Gast
Hallo allemaal,
Ik heb zojuist het eerste pak van het bovengenoemde papier geopend. Een van de redenen waarom ik het kocht, was de geadverteerde "280 g-drager".
Toen ik het eerste vel in mijn handen had, moest ik echter meer denken aan het (on)gelukkige Single-Weight-Paper. Ik ben echt teleurgesteld over het gevoel van het papier. Heb ik iets verkeerd begrepen?
Bedankt voor de tips
Rainer
Petzi
Misschien een vergissing? Zo kreeg ik onlangs bijvoorbeeld een pak mat papier toegestuurd in plaats van glanzend papier.
MirkoBoeddecker
Rainer,
Daar kan ik helaas niets over zeggen.
Ik begrijp niet waarom deze drager je aan een drager van 90 g doet denken.
Of hij nu glanzend of mat is – het gewicht van de drager is hetzelfde, daar kun je je niet in vergissen.
Er zijn iets dunnere dragers (Foma, Ilford), die wegen dan 180 g, maar ook die zijn merkbaar sterker dan single weight.
De oude 300 g Polywarmtone-drager bestaat al twee jaar niet meer.
Het verschil in gewicht is echter moeilijk vast te stellen, omdat het maar heel klein is.
Wat je in je handen hebt, is momenteel de zwaarste barytpapierdrager op de wereldmarkt.
Heb je er al eens aan gedacht om het op te spannen?
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo allemaal,
Allereerst bedankt voor de reacties. Het zat zo: vorige week was ik voor een congres in Berlijn en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om even bij de winkel langs te gaan. Tot nu toe kende ik de winkel en het papier alleen van internet. De visuele kwaliteit van de proefafdrukken op ADOX beviel me erg goed (schaduwen, toonval enz.), maar ik heb de foto’s niet uit de map gehaald. Thuis kwam toen... zie hierboven :)
@Mirko: het lukt me helaas niet altijd om ironische overdrijvingen in e-mails over te brengen, een smiley was misschien handig geweest. 90 g-papier is natuurlijk echt een andere klasse. Misschien had ik gewoon te hoge verwachtingen, maar de directe vergelijking met een vel Kentmere VC Fineprint van 190 g heeft me toch verrast; dat laatste voelt inderdaad steviger aan.
Zou ik misschien een vel ADOX moeten inleggen en naar je opsturen (voor het geval er daadwerkelijk een verwisseling is gebeurd)?
In ieder geval nog een fijn weekend
Rainer
komet
Rainer,
Waarom gebruik je geen briefweegschaal om het te controleren?
Gast
Hoi Anthony,
Dat heb ik als eerste gedaan (zakweegschaal met een nauwkeurigheid van 0,01 g). Twee stukken ADOX en Kentmere van dezelfde grootte wogen evenveel.
Rainer