JUTTA
Hallo,
ik wil graag eens de Adox CHS 25, 50 en 100 vlakfilm 9x12 / 4x5" uitproberen.
Ik ga de film echter niet kantelen, maar roteren met een ATL 3.
Kan dat met deze vlakfilm?
Waar moet ik op letten?
Ik zou dan ook eerder de R09 1+40 gebruiken. Ook bij de Adox 25?
Ter vergelijking: Foma-vlakfilm?
Königkeit?
Ik heb de Fortepan 200 uitgeprobeerd, maar ben niet zo enthousiast over de tennisballen (korrel! ;) )
Adox CHS voorwaarts? Hoe lang?
Ik weet dat dit heel veel vragen zijn! Maar voordat ik deze film in de cassettes doe,
wil ik toch graag jullie ervaringen horen.
Ik wil portretten, stillevens (planten) en landschappen fotograferen.
Voor architectuur zou ik met de 25 beginnen!
Kunnen jullie me daar een beetje bij helpen en ondersteunen?
Lieve groeten uit het Zwarte Woud B)
JUTTA
Wolf_XL
Hallo Jutta,
Ik gebruik de 50-film in 4x5-formaat heel graag. Ik belicht hem ook als 50 ASA en ontwikkel hem bij 20 °C in een Jobo-bus van 2500 ml met een inzetstuk voor vlakfilm in een CPE2 (1 minuut voorverwarmen, 7 minuten in RODINAL 1+25). Zo bevalt hij me best goed – het is als het ware mijn APX 100-vervanger. De emulsie is echter vrij gevoelig – maar met wat gevoel lukt het ook zonder extra beschermlaag.
JUTTA
Hallo Wolf,
Betreft ADOX:
Dat alternatief voor APX klinkt in ieder geval al heel goed!
De 50 staat dus alvast op het lijstje ;)
Groeten
Jutta
Renate
Hallo Jutta,
De grove korrel van de Fortepan 200 heeft niets met de film zelf te maken, maar met de manier waarop je de foto’s verwerkt. Je scant de negatieven in plaats van ze analoog te vergroten. De "grove korrel" ontstaat pas door het scannen, wanneer men de afbeeldingsprincipes schendt. Als men de instellingen van de scanner verkeerd instelt, kan dat met elke film gebeuren. Dat is een van de redenen waarom ik mijn zwart-witnegatieven nooit digitaal bewerk.
We hebben dit onderwerp hier onlangs nog besproken. Het ging over monsterkorrel en FP4. Daar wordt alles heel goed uitgelegd.
Ik raad de ADOX 25 af voor beginners. Het is een zeer lastige film, waar je eerst lang ervaring mee moet opdoen. De 50 is veel makkelijker en de 100 is ongecompliceerd en lukt altijd. Als ze echter in RODINAL worden ontwikkeld, zullen de films allemaal problemen hebben bij het scannen.
Met vriendelijke groeten
Renate
JUTTA
Hallo Renate,
ja, daar heb je vast gelijk in!
Tot nu toe ging het helaas alleen digitaal.
Maar vandaag kan ik eindelijk mijn 4x5 Teufelchen uitproberen ;)
Wat ik nog mis, is het roodlichtfilter. De houder heb ik al.
Dat wordt waarschijnlijk een beetje knutselwerk.
Voorlopig kan het ook wel zonder.
Dan kan ik ook vergelijken. Dat is het beste.
Lieve groeten
Jutta
Renate
Nogmaals hallo,
Voor iedereen die er meer over wil weten:
In de thread "Tests met reeksen" worden het scannen en de afvlakkingstheorie uitgebreid beschreven.
Groeten
Renate
JUTTA
Nou ja, dat is allemaal wel leuk en aardig...
maar ik wilde eigenlijk niet dat de ADOX-serie op digitale wijze
werd beschreven ;)
De werkwijze bij de belichting en ontwikkeling, en überhaupt het
omgaan met de ADOX-serie, zouden volgens jullie ervaring voor mij belangrijker zijn!
Is de 25 dan zo moeilijk?
Wat fotograferen jullie zoal met de 25 en de 50?
Hartelijke groeten
Jutta
zensusa
Hallo Jutta,
Hieronder vind je wat gegevens uit mijn werk met Adox CHS-films (Efke). Alle films worden bij 24 graden, met 2 minuten voorverwarming, in een Jobo-spoelmachine gedraaid.
De afdrukken/negatieven zijn bedoeld voor een menglichtvergroter en geven een gradatie van 2 tot 3. Mocht je een condensorvergroter hebben (Teufel is er volgens mij een), dan heb je kortere tijden nodig. Waarschijnlijk een vermindering van 10 - 20 procent. Dat moet je gewoon even uitproberen.
Overigens zou ik de ADOX/Efke 25 niet als vlakfilm gebruiken. Maar als het moet, dan bij R09 in een verhouding van 1:100.
Hier zijn de gegevens:
ADOX/Efke 25 – met 25 ASA belicht
3,30 minuten bij 1:40 / R09 (niet zo aan te raden, steil, tijd bijna te kort, maar het gaat nog net)
7,00 minuten bij 1:80 / R09
10,30 minuten bij 1:100 / R09
ADOX/Efke 50 - geldt echter alleen als je ook vlakfilms hebt die dezelfde gieting hebben als de rolfilms uit batch 510598 !!!!! Zelf heb ik al lange tijd geen vlakfilms van 50 meer verwerkt, maar momenteel alleen rolfilms uit deze batch.
Belichting met 32 ASA - 7,15 bij 1:40 / R09
ADOX CHS100/Efke 100
belicht met 80 ASA = 9,00 minuten 1:40 / R09
belicht met 64 ASA = 9,00 minuten 1:60 / R09 (mijn favoriete R09-combinatie)
Ik geef je ook een CG512-ontwikkelaar voor de 100 AdoxCHS/Efke. Deze ontwikkelaar zorgt voor zeer mooie toonwaarden, een fijne korrel en heeft voor een fijnkorrelontwikkelaar een zeer goede scherpte! Deze combinatie is voor mij als het ware de vervanging voor de 50 Adox/Efke:
belicht met 50 ASA = 12,30 minuten
Nog een kleine toevoeging voor iedereen die, net als ik, met Macos PO100c rolfilm werkt: de bovengenoemde tijden voor de Adox CHS 100 kunnen ook worden toegepast op de PO 100c rolfilm. Overigens gelden de bovengenoemde tijden ook voor de Adox-rolfilms en niet alleen voor de vlakfilms.
Zo, dat was het, veel plezier met het ontwikkelen en nog een fijne avond.
Groeten, Lothar
ChristianKolinski
Hallo,
ik wil graag eens de Adox CHS 25, 50 en 100 vlakfilm 9x12 / 4x5" uitproberen.
Ik ga de film echter niet kantelen, maar roteren met een ATL 3.
Kan dat met deze vlakfilm?
Waar moet ik op letten?
Het kan zeker met deze film. Je moet erop letten dat je Jobospiralen (als je de 2509n gebruikt) de "vleugeltjes" hebben om vast te klemmen. Zonder die vleugeltjes krijg je vaak strepen. Als je de 3000 Expert-Drums hebt: prima, beter kan niet.
Ik zou dan ook eerder de R09 1+40 gebruiken. Ook bij de ADOX 25?
Waarom niet? Oké, voor rotatie is de R09 niet het neusje van de zalm. Maar het gaat prima.
Ter vergelijking: Foma-vlakfilm?
Topklasse?
Ik heb de Fortepan 200 geprobeerd, maar ben niet zo enthousiast over de tennisballen (korrel! :blink: )
Ik ben tevreden met de Fomapan 100. Aanzienlijk fijner dan de ADOX 100, en lang niet zo krasgevoelig.
Aanzienlijk beter dan de Forte (daarvan heb ik de 400 geprobeerd. *huiver*).
ADOX CHS vooruit? Hoe lang?
Impex adviseert 30 seconden. Als het een minuut wordt, is dat ook niet zo erg. Maar wel altijd even lang, zodat het reproduceerbaar blijft.
Groeten uit het Zwarte Woud B)
Ach, kijk eens. Vanuit welke hoek dan?
Christian
JUTTA
Hallo Lothar,
Hartelijk dank voor je moeite!
Dit is precies hoe ik me een deskundig antwoord op mijn vragen had voorgesteld.
Nu weet ik ook waar ik op moet letten en met welke ontwikkelaar ik de ADOX ga ontwikkelen. Ook afhankelijk van de situatie en het eindresultaat dat ik wil bereiken.
Groeten
Jutta
Hallo Christian,
de 2509n is dus compleet! Met vleugeltjes :blink:
Ik heb tot nu toe geen enkel probleem met strepen gehad!
Dus de Foma 100 is met een fijne korrel uitgerust, net als de Adox 100? Ook met een fijne korrel uitgerust, net als de Adox 50?
Nou, dan kan ik de Foma 100 maar beter toch ook bestellen!
Ja, Christian, uit het Zwarte Woud bij Baden-Baden!
Groetjes
Jutta
zensusa
Hallo Jutta,
Nog een opmerking die ik helemaal vergeten was. Je moet bij het fixeren van de Efke/ADOX CHS-films wel wat hardener toevoegen, omdat de emulsies van Efke iets gevoeliger zijn dan die van "massaproducten". Deze gevoeligheid is echter niet zo’n groot probleem als vaak op forums wordt voorgesteld.
Nog een opmerking over R09 en rotatie: R09 is zeer geschikt voor rotatie. Aangezien ik al tientallen jaren alleen maar roteer :-) kan ik zeggen dat R09, Promicrol en CG512 goede rotatieontwikkelaars zijn. Ik noem alleen deze drie, omdat dit mijn vaste ontwikkelaars zijn.
Tot ziens
Met vriendelijke groeten
Lothar
JUTTA
Hallo Lothar,
Eigenlijk ben ik ook heel tevreden over de R09 en het draaien!
Zelfs de Fortepan 200 begin ik langzamerhand onder de knie te krijgen!
Die heeft weer zijn eigen stijl :blink:
Ik heb een paar portretten gemaakt in 4x5"!
Voorbeeld:
portret met Fortepan 200
Het was ontzettend leuk! Dat was het belangrijkste!
Hartelijke groeten
Jutta
SamuliSchielke
De foto ziet er erg mooi uit! Het geeft me nog meer moed om serieus na te denken over grootformaat. Wat voor camera heb je? Hoeveel heeft die investering gekost?
Samuli
JUTTA
Hallo Samuli,
Hartelijk dank voor je opmerking over dat portret!
Wil je weten welke camera ik heb?
Kijk maar eens:
mijn schatje!!!
Nou, wat vind je ervan?
Wat zo’n camera kost?
Een klein fortuin :D Natuurlijk alleen als hij er zo mooi uitziet en niet versleten is!
Alleen al voor de flitser krijg ik verzoeken van over de hele wereld of ik die niet wil verkopen B)
De originele bulb-flitslamp zit er ook bij! Die worden tegenwoordig nog steeds gemaakt – de kosten voor zo'n
flitser (dus één keer flitsen en dan weg) liggen rond de 9 euro :D
Wat ik heb geïnvesteerd?
Dat kun je beter niet weten! :lol:
Ik moet alleen nog zelf een printplaat voor een nieuwe lens in elkaar knutselen – kijk maar eens hier:
Vooraanzicht printplaat
Achteraanzicht printplaat
Binnenkort is er ook weer een nieuwe printplaat aan de beurt! Voor een 150 mm Xenar!
Ik geef je even een adres voor de MPP-Club.
Kijk daar eerst maar eens rond. Informeer je gerust eerst een beetje! Kan nooit kwaad!
MPP-website
Ik heb gekozen voor de MPP Micro Technical VII, ik zal de voor- en nadelen zo goed mogelijk opsommen.
+ plat opvouwbaar. Camera met loopbodem!
+ snel opgebouwd en klaar om te fotograferen.
+ lensprintplaten hebben geen speciale uitsteeksels of vergrendelingsnokken. Afmetingen 101 x 101 mm
+ Metalen, robuuste constructie.
+ Zeer licht, soepel en snel in te stellen. Nulstanden zijn gemarkeerd.
+ Internationaal achterdeel.
+ Draaibaar achterdeel. Staand/liggend formaat eenvoudig en zeer snel in alle posities in te stellen.
+ 3-voudig uitschuifbaar tot 42 cm. !!!!!
+ Aan de voorkant neerklapbaar. 15 graden
+ Ultra stabiel, zelfs met zware lenzen.
+ Of het nu gaat om directe of indirecte verstellingen, er vervormt of wiebelt niets.
+ Een precisiecamera die voldoet aan mijn eisen.
- Een beetje zwaarder dan een houten camera.
- Verstelwieltjes zijn niet geschikt voor grote handen.
- Niet uit te breiden naar grotere formaten.
- Wordt in Duitsland niet zo vaak aangeboden.
Nou, heb ik je een beetje nieuwsgierig gemaakt???? :P
Pas op, het virus slaat heel snel toe :blink:
Sommigen raken er niet meer vanaf B)
Lieve groeten
Jutta
zensusa
Hallo Samuli,
Ik heb weliswaar niet gelezen wat Jutta onder haar "Links" heeft geschreven, maar geef je toch de volgende informatie.
De MPP 4x5" is een zeer goede Engelse "Technika-kopie" van Linhof. Je kunt momenteel een goede tweedehands MPP inclusief Boyer 4,8/150 mm-objectief bij de heer Greiner (een fotograaf die ik ken en die al enkele jaren in tweedehands fotoapparatuur handelt) krijgen voor 625,00 euro. Aangezien ik de heer Greiner persoonlijk ken, zelf al heel wat apparatuur bij hem heb gekocht of via hem heb verkocht, kan ik je bevestigen dat hij je deskundig adviseert en je zeker geen rommel zou verkopen. Het is een goed adres voor iedereen die goede tweedehands fotoapparatuur wil kopen en geen zin heeft in eBay en dergelijke. Ik hoop dat niemand het erg vindt dat ik het adres hier vermeld, vooral omdat het geen concurrentie vormt voor onze gastheer.
http://www.greiner-photo.de
Verder nog een fijne avond en tot ziens
Lothar
JUTTA
Hallo Samuli,
Lothar heeft het heel goed uitgelegd!
Zeker omdat het een heel aardige man is, die je zelfs foto’s stuurt als je interesse hebt!
Ik weet nu ook niet precies welk model van de MPP dit is..........?
Vraag meneer Greiner gewoon naar het nummer onder het achterstuk (staat
op de bovenrand), dan kun je het aan het model en bouwjaar toewijzen!
Dat is belangrijk als je printplaten voor de objectieven nodig hebt! Die zijn bij de MPP-modellen
verschillend in grootte en vorm!
Maar als je echt interesse hebt, kun je gerust contact met me opnemen!
En Mirko zal zeker blij zijn met weer een vlakfilm-klant erbij :blink:
Hartelijke groeten
Jutta
MirkoBoeddecker
Lothar,
het is helemaal geen probleem om het adres van Christoph te plaatsen.
Ik kan hem ook van harte aanbevelen.
Deskundig, betrouwbaar, eerlijk.
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Jutta,
wat voor lens zit er in die prachtige samenstelling? Trouwens: petje af voor het vrije werk!
Met vriendelijke groeten,
Franz
JUTTA
Hallo Franz,
Wat een prachtige 5,5/360 mm Tele-Xenar!
Bedankt voor je opmerking, het was inderdaad keihard werken!
Zelfs een gediplomeerd timmerman was onder de indruk :blink:
Hartelijke groeten
Jutta
cfb_de
Een prachtige 5,5/360 mm Tele-Xenar!
Hallo Jutta,
mooie aanwinst! Ik ben ooit een Eurynar 6,8/36 cm in compound tegengekomen en heb die gerepareerd. Sindsdien ben ik echt bezig met het knutselen aan een 13x18.
@all: Ja, ik ben vandaag echt aan deze vijf jaar durende grap begonnen! De tekeningen zijn al een tijdje klaar, de frontstandaard is sinds vandaag zelfs al grof gezaagd. Komend weekend wordt de Conrad geplunderd voor beslag en schroefoverbrengingen. Dan blijft alleen nog zaagwerk, vijlen en balgplooien over... Net op tijd voor de winter zal het project klaar zijn. Hopelijk.
Met vriendelijke groeten,
Franz