Hoi Jens,
maak je geen zorgen, je hebt zojuist in de praktijk bevestigd wat al vaak op diverse forums is besproken. Een constante belichtingstijd kan niet zo algemeen zijn als de reclame belooft. Dat kan hooguit met precies één soort emulsie in combinatie met precies één ontwikkelaar bij precies één grijswaarde. Als er ook maar iets afwijkt, gebeurt precies wat je hebt gezien.
Hallo Frank,
in het algemeen klopt dat misschien, maar in dit geval zie ik het anders. Het geheel verloopt namelijk als volgt: de meting vindt plaats bij neutraal, wit licht. Tot zover kan de gradatie dus geen invloed hebben. Alleen de instelling van de gradatie op het bedieningspaneel heeft invloed op de berekening van de belichtingswaarde door de besturingseenheid. Dat slaat echter nergens op, aangezien de fabrikant aangeeft dat de belichtingstijd gelijk moet blijven. Ik vind het ook verrassend omdat er in de handleiding in verband met de meting met geen woord wordt gerept over de parallel in te stellen gewenste gradatie.
Voor het overige kan ik me heel goed voorstellen dat ten minste een ongeveer gelijke belichtingstijd zowel bij #0 als bij #5 mogelijk is. Eerste pogingen hebben dat in ieder geval bevestigd. Het kan zijn dat het bij het volgende papiersoort weer anders is. Maar het apparaat biedt door de afzonderlijke regeling van de twee (!) lampen per filter de mogelijkheid tot kalibratie. Bij het kalibratieproces wordt de gemiddelde grijswaarde als basis genomen.
Tot zover is het mij allemaal logisch ... alleen de meting levert problemen op.