Welke dansritmes zijn er in de dansschool en wat is het verschil tussen die ritmes? Bijvoorbeeld samba en Brazilië? (Voor een soortgelijke, oppervlakkige vraag zou ik maar een paar woorden hoeven te veranderen :-)
Even serieus. Er zijn veel ontwikkelaars en veel voorschriften hierover. En dan zijn er nog de leerboeken, ervaringen en de bijsluiters van de fabrikanten.
Niets daarvan is in principe slecht. Je moet het gewoon uitproberen. En net zoals de een graag de samba danst, terwijl de ander tijdens het carnaval in Rio nog steeds op zoek is naar de walsmaat, zo is het ook bij het ontwikkelen van film.
Voor RODINAL, net als voor andere ontwikkelaars, geldt in principe bij een constante ontwikkeltijd: veel beweging, veel ruis in het negatief. En ook nog: veel korrel als gratis extraatje. Je kunt elke film natuurlijk overontwikkelen :-)
Ik gebruik RODINAL in mijn proces bij 18,5-19 °C, schud volgens Agfa (d.w.z. de eerste minuut volledig, ongeveer elke twee seconden, daarna eens per 30 seconden) en dat werkt voor mij vrij goed. Om de temperatuur op peil te houden, zet ik het blik in een emmer van 10 liter met water van 19 °C. De concentratie en de film waren je toch niet belangrijk? Goed zo. Dat bespaart me het opnieuw opschrijven van allerlei recepten.
Als richtlijn wil ik toch één ding geven: HP5+/1600 ASA/RODINAL 1+50/middenformaat:
http://www.borgerding.de//Dosenkohl/1600ASA/index.htm. Dat werkt. En wat daarbij vooral leuk is, is dat de vloeistof na ca. 17 min. zo plat is, dat er alleen nog een licht hoogtepuntje in het midden te zien is. Wat je daar ook heel goed kunt gebruiken.
Geen kritiek op het motief/de opname, alstublieft. Ik wil hiermee laten zien wat er technisch mogelijk is met de HP5/RODINAL. Nadat je de vloeistof hebt getest/uitgeprobeerd.
En dit was een 18x24-afdruk van 6x6, gescand met nogal middeleeuwse techniek. Alleen de totale opname is digitaal bijgescherpt. De uitsneden zijn precies zoals ze van de afdruk in de scanner zijn gevallen. Eén pixel bij het scannen komt daar overeen met één pixel op de monitor.
Let bij het laatste fragment alstublieft op de fijne bokeh van deze oude Tessar en bescherm deze :-)
Met vriendelijke groeten,
Franz