Gast
Tot nu toe heb ik alleen met kleinformaatcamera’s gefotografeerd, van verschillende merken (Praktika, Zenit en Canon), en met dSLR’s (Canon, Nikon, Fuji). Maar omdat ik erg gecharmeerd ben geraakt van analoge zwart-witfotografie en ik dol ben op deze tijdloze vorm van fotografie, zou ik graag de overstap maken naar middenformaat.
Ik heb daarbij mijn oog laten vallen op de Yashica Mat-124 G (6x6). Wat vinden jullie van dit toestel? Wat zijn bekende problemen, waar moet ik op letten bij de aankoop of zijn er in dit prijssegment betere camera's die jullie kunnen aanbevelen?
AntiLynd
Als je een beetje geduld en doorzettingsvermogen hebt, zou het ook mogelijk moeten zijn om een Rolleicord te bemachtigen, en wel voor bijna dezelfde prijs die sommigen voor een Yashicamat neertellen. Ik kan geen klassieke eigenaardigheden bedenken, behalve misschien de lichtmeter. Daar zitten blijkbaar aanzienlijke verschillen tussen de verschillende camera’s, want sommigen klagen erover, terwijl anderen er zelfs met succes dia’s mee belichten. Ik behoor tot die laatste groep. Ook verder heb ik nog nooit iets te klagen gehad, behalve dan dat mijn lens een behoorlijke tonvormige vervorming vertoont. Eigenlijk kaarsrechte lijnen worden (naar de rand toe steeds meer) kromgetrokken: uit | | wordt ( ) — als je de kans hebt, maak dan zeker een testfilm. Voor de rest de gebruikelijke verdachten: hoe zijn de sluitertijden? Is de lens misschien verkeerd afgesteld? Is de drukplaat beschadigd? Maar dat geldt natuurlijk voor elke camera...
Tot zover van mijn kant...
Groeten
Nils.
Gast
Voor zover ik weet, werkt de belichtingsmeter van de 124G op kwikbatterijen. Als je in plaats daarvan alkaline- of zilveroxidebatterijen gebruikt, moet de belichtingsmeter hierop worden afgesteld vanwege hun hogere spanning.
Als je een handbelichtingsmeter hebt (naar mijn mening sowieso de betere keuze), maakt dat eigenlijk helemaal niets uit.
Schaf een zonnekap aan, de lenzen van de meeste tweelenscamera's zullen je dankbaar zijn.
Er zijn weliswaar groothoek- en telelensadapters, maar die zijn kwalitatief niet geweldig, zodat je met de 124G vastzit aan de 80 mm "normale brandpuntsafstand".
Afgezien daarvan: mooie camera, vrij licht, stil en maakt degelijke foto's. Ik heb bij de mijne geen tonvormige vervorming kunnen vaststellen; misschien heeft een vorige eigenaar aan de lens van AntiLynd gesleuteld?
Zorg ervoor dat je de aandrukplaat in de juiste stand zet – dus op 120, want de dunnere 220-film zul je waarschijnlijk toch nergens meer kunnen krijgen.
Je zult moeten wennen aan het andere perspectief van het vierkante beeldformaat – maar dat heeft ook het voordeel dat je nooit hoeft te kiezen tussen staand en liggend formaat ...
Wolf_XL
...als je geïnteresseerd bent in een Mat 124G in perfecte staat – ik wil de mijne verkopen, omdat ik inmiddels twee "originelen" (Rolleiflexen) heb. Qua kwaliteit is er geen verschil – de originelen voelen gewoon beter aan... :)
azurlord
Allereerst hartelijk dank voor je moeite, dat waardeer ik enorm (ik heb me even aangemeld, ik ben nog steeds degene die dit bericht heeft geplaatst).
@Wolf_XL
Voor een redelijke prijs doe ik meteen mee, want in tegenstelling tot eBay heb ik daar gewoon meer vertrouwen in. Is het apparaat in orde en wat had je qua prijs in gedachten?
Wolf_XL
Hallo azurlord,
ik heb je een privébericht gestuurd – kijk even in je inbox.
komet
Ik heb een Yashica-Mat 124 (niet de -G) en ben er erg tevreden over. Het is mijn favoriete camera voor onderweg. Laat je door niemand wijsmaken dat hij minder is dan een Rolleiflex; ik vind hem om verschillende redenen zelfs beter dan een Rolleiflex.
Groeten, Anthony
cfb_de
(niet -G) en ben er erg tevreden over.
Hallo Anthony,
Ik ben ook best tevreden met mijn "D", afgezien van de gevoeligheid voor strooilicht van de Yashinon. In vergelijking met mijn deels aanzienlijk goedkopere (!) Rollei-producten heb ik de 124-G echter nooit kunnen waarderen.
In vergelijking met de Flex heeft die de charme, het gevoel en het geluid van een rammelende theebus.
Daarom vind ik de 124-G in vergelijking met een 3,5 Flex duidelijk overgewaardeerd. Het is echter wel een goede en bruikbare camera. En zoals ik Wolf inschat, zal hij een redelijke prijs vragen. Bovendien is er hier – in tegenstelling tot eBay – een grotere vertrouwensbasis.
En nu de OP toch al voor de theeblik heeft gekozen, moet hij die bij Wolf kopen en niet ergens anders. Geli erbij kopen is verplicht! De Yashinon doet naar mijn mening qua gevoeligheid voor strooilicht niet onder voor een Tessar of Xenar.
Met vriendelijke groeten,
Franz
spotmatic
Als je een camera met twee lenzen wilt, kun je beter het origineel nemen. Een Rolleicord is nauwelijks duurder, maar heeft een betere lens. In deze prijsklasse zijn er echter niet zo veel alternatieven.
de zilveren os
cfb_de
Hallo Silberochse,
Ik vind de Yashinon niet zo slecht. Hij is alleen ontzettend gevoelig voor strooilicht. Maar wat betreft contrast, scherpte en al het andere doet hij zeker niet onder voor de Xenar van mijn Cord of de Tessar van mijn Flex.
Wat niets verandert aan het feit dat die oude 124G op eBay inmiddels duurder wordt verkocht dan een mechanisch veruit superieure Flex. Een degelijke Automat is daar altijd wel te vinden voor minder dan 100 euro, en een degelijke rammelende theeblik 124G maar zelden...
Franz
Gast
Ik heb mijn oog laten vallen op de Yashica Mat-124 G (6x6). Wat vinden jullie van dit toestel? Wat zijn de bekende problemen, waar moet ik op letten bij de aankoop, of zijn er in deze prijsklasse betere camera’s die jullie kunnen aanbevelen?
Let er goed op dat de filmtransport ook correct en nauwkeurig werkt. Mijn Yashica is namelijk op dat vlak niet meer te redden. Nu komt er alleen nog maar een Cord of Flex bij mij in huis :-)
Groeten, Martin
spotmatic
Hallo Franz,
ja, natuurlijk is de Yashica NIET slecht, maar als je met een zekere technische nostalgie, retrogevoel – of hoe je het ook wilt noemen – wilt fotograferen, zou ik de voorkeur geven aan het origineel. Of een Mamiya C330, daar kun je tenminste de lenzen verwisselen...
Ebay is inmiddels maar beperkt aan te raden, er zijn te veel mensen die zich dom houden ("Ik heb geen verstand van techniek, geheugenkaarten enz.") om hun rommel kwijt te raken.
Groeten,
de silberochse
cfb_de
Hallo silberochse,
Ik zou het geen retrogevoel of technische nostalgie willen noemen. De Rollei’s zijn qua mechanica gewoon twee klassen beter ontworpen en afgewerkt. Ze waren vroeger tenslotte de kroon op de TLR’s en de Yashi was min of meer het toestel voor de wannabe (tegenwoordig noemt men dat waarschijnlijk een ‘prosumer’).
Tegenwoordig kosten ze allebei ongeveer evenveel dankzij de hopeloze overwaardering van de 124G. En juist daarom raad ik vandaag de Rollei aan.
Maar let op: bij Rollei raad ik niet de – eveneens overgewaardeerde – "T", "3.5F" of 2.8-modellen aan, maar juist de modellen waar geen grote hype omheen is. Die zijn te krijgen voor zo'n honderd euro. Ze zijn allemaal prima, ze hebben geen gammele theeblikmechanica zoals de 124G en ze worden onderhouden door een groot aantal cameramonteurs. In tegenstelling tot de Yashi is zelfs de levering van reserveonderdelen geen groot probleem.
Als je dan toch een Yashica neemt, neem er dan een uit de tijd *voordat* kostenberekening en winstmaximalisatie in Japan werden geïntroduceerd. Dus geen 124 of 124G.
En vraag me maar eens hoe ik dat van die reserveonderdelen weet… Bij mijn Yashica-D (heel mooi exemplaar trouwens!) was de aandruk-/telrol op de opwikkelspoel plat. Origineel onderdeel? Nergens te vinden. Bij Rollei konden ze me vertellen dat het onderdeel van de IIer-Cord zou kunnen passen (die is ongeveer 25 jaar ouder) en hebben ze me er een opgestuurd. Past precies, want de camera is een vrij goede replica van de Cord.
Mijn vooroorlogse Flex is momenteel in de reparatie en wordt daar weer met originele onderdelen in topconditie gebracht. Na bijna 70 jaar heeft het toestel dat nu ook wel verdiend en die honderd euro schuif ik graag onder de bekleding :-)
Dat je op eBay inmiddels vaak wordt opgelicht, is helaas waar. Maar net zo vaak word je door kameraad Bäucher overboden bij de goede aanbiedingen :-)
Ik heb tot nu toe echter geen ernstig slechte ervaringen opgedaan op eBay. Misschien ook omdat ik er in mijn stoutste dromen niet op zou komen om daar meer dan 150,- te bieden. Verdorie. Dat klopt niet. Meer dan 162,50 is juist, want dat heb ik namelijk neergeteld voor mijn Elmarit uit de jaren 90.
En in het ergste geval zou er zelfs in bepaalde grotere provinciestadjes (bijvoorbeeld Stuttgart of ook Berlijn – in Mitte heb ik vorige week een T op de kop getikt waar de verkoper 110,- had gevraagd) nog de vakhandel met tweedehandsafdeling en garantie moeten zijn. Hier in S gaan 2.8 Flexen voor tussen de 160,- en 200,- in de vakhandel. Meestal gebruikt, technisch in topconditie, met garantie. Dan denk ik niet meer na over een Yashi van honderdvijftig euro plus verzendkosten en stress via eBay.
Franz