Gast
Nog een vraagje?
Is de veelgeprezen DS-10-ontwikkelaar als kant-en-klaar product verkrijgbaar, of moet ik hem zelf in elkaar knutselen?
Hartelijk dank!
Groeten
Goldfinger
cfb_de
Zelf doen. Eenvoudig en goedkoop.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Hallo Franz,
Allereerst: hartelijk dank!
Ik heb het recept al gevonden, maar waar kan ik de chemicaliën kopen?
Mijn apotheker keek me alleen maar raar aan!!
Hartelijk dank!
Mike
FrankJBeckmann
Hoi Auric,
In theorie kun je de chemicaliën via een postorderbedrijf bestellen. Maar tegenwoordig kom je dan meteen de 'mannen in het zwart' achter je aan. Ik weet niet welke postorderbedrijven er nog actief zijn. Foto-Brenner heeft ook chemicaliën en je zou ook eens kunnen informeren bij Calbe of Wephota.
Wolfgg
Hier is mijn lijst met links naar niet-geteste leveranciers; de eerste lijkt vooral op fotochemie:
http://www.genec.de/pch1-2004br.htm
http://www.omikron-online.de/cgi-bin/cosmoshop/lshop.cgi
http://www.koehlerchemie.de/
http://www.steiner-chemie.de/unternehmen.php
http://www.fiebig-lehrmittel.de/
Maar: in de aanloop naar het voetbalfeest zijn de "betere mensen" en de bewakers in dit land van ons hypernerveus?! Als particuliere chemie-liefhebber kun je op dit moment dus beter anoniem kopen. Apotheken zijn helaas slechte bronnen, omdat ze zelf slechts kleine hoeveelheden inkopen en er dan automatisch apotheekprijzen voor ons gelden. Je kunt het beste even bij de eerste hierboven navragen in hoeverre hij al mensen in uniform in de winkel heeft gehad. Of wachten tot dit gekibbel van 22 volwassenen om 1 bal voorbij is.
Groeten, Wolfgang
cfb_de
Hallo Wolfgang,
Genec bestaat niet meer; zijn weduwe wilde de winkel in ieder geval sluiten na zijn overlijden in 2005.
Wat het kopen van chemicaliën in het algemeen betreft: het is altijd een goed idee om naar de winkels toe te rijden. Vanuit elk klein dorpje in de botanische wereld is er binnen een straal van 75 km een chemicaliënhandelaar te bereiken. Bel van tevoren om te vragen of ze aan particulieren verkopen, en ga dan eventueel erheen.
Dat heeft als voordeel dat er meer vertrouwen is, dat de handelaar kan helpen bij het invullen van bijvoorbeeld bewijzen van eindbestemming, en dat je je direct kunt identificeren (waardoor de leeftijds- en identiteitscontrole voor een eventueel bewijsboekje geregeld zou zijn).
Ook is het soms raadzaam om even naar de dichtstbijzijnde universiteit te gaan. Daar wordt in de meeste chemische winkels ook verkocht.
Franz
Wolfgg
Hallo Franz,
En toch klonk Genec nog het meest ‘passend’ voor fotochemie. Jammer.
Weet je toevallig ook wat er is geworden van Fototechnik Suvatlar in Hamburg, dat na het overlijden van Udo Raffay medio 1997 CG-Professional heeft overgenomen? Het is echt vervelend dat drogisterijen tegenwoordig alleen nog maar huishoudelijke spullen aanbieden. Tot ongeveer 25 jaar geleden hadden ze zelfs in steden met 20.000 inwoners nog echte chemieafdelingen. Zelfs als 14-jarige kon ik toen bijvoorbeeld rood rokend salpeterzuur meteen meenemen! Natuurlijk kwam dan wel de vraag waarvoor. Maar als antwoord volstond altijd "voor een chemisch experiment". En naar naam/adres heeft daar sowieso nooit iemand gevraagd. Dat was het pure paradijs in vergelijking met vandaag.
Groeten, Wolfgang
cfb_de
Hallo Wolfgang,
ja, dat met Genec is tragisch. Niet alleen omdat ik via de heer Neubauer de laatste 25 gram uraniumnitraat heb gekregen die in Europa vrij verkrijgbaar was.
Over Suvatlar weet ik helemaal niets. Ik heb daar iets laten bestellen („gezamenlijke bestelling”) en dat ging een half jaar geleden nog zonder problemen.
Wat betreft de veiligheidswaanzin: aan de ene kant weet ik dat de beperkingen van de wetgever grotendeels voortkomen uit onwetendheid van de verantwoordelijke ambtenaren en beleidsmakers (als je een training over gevaarlijke stoffen mag geven bij het ministerie van Milieu... dan ben je daarna volledig gedesillusioneerd).
Aan de andere kant juich ik de beperkingen om twee redenen toe: ten eerste vermindert het het levensrisico aanzienlijk. Hoeveel pogingen zijn er in de keuken ondernomen en daarna niet goed schoongemaakt? Ten tweede hebben we vandaag de dag helaas bij personen <25 in de fotobranche grotendeels te maken met mensen die totaal geen verstand hebben van chemie, die risico's niet herkennen en zich ook niet dienovereenkomstig kunnen gedragen. Bij gebrek aan kennis. Dat is het nadeel dat analoge fotografie inmiddels in de "kunst" is beland en het domein van het bewuste "vakmanschap" al lang heeft verlaten. Het onderwijs doet daar nog een schepje bovenop.
Echt sexy in dit verband was een e-mail van een "kunstenaar" die cyanotypes wilde maken en me na wat geklets ("Azijnzuur heb ik niet, maar hier staat zuur met een zwart etiket") ernaar vroeg.
Ik had daar via het uitsluitingsprincipe kunnen helpen het menselijk genoom te verbeteren...
Eigenlijk zou ik moeten zeggen dat geen enkele fotograaf zonder officieel bekwaamheidscertificaat ook maar soda in de chemische handel zou mogen kopen. Aan de andere kant zouden de velen die heel precies weten hoe ze met zelfgemaakte oplossingen moeten omgaan, dan de rekening betalen voor deze idioten.
Daarom mijn advies voor het kopen van chemicaliën: ga erheen. Aan de toonbank vindt dan een kwaliteitscontrole van de klant plaats. Met andere woorden, de vraag "weet hij wel wat hij doet?" wordt daar beantwoord. En dan krijg je de producten van de bestellijst, of juist niet.
Wie daar niets krijgt, moet niet jankend op forums gaan zeuren in de trant van "die gemene klootzakken bij XYZ wilden me niets verkopen", hij/zij moet zich voorbereiden op een tweede bezoek daar en zich eens een beetje verdiepen in waar het daar eigenlijk om gaat.
Mijn verwachting van thuislaboranten is dezelfde als van mensen die zich een herderlijk verblijf voor het fornuis aanmatigen: weten wat je daar doet. Iedereen kan zakjes soep openmaken en verdunnen.
Franz
Wolfgg
Hallo Franz,
volgens het adresboek bestaat Sulvatar nog steeds; Goldfinger zou daar in Hamburg misschien eens kunnen bellen (040/395709) en navraag doen (om een prijslijst op te vragen).
Wat betreft de cyanokunstenaar: als ik hoor in hoeverre jongeren bereid zijn zich als proefkonijnen voor drugs aan te bieden (feestjes, disco's enz.), denk ik al lang: wie niets om zijn levensverwachting geeft, moet zijn gang maar gaan, zolang hij anderen daar geen schade mee berokkent.
Voor de jongeren een voorbeeld van hoe de scheikundeles er in de jaren zeventig op de middelbare school uitzag: toen waren de leraren nog echte doorgewinterde kerels, die nergens voor terugdeinsden en ook alles mochten. Op een dag stond hij met gezichtsbescherming en handschoenen aan de laboratoriumtafel en heeft hij, tot schrik van de watjes onder de leerlingen (vooral meisjes), daadwerkelijk nitroglycerine gemaakt. Sommigen hadden zich uit angst achter de achterste banken verscholen. Maar er was geen reden tot angst. Hij wist namelijk precies wat hij deed, in tegenstelling tot leraren die zonder de nodige vakkennis alleen maar willen opscheppen; die waren een gevaar. Met de nitro doordrenkte hij vervolgens stukjes vloeipapier, waarop vrijwilligers met een hamer moesten slaan. Behalve ondergetekende meldde zich niemand aan. Maar het hoogtepunt moest nog komen: 's middags was er volgens het rooster de scheikunde-werkgroep, waar iedereen het zelf mocht maken. Onder zijn toezicht natuurlijk. Mocht iemand nu van zijn stoel vallen en deze leraar onverantwoordelijk vinden: precies het tegenovergestelde is waar. We hebben toen geleerd hoe we verantwoordelijk moeten omgaan met gevaarlijke stoffen, ja zelfs in het algemeen met gevaarlijke situaties. Om precies te zijn: gevaarlijke situaties worden ongevaarlijk als je altijd iets meer weet dan de situatie vereist, wat zich in het verkeer al door de jaren heen heeft bewezen. Dat was toen nog een behoorlijk zware opleiding. Tegenwoordig is waarschijnlijk al door de explosievenwet "alles verboden", wat de scheikundeles wat pit geeft. Op de een of andere manier verbaast het me dan ook niet meer als ik hoor dat maar liefst 60% van de eindexamenkandidaten bedrijfskunde of rechten wil studeren. Het aantal juristen is in slechts 12 jaar verdubbeld. Daar is de carrière dan zeker gegarandeerd!
Groeten, Wolfgang
FrankJBeckmann
Hoi,
wij hadden ook zo’n scheikundeleraar, bij wie je nog echt iets leerde. Wij waren ook de laatste lichting die een rookbom mocht maken en afsteken. En we schoten blikjes de lucht in met knalgas. :-)
Ik had laatst een enorm probleem toen ik kaliumjodide-oplossing wilde kopen. De jonge, dynamische nieuwe apotheker in ons dorp vroeg eerst: "Wat is dat eigenlijk?". Toen heb ik de apotheken in het dichtstbijzijnde stadje afgestruind. De meeste verkopen helemaal geen chemische producten meer. Een apotheker zei dat het veel te riskant was om nog chemicaliën te verkopen, want als de klant er iets stoms mee doet, is de verkoper medeaansprakelijk. En hij had al problemen gehad met de autoriteiten. Een apothekersassistente zei zelfs dat je helemaal niet weet wat de klanten met de chemicaliën van plan zijn, je kunt toch van bijna alles een bom maken, en tegenwoordig zijn er immers heel veel bommenmakers en terroristen. Ze leest vast ijverig de Focus. Maar op een gegeven moment had ik toch geluk en heeft een echt bekwame apothekerster zonder aarzelen voor weinig geld de oplossing voor me gemaakt. Ze zei dat ze ook ouderwets zilver zouden smelten. Nu weet ik waar ik terecht kan als ik weer chemicaliën nodig heb.
Wolfgg
Soda (natriumcarbonaat) kun je trouwens nog steeds in de supermarkt kopen, namelijk als ‘Heitmann Reine Soda’ in het wasmiddelenrek (in mijn geval bij Kaufland). Goede vetverwijderaar voor de keuken door verzeping. Weet echter niet of de zuiverheid voldoende is voor fotodoeleinden. En nu ik het toch over huishoudelijke zaken heb: aangezien er tegenwoordig altijd een groen ding uit de officiële wc-reinigers komt, dus dat spul is niets meer waard, is HCL verkrijgbaar bij drogisterij Müller.
Groeten, Wolfgang
cfb_de
Hallo Wolfgang,
waarom zou wassoda niet geschikt zijn voor fotografische doeleinden? De zuiverheidsgraad "photograde" of "pro photo" is maar een klein beetje zuiverder dan "technisch". Geen enkele huisvrouw zou zo’n troep aan haar was laten komen.
Hoewel de zuiverheidsgraden alleen aangeven dat het spul minimaal aan de aangegeven zuiverheidsgraad voldoet, zijn de chemicaliën doorgaans aanzienlijk zuiverder.
Franz
Wolfgg
Hallo Franz,
Ik kan de passage zelf niet meer terugvinden, maar Raffay schreef ergens dat je voor fotografische doeleinden alleen zeer zuivere producten moet gebruiken, al was het maar vanwege het probleem met zware metalen (katalytische oxidatie van de ontwikkelaar). Sommige ontwikkelaars gebruiken immers geen complexvormer. Maar waarschijnlijk bepalen onze bereidingsbenodigdheden en de ontwikkelingsbakken (die immers niet van zeer glad glas zijn) toch hoeveel "vuil" er in onze bereiding terechtkomt.
Groeten, Wolfgang
skahde
Ik heb het recept al gevonden, maar waar kan ik de chemicaliën vandaan halen?
[right][post="7649"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Ook al zijn de heren al bijna bij het volgende onderwerp :) :
Alle ingrediënten voor de DS10 zijn verkrijgbaar bij Omikron-online. De Dimezone-S staat waarschijnlijk niet in de standaardcatalogus, maar ze leveren het tegen redelijke prijzen, als we de berichten van de gebruikelijke verdachten uit het naburige forum mogen geloven. Vitamine C in poedervorm is verkrijgbaar bij Schlecker, DM of hoe de drogisterij bij jullie ook mag heten.
Met vriendelijke groeten
Stefan
cfb_de
Hallo Wolfgang,
Wat Raffay schreef (God hebbe hem genadig) en wat hij in zijn bedrijf deed... dat zijn twee verschillende dingen.
Aangezien "technisch" eigenlijk volstaat, heb je het zelf al duidelijk gemaakt met die leuke opmerking over vervuilde blikken :-) En daar gaat het ook om. De speelruimte wat betreft concentratie, temperatuur, kantel-/rotatieritme is al zo groot, dat het langzamerhand geen moer meer uitmaakt of de grondstoffen nu "fotograde min. 85%", "zuiver" of "voor UV-spectroscopie" zijn.
Zolang we hier in de verwende republiek toch altijd minstens één stapje beter krijgen dan erop staat.
In Italië is "pro photo" bijvoorbeeld een kwaliteitskenmerk (omdat ze daar "technisch" niet hebben; daar wordt alleen onderscheid gemaakt tussen troep en analysekwaliteit. Een duidelijk pleidooi voor technische chemie!). En in elke zelfbereiding staat duidelijk vermeld dat je per bereiding kunt testen.
Ik neem toch netjes verpakte industriële producten of zorgvuldig bereide zelfmengsels. Over een goed werkende weegschaal, zuivere uitgangsmaterialen (onder "zuiver" komt bij mij niets in de fles) en schoon water willen we het al helemaal niet hebben.
Dan blijven er eigenlijk nog maar twee storende factoren over: mijn domheid bij de bereiding en mijn proces bij de verwerking.
Tegen domheid bij de verwerking is geen kruid gewassen. De "industrie" (dat moet je tegenwoordig wel tussen aanhalingstekens zetten) doet het anders: zij hebben een degelijke ingangsanalyse en sturen hun productformulering daarop aan.
Sprekende voorbeelden hiervan zijn "RODINAL", "ID11" of "R09".
Maar bij die weet ik dat er meer in de fles zit dan de receptuur aangeeft. Meer inerte troep. Dat is niet erg als je kant-en-klare mengsels koopt. Maar het wordt pas echt een probleem als je zelf gaat mengen, want bij "pro photo"-grondstoffen weet je dat meestal niet en de enthousiaste zelfmenger heeft thuis ook niet de benodigde analyseapparatuur staan.
Franz
Gast
Hoi!
Ik heb zojuist mevrouw Neubauer van genec gebeld en gevraagd of er nog fotochemiën op voorraad zijn. Ze vertelde me dat ze vrijwel alles nog op voorraad heeft en ook verkoopt, maar dat ze niets nieuws meer inkoopt.
Volgende week is ze echter niet aanwezig, dus bestellingen kunnen pas over twee weken worden verwerkt.
Of Dimezone-S daar nog verkrijgbaar is, moet je voor het bestellen even navragen.
Dimezone-S staat trouwens ook direct bij Omikron in de online shop (
Omikron) vermeld.
Tot ziens
Guido
cfb_de
Hallo Guido,
Dat was eens goed nieuws!
Franz
Rocketman
Hallo allemaal!
Bij Omikron is werkelijk alles verkrijgbaar. Ik heb daar het voor de omkeerontwikkeling benodigde kaliumpermanganaat in "reinst"-kwaliteit, zwavelzuur, kaliumthiocyanaat en natriumsulfiet kunnen kopen. Je moet wel een leeftijdsbewijs, een verklaring over de eindbestemming (in dit geval voor KMnO4, waarom zou dat zijn ??? :-) ) en een bevestiging van het juiste gebruik laten zien.
Groeten
Sebastian
Wolfgg
Helaas lijkt het erop dat het met Genec toch niet meer doorgaat. Ik heb eind mei een bestelling voor chemicaliën gefaxt, maar die is tot op heden nog niet uitgevoerd. Ook neemt er op verschillende tijdstippen niemand de telefoon op (02504/880578). Mocht iemand iets weten, laat het dan even weten.
Groeten, Wolfgang