters?
Misschien is de achtergrondnevel inmiddels te hoog en is het contrast afgenomen.
Is het papier altijd droog en bij een temperatuur onder 17 °C bewaard?
Groeten,
Mirko
wschwetz
Hallo Mirko,
Mijn vraag had betrekking op de meetresultaten van de Splitgrade en niet op het specifieke papier. Bijvoorbeeld: bij een contrastbereik van 1,0 wordt bij de Forte-instelling (RC) 22 sec bij gradatie 3,3 aanbevolen en bij andere papiersoorten Normal 18 sec bij gradatie 2,5. Of bij een contrast van 0,75 bij de Forte-instelling 6,5 sec bij graad 5,0 (!) resp. 10 sec bij graad 3,2. Dat zijn toch wel duidelijke verschillen. De karakteristieken van beide instellingen lijken mij niet erg op elkaar. Bij jullie informatie op internet ging ik er aanvankelijk vanuit dat beide instellingen hetzelfde waren. De instelling voor de andere papiersoorten is in het resultaat duidelijk beter. Mijn papieren liggen trouwens in de kelder, d.w.z. in de zomer bij 18-20 graden en de rest van de tijd bij 13-15 graden.
Ik heb trouwens in Wetzlar eens voorgesteld om jullie papieren te testen. Voor Foma lijkt er iets te komen, bij jullie andere ben ik sceptisch. Of hebben jullie andere informatie?
Wilfried