tatjanavogt
Hallo beste laboranten,
Ik zou graag eens afdrukken van meer dan 30 x 40 cm maken, maar ik kom momenteel niet aan de juiste hulpmiddelen. Ik heb wel een geschikte vergroter en ook geschikte negatieven. Grote vergrotingskaders zijn helaas onbetaalbaar, daarom zoek ik naar een andere manier om het fotopapier te positioneren (projectie van het negatief op de muur of op de vloer). Is er misschien plakband of iets dergelijks dat goed zichtbaar is bij Duka-licht? Heeft iemand andere ideeën?
Ik zou erg blij zijn met hulp.
Groeten,
Tatjana
cfb_de
Hallo Tatjana,
voor PE/RC-papier:
- Vloerprojectie: waterdruppels onder het papier. Wrijven.
- Wandprojectie: plak Tesa-Powerstrips voorzichtig en zo min mogelijk in de hoeken.
Voor baryt:
- Vloerprojectie: een dunne, goedkope MDF-plaat met een passende uitsparing. Decoupeerzaag.
. Wandprojectie: Tesa-...
Verder kun je nog eens googelen op "sticky easel" en dan kom je op een parallel forum terecht, waar zelfs bruikbare doe-het-zelf-recepten worden beschreven. Ik geef de link hier niet, omdat ik niet naar de concurrent wil linken.
De veel belangrijkere vraag is echter: hoe krijg je de voet- of wandprojectie netjes parallel aan het negatiefplatform/de lens?
Als je dat niet voor elkaar krijgt, is het bevestigen van het papier eigenlijk zinloos geklooi.
Met vriendelijke groeten,
Franz
tatjanavogt
Hallo Franz,
Hartelijk dank voor je antwoord. Misschien heb je ook nog een idee hoe ik op een eenvoudige manier de juiste plek op het papier kan markeren. Er moet immers een soort kader zijn, zodat het papier niet scheef ligt en de uitsnede klopt.
Mijn pogingen tot nu toe met kartonnen hoekjes waren helaas niet erg succesvol :huh:
Hartelijk dank!
Tatjana
Wolfgg
Hallo Tatjana,
Laat in de bouwmarkt een geschikte spaanplaat met witte coating op maat zagen, voor 30x40 ongeveer 35x45 cm groot, grotere formaten naar behoefte; plak links en bovenaan een dun houten profiel (ongeveer 3 mm dik) als papiergeleider vast; teken ten slotte met een zwarte viltstift het papierformaat (papierranden) af. Maak bij de houten profielen de zijden die naar het papier zijn gericht zwart.
Groeten, Wolfgang
cfb_de
Of gebruik gewoon een vel papier als sjabloon en plak met pleisters twee hoeken ervan op de voetafdrukken.
Ik projecteer grotere verhalen op de deur; daarvoor is een potlood handig om te markeren.
Franz
dkwrt200
Hallo mensen die hulp nodig hebben en adviesgevers,
Afgezien van de projectie, het vlak liggen van het papier enz. (bij mij wordt er ook op een witte deur geprojecteerd, maar bij architectuur valt het snel op als het papier een beetje golft), kost het ontwikkelen me meer moeite. Voor 30x40-formaten heb je al ruim 2 liter chemicaliën nodig om het papier goed te bevochtigen, en met de ruimte op de plank boven de badkuip wordt het dan ook behoorlijk krap.
Omdat ik onlangs een stapel 50x60-papieren heb gekregen, heb ik een oude Jobo Drum 4551 aangeschaft, die naar verluidt een vel van dit formaat aankan. Maar hoe wordt het papier erin gelegd? Er is in ieder geval een overlapping van ca. 20 cm en daar komt geen chemie aan (-witte vlekken). Er zaten ook nog drie zakjes bij met kleine, ingesneden plastic rolletjes en kleine, ingesneden plastic rolletjes met aan de zijkant aangebrachte driehoekjes. Ik neem aan dat dit afstandhouders zijn. Maar hoe worden die gebruikt? Die met de driehoekjes aan de rechtopstaande randen van het papier en de rolletjes aan de bovenste en onderste gewelfde randen? Tot nu toe is het me ook niet gelukt om alles zo te plaatsen dat de vloeistof echt overal komt.
Kan iemand mij een tip geven over hoe je die dingen gebruikt? Of zijn er andere trucs?
Hartelijk dank en vriendelijke groeten,
Rainer
cfb_de
Hallo Rainer,
voor de goede Jobo 4551 heb je voor 50x60 de formaathouder 4512 nodig. Daar rol je het papier in, giet je er iets meer chemicaliën (namelijk min. 450 ml) bij en dan lukt het. Zonder de 4512 kan de trommel tot 40x50 aan en dan is het afgelopen. Met de 4512 leer je dan ook vrij snel waarom processors *zonder* draairichtingsomkering zinvol kunnen zijn.
Los gekocht zijn deze formaathouders meestal al gescheurd. In combinatie met een doos zijn ze af en toe wel eens heel, dat zijn dan de 4551, waarop je waarschijnlijk tot nu toe nog niet hebt geboden op eBay. Die gaan namelijk voor aanzienlijk meer dan een tientje.
Franz
dkwrt200
Hallo Franz,
Hartelijk dank voor de tip! Ik ga er dan maar eens naar op zoek. Als ik niet snel iets kan vinden, bedenk ik wel een doe-het-zelfoplossing. Zouden twee of drie lagen horren misschien als afstandhouders kunnen dienen? Dan zou de vloeistof er toch goed tussendoor moeten kunnen lopen. Langzaam draaien (zonder processor: doe-het-zelfoplossing met een paar rubberen wieltjes uit de Legodoos van mijn kinderen) zou krasjes moeten voorkomen en een of twee keer extra tussendoor water geven zou ook moeten werken. De kleine plastic onderdelen zijn dan waarschijnlijk voor een niet nader te bepalen doel.
Hartelijk dank en vriendelijke groeten,
Rainer
MirkoBoeddecker
Rainer,
probeer eens of je die kleine plastic onderdelen aan de losse plastic rails kunt vastklikken.
Misschien zijn het afstandhouders ten opzichte van de buitenwand van de doos.
Dat met het vliegenraam gaat waarschijnlijk niet zo goed.
Hoe groter het formaat, hoe gevoeliger het geheel is voor strepen. Zelfs als je 30x40 niet goed in de bak beweegt, zie je achteraf bij licht, na het drogen, strepen over strepen.
Zo'n gaas zorgt zeker voor stromingspatronen.
Groeten,
Mirko
drbue
Hallo Tatjana en anderen,
er is nog een andere oplossing, mits de ruimte dat toelaat:
laat een stevige beugel maken en bevestig deze op de gewenste hoogte aan de muur. Haal de vergroter van de basisplaat en schroef deze samen met de kolomvoet op deze beugel. Als je het geheel 20 cm hoger zet, kun je je posters maken. Deze beugels of kolomverlengstukken zijn kant-en-klaar verkrijgbaar voor Kaiser en Dunco. Een grotere basisplaat kun je bij de bouwmarkt kopen. Plakband om alles vast te zetten is verkrijgbaar bij fotowinkels. - Als je foto's wilt maken, zet je de basisplaat gewoon hoger.
Groeten
SCKStef
Hallo Tatjana,
ik heb zelfklevende stalen band gekocht en de gangbare formaten als kader aan de muur geplakt; daarna kan ik mijn papier ondergaan door middel van wandbelichting.
Voor vloerprojectie gebruik ik een DIN A2 MDF-plaat met een raster van stalen band (om de 5 cm).
Het papier wordt vastgezet met neodymiummagneten (extra klein en extra sterk) waaraan ik een "handvat" heb geplakt; het handvat bestaat uit een stukje plastic folie, of voor grotere magneten heb ik deze in een filmdoosje geklemd.
Met deze oplossing gaat er weliswaar altijd een klein beetje rand verloren, maar het blijft wel zitten.
Met de wandrails kan ik ook snel een holle koof bouwen voor productopnames...
Voor de ontwikkeling van de foto's gebruik ik een constructie van 3 kunststof dakgoten. De middelste dakgoot wordt gevuld met de betreffende chemie, het papier wordt er vervolgens eenvoudig doorheen getrokken en in de andere dakgoten op en neer gerold.
Bovendien is de dakgoot in het midden voorzien van een afvoer, zodat ik de chemische vloeistof ook eenvoudig kan verversen.
De constructie kan zeker ook worden uitgebreid, zodat ik de chemische vloeistof niet hoef te verversen...
Het geheel staat dan in een zelfgemaakte bak van vijverfolie.
Groeten,
Stähane.
bogibell
Hallo,
ik heb ook dakgoten voor grote afdrukken aangeschaft, waarin ik het belichte papier in de betreffende chemische vloeistof op en af wil rollen. Maar het afvoeren van de chemische vloeistof is voor mij nog een hindernis...Ik heb er ook al aan gedacht om afvoerkleppen in te bouwen, zoals Stähane beschreef. Kun je me vertellen, Stähane, waar je ze gekocht hebt (bouwmarkt of zo?) en hoe je ze rondom dicht hebt gekregen (siliconen, PVC-lijm)?
Heel erg bedankt voor de tip :D Bogi.
SCKStef
Hallo,
ik heb hier dakgoten met een diameter van 170 mm gebruikt. (De maat heb ik niet kunnen vinden)
De eindstukken zijn vastgelijmd (PVD-lijm)
De afvoer bestaat uit een kunststof koppeling voor tuinirrigatie (merk Trobak).
De verbindingsmof heeft 1 buitendraad (1/2 inch) en een klemvoorziening (20 mm buis).
Gewoon een gat in de dakgoot geboord, een schroefdraad gesneden en het geheel vlak met 2-componentenlijm bevestigd (Pattex of Henkel).
Nog een klep erop, en dat is het :-)
Het enige nadeel is dat je ofwel een gat in je aanrechtblad moet maken, of de constructie op "stelten" moet zetten, maar daar staat tegenover dat je de dakgoot zonder problemen volledig kunt leegmaken zonder veel te hoeven kantelen.
Groeten,
Stähane.
Hoddy
Hallo Tatjana,
Laat in de bouwmarkt een geschikte spaanplaat met witte coating op maat zagen, voor 30x40 ongeveer 35x45 cm groot, grotere formaten naar behoefte; plak links en bovenaan een dun houten profiel (ongeveer 3 mm dik) als papiergeleider vast; teken ten slotte met een zwarte viltstift het papierformaat (papierranden) af. Maak bij de houten profielen de zijden die naar het papier zijn gericht zwart.
Groeten, Wolfgang
In plaats van houten profielen kun je ook deze zwart geanodiseerde hoekprofielen van aluminium gebruiken. Die kun je ook goed vastschroeven
Groeten
Waldo
Hoddy
Hallo Rainer,
voor de Jobo 4551 heb je voor het formaat 50x60 de formaathouder 4512 nodig. Daar rol je het papier in, giet je er iets meer chemicaliën (namelijk minimaal 450 ml) bij en dan lukt het. Zonder de 4512 kan de trommel tot 40x50 aan en dan is het afgelopen. Met de 4512 leer je dan ook vrij snel waarom processors *zonder* draairichtingsomkering zinvol kunnen zijn.
Los gekocht zijn deze formaathouders meestal al gescheurd. In combinatie met een doos af en toe eens heel, dat zijn dan de 4551, waarop je waarschijnlijk tot nu toe nog niet hebt geboden op eBay. Die gaan namelijk voor aanzienlijk meer dan een tientje.
Franz
[color="#3333FF"]Als de "tong" van de formathouder is afgebroken, snijd je deze helemaal af en werk je alleen met de halfopen buis. Pas dan werkt het apparaat goed, omdat de chemie dan overal bij kan. Dat is mijn jarenlange ervaring hiermee
Groeten
Waldo[/colo