erwin
Hallo,
Ik heb al veel boeken over kleurenafdrukken gelezen, maar ik ben er nog niet achter gekomen of bij kleurenafdrukken dezelfde fixeer wordt gebruikt als bij zwart-witafdrukken! Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!
Bedankt, Erwin
MirkoBoeddecker
Hallo Erwin,
In principe werken de fixeervloeistoffen op dezelfde manier, maar bij het RA4-proces (kleurenpapierproces) wordt een gecombineerd bleek-fixeerbad (BX) gebruikt.
Bij het C-41-proces zijn er ook aparte fixeermiddelen en bleekmiddelen en daar zou je het fixeermiddel van het kleurenproces ook voor zwart-wit kunnen gebruiken, maar niet andersom, omdat de pH-waarde van het kleurenfixeermiddel is afgestemd op het proces (wat voor het zwart-witproces niet zo belangrijk is, mits het stopbad zuur was).
Als je dus kleurfoto's in de schaal wilt vergroten, kun je het beste de kamertemperatuurkit van Tetenal kopen.
Daarin zitten twee flessen:
1x ontwikkelaar
1x gecombineerd bleek-fixeerbad
Beide worden gewoon met water verdund en je kunt aan de slag.
De handleiding is vrij uitgebreid en je krijgt eigenlijk meteen goede resultaten.
Je moet natuurlijk in volledige duisternis werken of in een trommel, maar dat maakt niet uit, want je kunt, mag en moet de foto noch in de ontwikkelaar, noch in het bleek-fixeer bad bekijken.
Gewoon koppig wachten tot de timer piept – de foto er met een tang uit halen en weer wachten tot de timer piept (vergeet niet goed te schudden, anders krijg je strepen).
Daarna afspoelen en bekijken. Klaar.
Groeten,
Mirko