canned
Hallo,
Welke brandpuntsafstand is nodig voor het vergroten van middenformaatfoto’s (6x7) tot maximaal 30 x 40 cm?
Is een 50 mm-lens voldoende?
Hartelijke groeten en bedankt voor elk antwoord,
canned
cfb_de
Hallo canned,
Een 50 mm-objectief heeft een te kleine beeldcirkel en zal het negatief niet volledig belichten. Gebruik een 80 mm-objectief; dat heeft als vergrotingsobjectief een voldoende grote beeldcirkel.
Met vriendelijke groeten,
Franz
MirkoBoeddecker
Canned,
zelfs een 80 mm komt bij 6x7 soms net tekort.
Ik zou een 105 mm nemen om wat speling te hebben, bijvoorbeeld voor volformaat.
Maar ik denk dat je eigenlijk iets anders wilde vragen en vermoed dat je vergroter niet hoog genoeg kan worden uitgeschoven om 30x40 te vergroten en dat je nu dacht dat je, net als bij de camera, gewoon een andere brandpuntsafstand zou kunnen gebruiken om een grotere vergrotingsfactor te krijgen.
Dat gaat helaas niet bij de vergroter (enige uitzondering: Rodagon WA-lenzen, maar die worden niet meer gemaakt) omdat de lenzen op normaal zijn berekend.
Vanuit dit oogpunt zou mijn tip contraproductief zijn, omdat een langere brandpuntsafstand weliswaar zorgt voor een betere belichting en kwaliteit, maar ook voor een lagere vergrotingsfactor.
Daarom kun je het beste een grotere vergroter kopen of deze op een oude tafel schroeven en er met een decoupeerzaag een gat in zagen om op de grond te kunnen vergroten.
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
> De enige uitzondering zijn de Rodagon-groothoeklenzen, maar die worden niet meer geproduceerd
Oeps. Is Linos daar alleen nog maar bezig met uitverkoop? In hun winkel staat alleen dat de 120 mm groothoeklens uit het assortiment gaat, bij de andere lenzen staat daar niets over.
Franz
canned
Bedankt voor de snelle hulp.
drbue
Met uitzondering van de WA is een 90-mm-objectief de ondergrens. De Rodagon 105 is echt een heel goed objectief. Om de vergrotingsfactor te vergroten, is een statiefverlenging of een (hoger geplaatste) wandbevestiging aan te raden, of...
Met vriendelijke groet
cfb_de
Wat die WA betreft, ben ik niet zo streng. Linos (Rodenstock) zou de 4/80 Rodagon toch niet zomaar aanprijzen als geschikt voor 6x7.
Hoewel Rodenstock-lenzen over het algemeen een grotere beeldcirkel hebben: de 60 mm van een kennis belicht 6x6 zo goed dat ik bijna spijt heb van mijn aankoop van een 60 mm WA.
Bij Schneider wordt de 80 mm echter slechts tot 6x6 aangegeven.
Franz
max
Hoi,
dat hele gedoe met het beeldcirkel hangt toch nog steeds af van de VG-schaal. 6x7 afgedrukt op 13x18 zou bijna met een standaard 50mm-lens moeten lukken. Ik geloof echter nauwelijks dat Schneider of Rodenstock zich zo blootgeven dat de beeldcirkel bij een schaal van 1:10 tot 1:15 ineens niet meer volstaat, als dat voor het formaat wordt aangegeven. Dan is de cirkel ook alleen nog maar iets groter dan bij de instelling "oneindig" vanwege afrondingsfouten.
Groeten
Martin
Wolfgg
Hallo,
Voor 6x9-negatieven gebruik ik de Rodagon (zonder "Apo") 4,0/80 vanaf diafragma 8. Ik heb daar nog nooit iets in de hoeken opgemerkt, zelfs niet bij afdrukken van meer dan 30x40. En zoals bekend stel ik hoge eisen.
Groeten, Wolfgang