MehmetCati Hoi! Ik heb een tijdje geleden ergens gelezen dat Drysonal niet voor elk filmmateriaal geschikt zou zijn. Nu ben ik van plan om dit "spul" eens uit te proberen, maar ik ben er niet meer zo zeker van. Klopt die bewering? Heeft iemand hier ervaring mee? Groeten Mehmet
cfb_de Hallo Mehmet, Drysonal bestaat uit gealkoholiseerde ethanol en wat oppervlakte-actieve stoffen. In het Nederlands gezegd: spiritus en wat bevochtigingsmiddel, waarbij de spiritus in Drysonal niet met kamfer is gealkoholiseerd. Dit is absoluut niet compatibel met C41-films die zonder behoorlijke wassing alleen met een stabilisatiebad zijn behandeld. Bij welke zwart-witfilm dan ook zie ik na een goede spoeling geen mogelijke nadelen. Maar ook geen echte voordelen. Als de film met een slacentrifuge wordt gedroogd, is hij ook zonder Drysonal binnen 30 minuten droog. Met vriendelijke groeten, Franz
MehmetCati Hallo Franz. Hartelijk dank voor je antwoord! Dus dan zou ik gewoon spiritus kunnen gebruiken? Ik wilde deze zomervakantie een paar filmrolletjes ter plekke ontwikkelen (omdat ik voor het eerst de Maco IR-film wil uitproberen, of eigenlijk voor het eerst überhaupt aan IR-fotografie doe) om de negatieven meteen te kunnen beoordelen. Maar ik wilde met "licht" ontwikkelingsmateriaal reizen en de slacentrifuge en alle "omvangrijke" spullen thuis laten (ik ga met de auto en twee kinderen en mijn vrouw. Anders komt er al heel wat bij om mee te nemen). (Na wat experimenteren ga ik de "belangrijke" films toch thuis ontwikkelen.) Toen dacht ik: "zo'n flesje" Drysonal kan geen kwaad, als er toch geen gedestilleerd water, slacentrifuge enz. is. (De tip met de slacentrifuge heb ik trouwens hier uit het forum. Werkt prima!!!) Het zou natuurlijk geweldig zijn als ik ter plaatse alleen maar een fles spiritus hoefde te kopen....... Is het verdunningsmiddel in de spiritus op de een of andere manier schadelijk voor de film? Of kan ik deze dan zonder zorgen gebruiken? Is er een aanbevolen verdunning? Nogmaals bedankt en Groeten Mehmet
fotohuisrovo Door 10% spiritus toe te voegen, droogt het sneller. Enkele tips voor de Rollei/Maco IR-400-film: http://www.digitaltruth.com/forum/viewtopi...13c2a6dc64895b5 en natuurlijk een fijne vakantie. Met vriendelijke groeten, Robert
MehmetCati Hallo Robert! Hartelijk dank voor je tip en je link. Groeten Mehmet P.S.: Dat klopt inderdaad, dat zijn nu Rollei-filmrolletjes. Ik heb nog 30 Maco 820c-rolletjes in de koelkast liggen, die ik in augustus tijdens mijn vakantie wil ‘opmaken’. Eens kijken of Toscane er ook in het infraroodbereik nog mooi uitziet :)