Naar aanleiding van de huidige gebeurtenissen haal ik deze eeuwenoude thread weer naar voren en voeg meteen een citaat toe:
Nog een valkuil: de film komt op de "kern", maar de binnendiameter daarvan is te groot en de filmrol schuurt tegen de wand van de lader. In het gunstigste geval heb je een passende kern in je zak, maar dat is bij de eerste keer waarschijnlijk niet het geval. Het vervelende hieraan is dat je niet even kunt kijken wat er eventueel zou kunnen passen...
Met vriendelijke groeten,
Franz
Nou, dat is mij (verdomme!) net overkomen.
Ik heb mijn geld bij elkaar geschraapt en twee rollen ORWO-film bij Filmotec besteld, een UN54 en een N74+. Ik heb er speciaal bij vermeld dat ik een kern wilde, zoals ik hier op het forum eens had gelezen, zodat de rol in de lader past.
Toen ik de film in de wisselzak in mijn Hama-filmlader (model 3) stopte, drong het ineens tot me door dat de opening van de kern, dus het gat in het midden, iets dikker is dan mijn wijsvinger, voor zover ik kon voelen, maar dat de steekas van de filmlader aanzienlijk dunner is. Ik heb het nog niet gemeten, maar zo'n 8 mm.
Wat moet ik nu doen? De rol past in de lader, ik zou er zelfs mee kunnen vullen, maar omdat de rol in het midden geen houvast vindt, zou hij wild in de lader rondschudden en natuurlijk tegen de binnenwand schuren. Die is weliswaar glad, maar goed is dat zeker niet. Ik heb op internet gezien dat er blijkbaar adapters zijn, maar hoe weet ik welke maat ik nodig heb? Ik kan het moeilijk nakijken.
Eerst dacht ik dat ze bij Filmotec me iets verkeerds hadden geleverd, maar de aanduiding "op kern" is blijkbaar geen beschermde of eenduidige ...
Heeft iemand hier een slim idee, zodat mijn spoeldilemma toch nog een vreugdevolle eerste vulling kan worden? Man, ik ben echt boos... alleen omdat ik niet weet of ik boos moet zijn op mezelf of op de filmfabrikanten met hun talloze standaarden...