eis-vogel
Hallo,
nu ik weer met analoge fotografie ben begonnen met mijn eigen DUKA, heb ik mijn eerste afdrukken net als vroeger op Ilford MG IV (PE) gemaakt. De grijstint van het papier bevalt me echter helemaal niet meer. Daarom heb ik bij FOTOIMPEX twee soorten barietpapier besteld om te testen: Adox Variotone halfmat en MCC 110 glanzend. Vooral de MCC beviel me erg goed, de haalbare maximale zwartdiepte is absoluut top. Afdrukken zien er hiermee erg plastisch, bijna driedimensionaal uit. Ik zou echter de voorkeur geven aan een halfmat oppervlak. Mijn vraag is daarom: blijven de eigenschappen bij dit oppervlak behouden of is bijvoorbeeld de maximale zwartdiepte minder?
Bedankt en vriendelijke groeten
Harald
Otto
In vergelijking met PE-papier is het verwerken van barietpapier arbeidsintensiever. Dat begint meestal al bij de ontwikkeltijd. Barietpapier moet minimaal 2 minuten worden ontwikkeld, bij voorkeur 3 minuten. De fixeertijd is meestal twee keer zo lang of langer dan bij PE-papier. Het wassen en drogen kost aanzienlijk meer tijd. Ook kost het wat moeite om barietpapier glad te krijgen. Afdrukken op barietpapier zien er aanzienlijk eleganter uit dan op PE-papier. Het is bewezen dat bariet-afdrukken aanzienlijk langer dan 100 jaar meegaan (mits correct verwerkt).
?
De twee genoemde papiersoorten zijn van zeer hoge kwaliteit, maar hebben sterk uiteenlopende eigenschappen. Het Variotone is een warmtoonpapier. Dat betekent dat er een warmere beeldtoon ontstaat dan bij een neutraaltoonpapier zoals het MCC. Een warmtoonpapier is duurder, heeft bij de belichting aanzienlijk meer licht nodig en reageert beter op de verschillende ontwikkelaars en toners dan een neutraaltoonpapier. De klassieker is het aan de lucht drogen van glanzend barietpapier. Dit levert een zeer mooie, edele beeldtoon op (niet helemaal glanzend). Een hoogglans krijgt men meestal alleen met een hoogglans-droogpers. Mat of halfmat papier wordt graag gebruikt voor portretten. Het contrastbereik van dit papier is niet zo hoog als bij hoogglanspapier (hoe matter, hoe lager het contrastbereik). Welk oppervlak je kiest, hangt ook sterk af van het motief en de presentatie van de foto. Een glasplaat in een fotolijst vermindert bijvoorbeeld het schijnbare contrast van de afdruk nog verder. Je kunt het het beste gewoon uitproberen. Zoals zo vaak is de oorspronkelijke vraag ook een kwestie van persoonlijke smaak.
?
Veel succes bij het verwerken.
Met vriendelijke groeten,
Otto!
Renate
De Adox Variotone lijkt uit de handel te worden genomen. Bij Impex zijn momenteel alleen nog restanten verkrijgbaar. Ik vind dat jammer, want het was mijn favoriete papier. Het verbaast me dat ik hierover nog niets op verschillende forums heb gevonden.
Met vriendelijke groeten
Renate
RalfMichael
Hallo Harald,
zoals Otto al schreef, is het verwerken van barietpapier wat bewerkelijker – misschien nog even ter informatie: de houdbaarheid van de vloeistoffen (ontwikkelaar en fixeer) is ook aanzienlijk korter. Bovendien moet er tussen de ontwikkelaar en de fixeer absoluut een stopbad worden gebruikt; bij PE-papier volstaat een eenvoudige tussenspoeling. (Als je dit al wist, mijn excuses. Ik schrijf het alleen voor het geval je voor het eerst met barietpapier werkt)
Groeten, Ralf
eis-vogel
Goedenavond
en bedankt voor jullie reacties!
Vroeger hoefde ik niet lang na te denken of te experimenteren: ik had de Forte PW14 en dat was prima. Vandaag heb ik nog wat getest en ik vind de MCC best indrukwekkend. Maar misschien komt het ook gewoon door de betere kwaliteit van mijn negatieven na het bestuderen van de "Beyer-bijbel"
De MCC zou naar mijn smaak qua beeldtoon best nog iets warmer mogen zijn. Ik ga eens een warmtoonontwikkelaar proberen, misschien helpt dat.
Groeten
Harald