Rochus
Hallo allemaal,
ik ben nog vrij nieuw in dit vak, dus ik vraag om begrip voor eventuele beginnersfouten...
Ik heb vandaag zonder veel succes geprobeerd mijn tweede zwart-witfilm te ontwikkelen en te vergroten. Combinatie: ADOX CHM125 met belichting op 125 ISO / A49, 7 min (30 sec kantelen) in de basisoplossing. Het resultaat zijn flauwe (contrastarme) negatieven en een ongelooflijk grove korrel, die al bij afdrukken van 9x13 cm heel duidelijk zichtbaar is. Algehele indruk: grijze troep. Ik heb geprobeerd om bij het vergroten er nog iets uit te halen (verschillende combinaties van gradatie en belichtingstijd), maar met mijn kennis is er in ieder geval niets aan te doen. Misschien kan iemand mij helpen met de mogelijke systematische oorzaken hierachter.
Rimpelkorrel door te koud spoelen?
De moederoplossing is al 2 maanden geleden aangemaakt – kan dat de reden zijn?
Is deze combinatie van ontwikkelaar en film in principe zo vaag/contrastarm (op basis van de berichten die ik heb gelezen, geloof ik dat niet...)
Verder zijn er op de ontwikkelde film donkere strepen aan de ene filmrand en lichte strepen aan de andere filmrand te zien (het lijkt alsof de film niet gelijkmatig is bevochtigd). Is dat mogelijk aan dezelfde oorzaak toe te schrijven? Was de tank niet voldoende gevuld?
Hartelijk dank voor de hulp en vriendelijke groeten, Rochus
P.S. Ik heb helaas geen scanner, dus geen voorbeeldfoto's...
Renate
Hallo,
Ik gebruik A49 al een tijdje als standaardontwikkelaar in mijn donkere kamer. Ik heb echter alleen maar goede dingen over deze ontwikkelaar te melden. De ontwikkelaar werkt met een fijne korrel en toch blijft de nominale gevoeligheid van de films behouden. De negatieven zijn iets zachter dan bij andere universele ontwikkelaars, zoals bijvoorbeeld ID11 of RODINAL. Fomapan 400 en A49 zijn een uitstekende combinatie voor foto's bij slechte lichtomstandigheden.
De fouten die u hier meldt, zijn waarschijnlijk te wijten aan uw verwerking. Ik gebruik A49 altijd als eenmalige ontwikkelaar. Ook is A49 niet zo lang houdbaar als andere meervoudige ontwikkelaars. Ultarfin SF of Negafin in stamoplossing hebben bij mij ook na een jaar nog goed ontwikkeld. Met A49 zou ik dat niet proberen. Zodra A49 een duidelijk zichtbare bruine verkleuring vertoont, moet men voorzichtig zijn. Ik laat dan bij vol licht een stukje oude film in de aangemaakte ontwikkelaar baden gedurende de voorgeschreven tijd. Als de film dan niet goed zwart wordt, is de ontwikkelaar niet meer bruikbaar.
Volgens mijn observaties blijft A49 langer houdbaar in flessen die tot de rand zijn gevuld dan in flessen die met Protektan zijn bijgevuld. Zonder beschermende maatregelen is A49 vrij snel niet meer bruikbaar.
Met vriendelijke groeten
Renate
Gast
Hallo!
Ik heb ongeveer twee weken geleden CHM 400 op 320 ASA ontwikkeld in A49. De ontwikkelaar had daarvoor ongeveer 2,5 maand in apothekersflessen (rode dop) tot de rand gevuld, koel en donker bewaard. De resultaten zijn prima.
Groeten, Philipp
Gast
Hartelijk dank voor de tips!
@Renate: Ik heb de A49 in een halfvolle fles zonder Protektan bewaard, dus de kans op oxidatie is vrij groot... maar hij vertoonde nog geen enkele bruine verkleuring. Kan een ontwikkelaar – in principe – oxideren of onbruikbaar worden zonder dat de kleur verandert? D.w.z. kan men bij een ontwikkelaar waarvan de kleur niet is veranderd ervan uitgaan dat hij nog werkt?
Met vriendelijke groeten, Rochus
FrankJBeckmann
Hoi Rochus,
er zijn een aantal ontwikkelaars die hun kleur niet veranderen. Het bekendste voorbeeld is Xtol. Ook bij A49 is het niet altijd te zien. Je moet opletten als A49 een donkere aanslag aan de rand van de fles vormt. Soms moet je heel goed kijken om die te ontdekken.
Renate
Hallo,
Ik heb nog nooit meegemaakt dat A49 na langere tijd niet bruin verkleurt. (Xtool is een uitzondering, omdat het maar weinig klassieke ontwikkelingsmiddelen bevat.) Onder de omstandigheden waarin Rochus de ontwikkelaar heeft bewaard, verwacht ik eigenlijk een duidelijke bruine verkleuring. Ik zou me daarom kunnen voorstellen dat er bij het aanmaken van de ontwikkelaar iets mis is gegaan. Het eerste deel van de twee zakjes bevat de actieve ontwikkelingsstoffen. Deze stoffen verkleuren later bruin. De hoeveelheid is klein en je moet er goed op letten dat het zakje volledig wordt leeggemaakt. Het is ook belangrijk dat ze volledig zijn opgelost voordat het tweede deel wordt toegevoegd. Deel 1 is moeilijk oplosbaar, daarom moet het water voor de bereiding warm zijn (28 graden). Ik moet al een tijdje roeren totdat alles is opgelost.
Ik had ooit een pak Ultrafin SF gekocht, waarbij het zakje van deel 1 door een productiefout leeg was. Ook dat kan gebeuren en als beginner merk je dat misschien niet, omdat je de ervaring mist.
De strepen op de film wijzen er in ieder geval op dat de ontwikkelaar niet meer actief genoeg was. Ik gebruik mijn positiefontwikkelaars vaak totdat er strepen op de afdruk verschijnen. Dan is hij definitief opgebruikt. Voor tentoonstellingsfoto's gebruik ik echter alleen vers aangemaakte ontwikkelaar. Gebruikte ontwikkelaar gebruik ik voor de voorfasen.
Met vriendelijke groeten
Renate