Nu mijn probleem: waar kan ik fatsoenlijke afdrukken van de foto’s krijgen? (Geen gewone afdrukken, geen belichtingen op kleurpapier met de bijbehorende kleurzweem!) Er moeten toch ook belichters zijn die echt zwart-witfotopapier belichten? Voor een eigen donkere kamer heb ik helaas noch ruimte, noch tijd.
Als diafotograaf, die ook heel veel zwart-witdia's maakt, heb ik twee mogelijkheden getest en van hetzelfde bestand telkens een 20x20 cm quasi-baryt-afdruk laten maken bij
Monochrom en een belichting op barytpapier bij
Photo Studio 13. De belichting van Photo Studio 13 is zonder twijfel goed en waarschijnlijk ook langdurig archiefbestendig.
Interessant is echter dat de afdruk van Monochrom zo goed is geworden dat velen hem voor de baryta-afdruk hielden. Qua scherpte is de afdruk iets beter, waarschijnlijk omdat bij de belichting de derde lens meespeelt; cameralens, scanneroptiek en belichtingslens is dan misschien toch een lens te veel.
Zonder dat ik zelf al heb besloten welke methode ik in de toekomst zal verkiezen, moet ik toch vaststellen dat de afdruk met 50