arothaus
Hoi,
ik heb gisteren twee rollen CHM 400 120 uit de doos gehaald, en op een van die twee rollen zitten kleine gaatjes in de emulsie. De gaatjes zijn ongeveer 1-2 mm groot, en er zitten er zo’n 5-6 verspreid over de film. Ik had ooit hetzelfde probleem met een Foma 400; ik dacht toen dat het aan een beschadigde emulsie lag (er was toen immers iets aan de hand met Foma). Verder heb ik nooit problemen met film gehad.
Ontwikkelingsparameters: RODINAL 1+50, 19 graden, 10 minuten, CHM 400 op 200 ASA. Tussenspoeling, tweebadsfixatie met Amaloco X55, "Ilford"-eindspoeling, Calbe-bevochtigingsmiddel in gedemineraliseerd water.
Kan dit aan de ontwikkeling liggen, of zijn er problemen met de emulsie denkbaar?
Groeten,
Andreas
MirkoBoeddecker
Andreas,
Zitten de gaatjes op slechts één filmrolletje of op meerdere, en zo ja, dan op slechts één foto of over het hele filmrolletje?
Zijn de gaatjes rond of niet?
Bedankt voor je antwoord.
Groeten,
Mirko
arothaus
Hallo Mirko,
De Läher staan slechts op één foto – daar op meerdere afbeeldingen. Ze zijn toch iets kleiner dan ik aanvankelijk had geschat; het grootste gat is ongeveer 0,5 mm groot. De wielen zijn niet rond, maar eerder wat uitgehold en hoekig.
Groeten,
Andreas
MirkoBoeddecker
Hallo Andreas,
Ik kan dat nu op afstand natuurlijk niet precies beoordelen, maar gietfouten zijn meestal rond of ovaal en lopen scheef in de gietrichting, omdat het gaat om luchtbelletjes die zich in de emulsie hebben gevormd en zo op de film terechtkomen (ook al probeert men dat natuurlijk te voorkomen).
Normaal gesproken worden deze plekken bij de kwaliteitscontrole ook opgemerkt en weggeknipt.
Maar als het slechts op één film op een paar foto's voorkomt, kan het zijn dat de plek erdoorheen is geglipt – dat is niet uit te sluiten – ongeacht de fabrikant (hier Ilford).
Scherpe, uitgevaagde cirkels duiden echter eerder op mechanische beschadiging van de natte emulsie.
Of op een te sterk stopbad in combinatie met een alkalische ontwikkelaar. Dan kan de emulsie letterlijk van de film worden "gesprongen" als er gas ontstaat in het stopbad.
Groeten,
Mirko