Gast
Hallo,
Ik volg jullie forum al een tijdje en ben er erg enthousiast over.
Een paar weken geleden ben ik in het bezit gekomen van een aantal glas- en vlakfilmnegatieven uit de jaren ’50 en ’60. Aangezien ik alleen over een 35mm-vergroter beschik, kwam ik op het idee om eerst maar eens contactafdrukken te maken. Helaas zijn deze, hoewel de negatieven correct belicht zijn, niet bijzonder goed. Eigenlijk had ik een bijzonder goede kwaliteit verwacht, omdat er geen optisch systeem tussen zit. Voor de belichting heb ik de vergroter gebruikt.
Kan iemand mij helpen?
Met vriendelijke groeten
Ernst Hunziker
Claudius
Wat bedoel je met "niet zo goed"?
Wat klopt er niet aan je contactafdrukken? Contrast, scherpte, toonbereik?
Gast
Hallo Claudius,
Ik krijg gewoon niet alle details van het negatief goed over. Bovendien krijg ik met het filter (contrastveranderend papier) een zachtere Hütograd – maar dan wordt het hele beeld ook “vlekkerig”.
Doden en dat soort fijne details vallen dan gewoon weg.
Groeten, Ernst
SamuliSchielke
Hallo Ernst,
Begrijp ik het goed dat het contrastbereik van de negatieven zo groot is dat je normale papiergradatie te hard is, maar dat de afdrukken te zacht worden als je een zachtere gradatie toepast? Dan is er niets mis met het negatief, maar ligt de juiste gradatie ergens daar tussenin. Een beproefde oplossing hiervoor is split-grade.
In de eenvoudigste, meest primitieve vorm gaat dat als volgt: bepaal eerst de hoge lichten op filter 0. Ze kloppen als de allereerste tekening tussen papierwit en net-helemaal-lichtgrijs precies daar zit waar je ze wilt hebben. Maak vervolgens een tweede proefafdruk, die je eerst zoals eerder bepaald op filter 0 belicht, en bepaal vervolgens op filter 5 de belichting van de diepste schaduwen: net als zojuist moet de grens tussen helemaal zwart en net nog herkenbaar donkergrijs precies daar zijn waar je die wilt hebben. Maak dan de eigenlijke afdruk, belicht deze eenmaal met 0 en eenmaal met 5, en zie, het klopt!
Als je dat te lastig vindt, voer je een beetje verdunning uit op je papierontwikkelaar, en dan wordt de afdruk misschien net zo zacht als je wilde.
Veel plezier,
Samuli
Gast
Hallo Ernst,
Je kunt natuurlijk ook proberen de papierkarakteristiek te "vervormen".
Daarvoor is een ontwikkeling in twee baden geschikt, dus eerst hard en daarna zacht.
Of de Emmermann-methode (grofweg: het papier in de ontwikkelaar laten weken, kort onder belichting brengen, wachten, verder belichten, in de schaal verder ontwikkelen).
Beide methoden vereisen aanzienlijke ervaring.
Als je het zelf wilt doen, volg dan een workshop bij Moersch.
Als je het te omslachtig vindt, doet hij ook werk in opdracht.
Groeten
Martin
piu58
Je kunt contactpunten zeker uitwassen, en dat moet je ook doen om resultaten te krijgen die in de buurt komen van vergrote afbeeldingen.