Johannes
Hallo allemaal!
Ik zou graag willen weten waar je op moet letten bij het ontwikkelen
van infraroodfilms, en of iemand al
ervaring heeft op dit gebied en me misschien een
enkele tip kan geven!?
Groeten, Johannes
max
Hallo Johannes,
Als je infraroodgevoelige zwart-witfilm bedoelt (zoals de Maco/Rollei 820, de HIE of de Konica IR), dan ontwikkel je die net als gewone zwart-witfilm. Gebruik wel een geschikt filter om het effect goed tot zijn recht te laten komen. Het meten van de belichting is dan wel een beetje lastig.
Bij infraroodkleurenfilm (valsekleurenfilm) weet ik het niet zo goed. Maar dat zou ook E6 of CN41 moeten zijn.
Groeten
Martin
Wolfgg
Hallo,
Ervaringen uit het verleden:
- De zwart-wit IR-film Kodak IR moest in het donker in de camera worden geplaatst, omdat er licht via de opening van de filmhouder binnendringt
- Kleuren-IR is omkeerfilm, dus E6, vroeger ook E4
- Sommige plastic ontwikkelingsbakjes zijn niet IR-dicht, dus test dit eerst!
- Het Wood-effect krijg je ook met de Technical Pan (indien nog verkrijgbaar) en een zeer donker rood- of IR-filter
- Alle IR-films zijn ook gevoelig voor blauw, dus een filter is altijd nodig
Groeten, Wolfgang
andreasbrigachtal
Hallo Johannes
Zwart-wit IR-film moet je zelf ontwikkelen, omdat de meeste laboratoria met IR-lichtbronnen werken.
De Kodak HIE moet in volledige duisternis worden geplaatst, zowel in de camera als later vanuit de camera in de ontwikkelbus! Ik spreek hier uit bittere ervaring. De Rollei IR mag ook in de schaduw van je lichaam worden geplaatst. Maar in de volle zon straft hij je met onscherpe eerste 4-5 opnames, de Kodak met minstens 24!
De Kodak DiaIr-film wordt gewoon in het lab verwerkt, maar voor zover ik weet bieden niet alle labs dat aan.
Je kunt de ontwikkeltijden voor de Kodak HIE in RODINAL en PMK Pyro gerust bij mij opvragen.
Bij de Kodak volstaat een Wratten 25 roodfilter al voor een uitgesproken IR-effect, de Rollei (Maco) heeft al een 89b nodig om überhaupt een beetje IR te laten zien. Ook voor de Rollei kan ik je mijn tijden geven.
Verder kan ik je de website van Wolfgang Mothes van harte aanbevelen, daar staat een mooi verslag over IR-fotografie.
Veel licht
Andreas
P.S. Op mijn pagina, die ik niet meer bijhoud, zijn enkele IR-opnames te zien met Kodak en met Maco www.andreasinbrigachtal.homepage.t-online.de
Urnes
Hallo,
je moet ook letten op het type camera dat je gebruikt. Nieuwere AF-camera’s, zoals de Minolta Dyna 7, zijn niet geschikt voor infraroodfotografie. Enerzijds omdat ze een functie voor één opname hebben, anderzijds omdat ze aan de achterkant een open filmvenster hebben. Oude mechanische camera's zijn daarentegen uitstekend geschikt. Onder andere omdat op de oude MF-lenzen meestal de infraroodindex staat aangegeven. Dat is het focusverschil. Meestal is dat een klein rood puntje. Het geeft aan hoeveel je de lens verder moet draaien om de scherpte te bereiken in het IR-bereik. Oude zoeker-camera's zijn ook niet slecht, omdat je daar door de zoeker kunt composeren en het roodfilter niet op en af hoeft te schroeven.
Groeten, Sven.
Johannes
Bedankt voor jullie tips, ik ga binnenkort eens een
filmje maken met mijn oude Exa 1c; ik denk dat dat
beter uitpakt dan met die "speelgoedlenzen" van mijn Canon...
Groeten, Johannes