Begint het nu alweer?
Als de douane het opent, gebeurt er helemaal niets – afgezien van een onder toezicht van de douane vernietiging – die niet eens in rekening wordt gebracht, zolang er geen opzet kan worden aangetoond.
Afgezien daarvan wordt misschien 5% van de pakketten gecontroleerd en daarvan wordt misschien nog eens 5% daadwerkelijk doorgestuurd.
Helaas. Sommige onverklaarbare sterfgevallen zouden door deugdelijke controles voorkomen kunnen worden.
Ja. Ik weet waar ik het over heb (ik ben tenslotte chemicus en op sommige gebieden ook deskundige/door de staat aangestelde taxateur). Ja, ik ben ook vaak niet zo nauwkeurig in de omgang ermee. Maar in tegenstelling tot veel andere experimenteerlustige hobbylaboranten weet ik wat ik doe.
Hofrat Eder richtte zich destijds, aan het begin van de 20e eeuw, uitsluitend tot deskundige personen. Dat was een heel andere situatie dan we vandaag de dag hebben: destijds wisten de aankomende laboratoriummedewerkers redelijk wat ze deden, destijds was fotografie een eerder academische bezigheid aan de faculteiten voor natuurkunde, scheikunde en natuurwetenschappen. Wat je van de huidige nieuwkomers echt niet kunt zeggen.
Ik hoef daarvoor alleen maar te kijken naar die voortdurende verwarring tussen Cr(IV), Cr(VI), "chromaat", "dichromaat", "dibroompotassium", "ferrocyanide" of soortgelijke benamingen, die deels ook nog eens volkomen verkeerd zijn gespeld (ik heb er zojuist ook even twee fouten ingebouwd... Wie ze vindt, krijgt een koekje).
De onwetendheid druipt letterlijk uit elke tweede vraag.
Lees eerst eens een eenvoudig boek van Mortimer en begrijp het (het boek zou in elke plaatselijke bibliotheek te leen moeten zijn), lees daarna het script van Blendl en begrijp dat. En leer eventueel twee weken lang 's middags bij de apotheek om de hoek de basisprincipes van goed laboratoriumwerk.
Maar begin niet met "Kipp-Schütt" in de eigen Duka, mogelijk op het aanrecht. Dat werkt averechts en vergiftigt als eerste je eigen kinderen. Optisch schoonmaken helpt namelijk niet altijd.
Dit advies is noch bindend, noch advies, noch wordt het in rekening gebracht. Gewoon puur Hoogduits.
Eventueel voer ik dan de analyse uit in het huishouden waar om onverklaarbare redenen plotseling acute zware-metaalvergiftigingen optraden. Dat kost dan echter wel wat geld. Plus officier van justitie, plus overige rompslomp: behoorlijk duur. Een arts of officier van justitie inschakelen. Maakt niet uit. Voor mij een aardig extraatje. En ik voel me er niet eens slecht bij om geld te verdienen ten koste van de nakomelingen van vergiftigde, overleden mensen en te weten dat de veroorzakers achter de tralies zitten. Even in het Duits. Meestal wordt er daarna niets geërfd. Grove nalatigheid (die ik meestal zonder te willen moet vaststellen) is daarvoor voldoende.
Maar dat kun je voorkomen. Als je je eerst verdiept in de materie en dan aan de slag gaat. En daar is onze wetgeving precies voor bedoeld. In het Duits. Eventueel leggen advocaten in de vorm van een tijdelijke vervanger deze verordeningen ook nog eens uit.
Met vriendelijke groeten,
Franz