HenningH
Hallo,
Een tijdje geleden kreeg ik een oude set laboratoriumapparatuur: een Paxomat-vergroter, drie bakjes van 13x18, een klein frame, een snijmachine voor de gekartelde rand. Een Jobo-kleinlaboratorium met de brochure "Ich entwickle selbst" uit 1961.
De eerste vergrotingen lukken al best goed.
Voor de films heb ik dan toch een nieuwe Jobo-trommel 1510 aangeschaft. Mijn eerste films waren APX-100, die zich volledig probleemloos lieten oprollen. De negatieven zagen er (ontwikkeld met Neofin Blau) ook niet slechter uit dan die van Porst.
Vergeef me alstublieft deze wat langere inleiding...
Ik dacht in ieder geval dat bij de oude uitrusting een oude film hoort, dus heb ik een paar KB18's en CHS50's besteld en de eerste ondergaan laten worden door mijn Nikkormat voor belichting. Dat heeft ongeveer een week geduurd, waarbij de film tegen de oorspronkelijke richting in werd opgewikkeld. Na het terugspoelen ben ik meteen de donkere kamer ingegaan, heb de oplossingen klaargemaakt, de doos klaargezet en wilde de film "even snel" inrollen. Dat ging echter alleen de eerste 20...30 cm redelijk goed, daarna zat de strook op de een of andere manier vast en ging er niets meer. Na een paar mislukte pogingen heb ik de film toen weer terug in het patroon getrokken, bij licht nog eens de spiraal gecontroleerd (schoon, droog, het rode rubberen ding was niet ingedrukt), de film nog eens recht afgesneden, de hoeken afgerond en de volgende poging gestart. Het ging nu iets beter, maar het duurde nog steeds bijna een half uur en kostte me heel wat vingerafdrukken op de drager. Toen er nog maar ongeveer 20 cm over was, heb ik het patroon afgeknipt, waarna de rest van de film razendsnel spiraalvormig oprolde en gedeeltelijk uit de spiraal sprong...
Ik heb de film vervolgens vrij ruw ontwikkeld (het kon me niets schelen), maar de negatieven zien er erg goed uit; afgezien van enkele watervlekken op de drager, die bij de Agfa's niet zo vaak voorkwamen.
Wat gaat hier mis? Ligt het aan mij, aan de film, aan de spiraal? Zijn er trucjes?
Met vriendelijke groeten
Henning
Renate
Hallo Henning,
Ik gebruik al jaren een Jobo-trommel, ik geloof dat het de 1510 is, met allerlei soorten rol- en 35mm-film. Soms gaat het opspelen makkelijk en soms kost het me wat meer tijd. Maar op de een of andere manier lukt het altijd. Dat komt door de jarenlange ervaring die ik heb.
Maar voordat ik de eerste film in de trommel ontwikkelde, heb ik eerst geoefend met een oude film bij daglicht, daarna met mijn ogen dicht en af en toe knipperend, en uiteindelijk in het donker.
Je kunt het beste achterhalen wat er misgaat door een van die films te nemen en die bij daglicht in te spoelen. Als er dan nog steeds problemen optreden, kun je die beter beschrijven en kunnen wij gerichter antwoorden.
Met vriendelijke groeten
Renate
Wolfgg
Hallo Henning,
Ik heb de Jobo 1000; die heeft spiraalvormige greepuitsparingen waarmee je de film in de spiraal met je vinger langs de filmrand kunt verschuiven door de twee helften van de spiraal ritmisch tegen elkaar in te draaien en je vingers in het juiste ritme tegen de filmrand in de uitsparing te houden. Het is wat moeilijk uit te leggen, maar de nieuwere spiraalsystemen zouden dat ook nog moeten hebben.
Groeten, Wolfgang
Olle
Hallo,
Ik ken dat probleem ook; ik heb een oude Jobo-tank uit de jaren 60.
Films uit een Yasica, die daar op een dikke rubberen kern in de juiste richting worden opgerold, kunnen heel gemakkelijk worden gespold. Een oude Praktica daarentegen spoelt de film op een dunne stalen kern in de verkeerde richting op, waardoor de film in de camera ‘omgekeerd’ wordt gebogen. Als de film dan wekenlang in de camera blijft zitten, heb je in het ergste geval het probleem dat het begin van de film naar de andere kant is gebogen, net als het einde. Ik heb geen echte oplossing, ik draag snijhandschoenen bij het inrollen en als het hapert, neem ik de spoel in mijn vingertoppen en de filmrol in de palm van dezelfde hand en schud ik de spoel als een rammelaar; de film ontspant zich in de spoel en er gaat weer een paar cm in. Dit een paar keer herhalen en tot nu toe ging elke film erin.
Misschien helpt het ook als je de film na het terugspoelen uit de camera een paar dagen in het patroon laat rusten, zodat hij zich weer 'rechtzet'.
Veel groeten en mooie foto's, Olle
cfb_de
Hm. Sta me even een ketterige opmerking toe.
Als de film wekenlang verkeerd om in de camera kan liggen, dan is er ook geen bezwaar tegen om diezelfde film nog enkele weken de juiste kant op in de filmcassette te bewaren, voordat hij hopelijk strak in een of andere spoel kan worden gewrongen.
Soms kan ervaring/oefening door tijd worden vervangen. Bij het opspoelen van film bijvoorbeeld, en bij KB-stroken in het bijzonder. Daar vervangt weinig oefening zelfs al ervaring. Anders dan bij de 120's, daar moet je echt ook ervaring opdoen. Oefening doe je bij daglicht.
Meinjanur,
Franz
p.s.: Vanavond heb ik in plaats van voetbal liever drie R50's en drie KB-TMX'en ontwikkeld. Bij geen enkele daarvan had ik problemen met de 1200- of 2300-Jobo-spoelen. En deze spoelen zijn zo compatibel, dat die nieuwerwetse spullen er zelfs bijna hetzelfde uitzien.
HenningH
Hallo,
Allereerst hartelijk dank voor de reacties.
Zoals gezegd heb ik al een aantal Agfa-films in dit doosje opgewonden. De 24-opnames gingen bijna vanzelf, bij de 36-opnames moest ik tegen het einde die methode met de uitsparingen heen en weer gebruiken. Deze films heb ik meestal binnen drie tot tien dagen ondergaan, en geen enkele leverde problemen op. Ik had van tevoren in het licht geoefend met een Fuji-kleurennegatiefilm. Het dragermateriaal van deze films was echter zeker twee keer zo dik als dat van de ADOX. Dan is het gewoon moeilijk om, als het eenmaal hapert, de film verder te schuiven zonder hem te kreuken. De volgende ga ik met handschoenen opspelen en de "rammeltechniek" uitproberen.
Ik heb zojuist de eerste afdrukken gemaakt. De negatieven (vooral de met flits) zijn extreem hard geworden; met gradatie 1 gaat het echter heel goed. De grijswaarden bevallen me erg goed, de scherpte en de korrel zijn echter niet bijzonder uitmuntend. Te lang ontwikkeld?
Ik ga dus verder testen...
Met vriendelijke groeten
Henning
HenningH
Hallo,
Vandaag was de tweede poging. Een filmpje binnen een paar uur volgeschoten, uit de camera en de spiraal in. En het ging een stuk beter dan de eerste keer. Nog steeds niet zo goed als bij de Agfa’s, maar zonder problemen.
Ik heb de film nu belicht als 100-film en 10% korter ontwikkeld (waarom zou je systematisch één parameter veranderen, als er toch zoveel zijn?... de camera en de lens zijn immers identiek; en de motieven en het weer ook). Eens kijken hoe de afdrukken worden.
Is het eigenlijk normaal dat de "C" van CHS50 en de halve "H" lichter zijn dan de rest?
Met vriendelijke groeten
Henning
cfb_de
Hoi,
Nou, dan begin je het nu langzamerhand onder de knie te krijgen.
De schommelingen in de randbelichting zijn bij de producten van Fotokemika volkomen normaal. Uiteindelijk heeft de randbelichting bij zwart-witfilms namelijk alleen een herinneringsfunctie (bij kleur is dat anders met de barcode in het automatische laboratorium) en geenszins de functie van indicator voor een "juiste" ontwikkeling.
Met vriendelijke groeten,
Franz
huehnerhose
Hoi en sorry, ik heb niet alles gelezen:
Alleen de beschrijving over de oude Praktika’s, die de film verkeerd om buigen (dat is me tot nu toe nog nooit bij Praktika’s opgevallen, maar wel bij Nikon). Mijn tip hierover:
Trek de film helemaal in het patroon en wacht een dag... dan gaat het weer vanzelf!
Of een andere variant: de film vanaf de achterkant inrollen! Dus alles uit het patroon halen, afknippen en vanaf het uiteinde beginnen, dat werkt ook heel goed.
Groeten
Sebastian