highscore Hoi allemaal Ik ben door de duivel bezeten geraakt en heb op eBay een Bolex C8 met een 13 mm Yvar-lens voor 30 euro op de kop getikt. Ik heb de mechanica meteen weer aan de praat gekregen met een paar druppels Ballistol. Het lelijke gerammel en gekletter is veranderd in een gelijkmatig loopgeluid. De gemeten looptijden van het veerwerk bij de verschillende filmsnelheden zijn nu ook altijd netjes kwadratisch. Mijn vragen. Met welke (Foma?) SW-film (er zijn blijkbaar verschillende uitvoeringen) moet ik hem voeden? Kan ik de film laten ontwikkelen bij onze huisbaas? Kan ik een normale S8-projector gebruiken??? Groeten, Highscore
Wolf_XL ...naast de zeer voordelige Foma van de gastheer zijn hier ook andere films verkrijgbaar in het benodigde Double 8-formaat.
Lichtjahr Wat betreft je vraag over de projector. De film voor je Bolex is een Double-8-film; die kun je niet afspelen met een S(uper) 8-projector. De perforatie is anders en het beeldformaat is bij S8 groter. Er waren echter projectoren voor twee formaten die eenvoudig omgebouwd konden worden. Let bij de aankoop van een projector op de aandrijfriemen. Meestal worden ze broos en scheuren ze of zijn ze al gescheurd. Het vervangen van de riem is vaak niet eenvoudig; bij sommige projectoren moet het hele aandrijfsysteem worden gedemonteerd. … Doppel-8-film is een 16 mm-film met dubbele perforatie en een lengte van 7,5 m. Na één doorloop wordt de filmspoel omgedraaid en wordt de andere helft onderworpen aan belichting. In het ontwikkelingslaboratorium wordt de film in de lengte doorgesneden en op de juiste manier aan elkaar gelijmd. Het resultaat is 15 m Double-8-film met een projectieduur van ca. 3 minuten. … Overigens was de Bolex Double-8 ook verkrijgbaar met twee en drie verwisselbare objectieven en later ook met zoom. Ik had in de jaren 60 de camera met 2 objectieven en ingebouwde belichtingsmeter. … Groeten, Edi