08-15
Hallo, ik heb net de wereld van de cyanotypes ontdekt en ben gefascineerd door de eenvoud en de vele mogelijkheden van deze techniek.
Op dit moment maak ik de cyanotypes nog met behulp van een dianegatief (inkjetprinter) en belichting door de zon.
Daar ben ik best tevreden mee, behalve dan de onvoorspelbare belichtingstijden in de zon.
Helaas kan ik maar tot A4-formaat printen, maar ik zou graag grotere foto's maken.
Mijn idee hiervoor was het volgende:
Een oude vergroter (E27-fitting) + UV-lamp.
Het probleem is echter dat de lenzen van de objectief geen UV-straling doorlaten.
Zijn er alternatieve oplossingen om rechtstreeks vanaf het KB-negatief op gecoat papier te belichten? Wordt echt alle UV-licht tegengehouden, of moet men alleen de tijd van de belichting verlengen?
Ik zou zeer dankbaar zijn voor deskundige hulp!
Groeten
MirkoBoeddecker
Je zou de foto’s op internegatiefilm kunnen vergroten en deze vervolgens weer in de zon te belichten, of een UV-contactbelichter gebruiken.
De foto’s zouden dan echter dia’s moeten zijn, of je moet de internegatiefilm in het zwart-witdiaproces ontwikkelen.
Je kunt natuurlijk ook eerst een positief omzetten en vervolgens weer vergroten.
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo 08-15,
Je hebt gelijk: gewone vergrotingslenzen en gewone condensors laten geen UV-licht door (in ieder geval niet genoeg om met een belichtingstijd van minder dan een dag toe te komen).
Je zou nu een UV-doorlatende condensor van kwarts kunnen laten maken en een UV-objectief kunnen kopen. Maar ga eerst maar even zitten, zet de Korodin-druppels klaar en bel alvast de dokter. *Pas dan* kijk je naar de prijs :-)
Met vriendelijke groeten,
Franz
Wolfgg
Hallo 08/15,
zoek eens op het forum naar "booglamp", dan vind je het bericht
"ADOX-afdrukfilm is lichtgevoelig"
daar is onder andere ook al eens gesproken over UV-vergroters.
Groeten, Wolfgang