william5
Hallo allemaal,
hier is een vraag die me al een tijdje bezighoudt en die niet per se met analoge fotografie te maken heeft, maar eerder van algemene aard is.
Om mensen te fotograferen heb ik vanwege de wetgeving inzake portretrechten hun toestemming nodig. Voor zover ik weet, heet dat een "model release".
Hoe pakken jullie dat aan als jullie onderweg zijn, iemand zien en diegene fotograferen? Ik wil dit graag in de praktijk weten: hebben jullie kant-en-klare briefjes en een pen bij je? Heeft iemand ervaring met hoe mensen hierop reageren en hoe je dit het beste aanpakt?
Elke keer als ik andere, onbekende mensen fotografeer en later de resultaten in het lab zie, bedenk ik me weer dat ik de foto's niet kan publiceren.
Groeten, Jens
Gast
Hallo Jens
Als ik onderweg foto’s maak, sluit ik geen contracten af. Als je oogcontact maakt of een praatje maakt met het model, vertel dan even kort waarvoor je de foto’s maakt (dat vinden ze namelijk belangrijk, want er lopen genoeg gekken rond – met hun mobieltje en zo). Misschien heb je een visitekaartje bij je waarop je website staat, zodat ze kunnen zien wat je zoal doet.
Zeg dat je de foto's op je website wilt publiceren en dat je ook afdrukken maakt voor jezelf en eventueel voor een tentoonstelling (misschien willen de mensen wel een afdruk ontvangen, vraag dan gewoon om het adres). Als er geen contact ontstaat, doe je niets. Als je er niet mee handelt en er geen reclame mee maakt, geldt de foto als kunst. Kijk eens in de nieuwste Photonews, daar wordt precies deze vraag in het hoofdartikel besproken.
Als je straatfotografie doet, neem ik aan dat de mensen je zien. Je gaat ze hopelijk niet met een raketlens fotograferen (ik vind alles boven de 135 mm ongepast voor straatfotografie).
Bij geplande fotoshoots maak ik natuurlijk een TFP-modelrelease (op verzoek kan ik je mijn voorbeeld sturen; zie mijn website voor het e-mailadres).
Groeten, Martin
william5
Bedankt, Martin. Bij mij geen telelens. Bij kleinbeeld werk ik met 50 mm en bij middenformaat van 50 tot 150 mm. En bij dat laatste gebruik ik bijna uitsluitend een statief. Dan ben ik echt niet te missen ;-)
SimonWeber
Voor zover ik weet valt de bescherming van het eigen beeld in Duitsland onder de bescherming van artistiek werk. Dat betekent dat als de foto’s voor artistieke doeleinden zijn gemaakt (bijvoorbeeld voor een tentoonstelling, ook met catalogus en verkoop van de foto’s in een kleine oplage), er geen toestemmingsverklaring nodig is, mits de foto’s in het openbaar zijn gemaakt. (Het ligt anders als men mensen in privéruimtes fotografeert. Let op: ook supermarkten enz. kunnen als "privéruimtes" worden aangemerkt.)
Wat niet is toegestaan, is het commercieel exploiteren van portretfoto's die zonder duidelijke toestemming zijn gemaakt (bijv. in een modetijdschrift of in zeer grote oplage verspreiden).
In ieder geval mogen foto's – ook commercieel – worden gebruikt als de mensen als "bijzaak" zijn gefotografeerd, bijvoorbeeld terwijl ze voor een panorama staan. Dat geldt dan namelijk helemaal niet meer als een "eigen foto".
Groeten
Simon
uworischki
In de huidige uitgave van PHOTONEWS staat een interessant artikel over precies dit onderwerp.
Groeten, Uwe