PhilippBogner
Hallo,
Ik heb een aantal rollen Adox CHS 25 (120) volgens de nominale gevoeligheid belicht en volgens de aanwijzingen van Fotoimpex in R09 1:50 ontwikkeld.
De negatieven zijn erg hard geworden. Maar wel heel scherp en ook met een fijne korrel.
Waar komt dat door? De Impex-aanwijzingen gaan uit van 1:40, maar ik denk niet dat dat de oorzaak is.
Ik heb bij vrij sterke contrasten in een oude steengroeve gefotografeerd. Had ik daar vanuit een lagere gevoeligheid moeten gaan? En dan ook korter ontwikkelen?
Ik vind de film erg mooi, maar als ik met contrastveranderend papier altijd aan de zachte kant van de filtering uitkom, doe ik vast iets verkeerd.
Mijn excuses, maar ik ben nogal een beginner in het donkerkamerwerk en heb jarenlang helemaal niet meer gefotografeerd.
Bedankt en vriendelijke groeten
Philipp
MirkoBoeddecker
Philip,
zoals al in de catalogustekst en op de ADOX-website wordt uitgelegd, is de 25 (net als alle films met een lage gevoeligheid) over het algemeen wat lastiger te belichten en is het contrast moeilijker in te schatten dan bij een film van 100 of 400 ASA.
Als daar dan ook nog hard licht bij komt, wordt het beeld al snel te hard.
Voor het begin zou ik je daarom eerder de 50 aanraden (in de catalogus staat daarover ongeveer: ook met een zeer fijne korrel, maar met de soepelheid van een middelgevoelige emulsie...).
Anders zou je de APH09 sterker kunnen verdunnen, wat ook de contrastbeoordeling ten goede komt, of zoals al aangegeven overbelichten en onderontwikkelen (pullen).
Groeten,
Mirko