Hoi canned,
dat is al een mooie verlanglijst...
De analoge middenformaatcamera is zeker de eenvoudigste; RB’s zijn momenteel ruim onder de 1000 euro te krijgen (met standaardlens, magazijn en lichtschacht).
Wat betreft (nog) veel goedkopere opties pleit Mephisto hier wel heel sterk voor de Kievs, daar is genoeg over geschreven, alleen zou ik de aanpasbaarheid van digitale achterwanden nog even checken (is het echt Hasselblad-compatibel, of is er nog wat extra knutselwerk nodig? Leen een achterwand!!!).
Qua prijs zit Bronica er nog tussenin (maar qua kwaliteit staat die buiten kijf).
Probleem 1: Er zou één balgapparaat voor de Mamiya moeten zijn, voor de Zenza SQA(i) weet ik dat er één is, voor de Kiev waarschijnlijk een Novoflex die kan worden aangepast. Dat is dan echter geen automatische balg, dus handmatig diafragmeren! Novoflex werkt overigens niet met de andere twee, die hebben centrale sluiters, daar moeten originele balgen op. En überhaupt, zoiets is zelden tweedehands en goedkoop te vinden.
Probleem 2: digitale achterwand, Polaroid-achterwanden zijn er voor iedereen, inmiddels ook vrij goedkoop, omdat alles op digitaal overschakelt. Vergeet de vervolgkosten (film) niet. Digitale achterwanden zijn ofwel van in de steek gelaten of duur. Wat wil je ook, die kosten nieuw een fortuin. Nog steeds. Het zijn immers kleine series en toch al na 2 jaar weer verouderd.
Het alternatief zou
http://webres.calumetphoto.com/webres/pdfs...ste_2006_01.pdf
zijn. Volgens de lijst helaas geen balgen, alleen tussenringen, en voor twee dagen digitaal achterdeel heb je met een beetje geluk de RB al geschoten.
Ik ben ook al lang tevergeefs op zoek naar een digitale Pola-set.
Zonder geld lukt het niet.
Groeten
Martin