stmartin
Hallo, ik ben nieuw hier.
?
Ik ben weer begonnen met analoog fotograferen. Nu wil ik mijn foto’s en filmpjes graag zelf ontwikkelen. Ik heb van een +
vriend een belichtingsapparaat gekregen. Het is een Meopta Axomat. Kan ik daarmee ook 6x6-negatieven vergroten?
?
Hartelijk dank en groeten
Lichtjahr
...heel eenvoudig.
Kijk eens naar het filmplatform om te zien hoe groot de opening is.
Het filmplatform bevindt zich tussen de lens en de lampbehuizing; het zou uitgeschoven moeten kunnen worden.
€
Edi
stmartin
Hoi, het filmframe is voor 35 mm. Kan ik daarvoor een groter exemplaar bij kopen? Helaas ben ik een beginner op dit gebied en weet ik niet waar ik die kan kopen.
Urnes
Axomat is KB, Opemus 6x6, Magnifax 6x9. Met de laatste twee kun je ook de kleinere formaten verwerken.
Groeten, Sven.
stmartin
Oké, bedankt, dan ga ik een Opemus aanschaffen. Of is er een beter apparaat om klein- en middenformaat te vergroten?
TR
Hallo, er zijn zeker “betere” apparaten dan die uit Oost-Europa. De marktleider is / was het bedrijf “Durst”. Een Opemus is echter voldoende stabiel en op zich een goed apparaat (de laatste, grijze generatie). Mocht je er een willen aanschaffen, neem dan even de tijd om op eBay te kijken of er geschikte vergrooters met zoveel mogelijk accessoires te vinden zijn. Want het zal moeilijk zijn om deze onderdelen achteraf aan te schaffen. De vergroter zou dus moeten worden geleverd met een of twee goede objectieven (één voor 35 mm; één voor 6x6) en ook meerdere inlegmaskers voor de tafels (35 mm, 6x6 en eventueel glazen inzetstukken). In het ideale geval is ook de kleurenmengkop inbegrepen. Hiermee kun je ook voor zwart-wit het contrast eenvoudig regelen en ben je niet afhankelijk van de inlegfilters.
ZalmanYanowsky
Of je nu "gedwongen" bent om inlegfilters te gebruiken of er bewust voor kiest, is een kwestie van de eisen die je aan je afdrukken stelt. Toen ik begon met het samenstellen van mijn donkere kamer, waren net de HR-films op de markt gekomen, die qua randscherpte en fijne korrel vrijwel een enorme sprong voorwaarts betekenden. Vergelijk maar eens afdrukken van Kodacolor II met die van Fujicolor HR 100!
€
Dat wilde ik niet zomaar weggeven, dus kocht ik voor mijn Krokus Color 69 S geen kleurenmengkop, maar (voor ongeveer hetzelfde geld) Kodak-afdrukfilters. En daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. De bovengenoemde Krokus is trouwens zo stevig dat je je eraan kunt ophangen als je er ooit definitief genoeg van hebt.
€
Als je een iets afgezwakte scherpte wenst – zoals de mengkamers in principe leveren – kun je die bereiken met een matglasplaatje dat in de filterlade wordt geplaatst.
€
Groeten!
€
Zal
highscore
Ik ben niet overtuigd van kleurmengkoppen bij zwart-witvergrotingen.
Ik heb er ooit een getest op mijn vergroter. En ik was teleurgesteld vanwege de uitsluitend donkergrijze zwarttinten.
En bij handmatige splitgrade zie ik ook geen tijdwinst.
Ah. Kokus-apparaten zijn goede apparaten!