Schwedenstahl
Ik heb een vraag voor Mirko; dit is al eens ter sprake gekomen. Het ging erom dat er naast DS8 ook Super 8-materiaal zou worden aangeboden. >Dat ging niet door omdat er geen cassettes beschikbaar waren. Nu worden er navulbare cassettes aangeboden, en dat tegen relatief lage prijzen, zo’n 13 euro.
MirkoBoeddecker
Hallo Marvan,
Welke cassettes bedoel je?
Kun je ons een link sturen of hier plaatsen?
Dan zal ik met heel veel tact en een flinke dosis Stavopramen eens gaan informeren bij de betreffende afdeling in Tsjechië...
Groeten,
Mirko
Schwedenstahl
Hallo Mirko,
Ga eens naar www.wittner-kinotechnik.de; daar vind je in de catalogus Super 8-cassettes die je zelf kunt vullen. Ze kosten maar ongeveer 15 euro.
Schwedenstahl
Ik nog even... om het helemaal duidelijk te maken
http://www.wittner-kinotechnik.de/katalog/...mm/s8_meter.php
Wat zou het geweldig zijn om daar iets te doen.
Groeten
Marwan
MirkoBoeddecker
Maar Wittner heeft toch al de ORWO UN 54 in het assortiment ...
Bij Foma wordt het zeker niet goedkoper.
Waarom zou je graag de Foma-film willen hebben?
Is de drager helderder, is de bescherming tegen lichtvlekken beter?
Ik heb die twee nog nooit met elkaar vergeleken.
Groeten,
Mirko
Schwedenstahl
Hallo Mirko,
Dat klopt inderdaad, ik heb al ervaring met de Foma bij 16 mm en DS8. Net als ik hebben velen een Russische Quarz, wat echt een geniaal apparaat is, maar ook een Beaulieu 4008 ZM2. Ik zou gewoon graag voor beide de Foma willen gebruiken. Ik heb me er gewoon al op ingesteld. Als je in de scene met filmmakers praat, komt alleen de Foma ter sprake die in het DS8-segment wordt gebruikt en eigenlijk heeft iedereen nog een andere Super 8-cassettecamera. Ik kan me voorstellen dat dit ook positief zou worden ontvangen, omdat velen zelf ontwikkelen en je dan beide in één keer kunt ontwikkelen.
Maar zoals bij alles moet de markt er klaar voor zijn; ik kan me voorstellen dat dit ook door anderen zou worden toegejuicht.
Groeten
Marwan
perforiert
De ORWO UN 54 wordt weliswaar als "universele film" aangeboden. Maar naar mijn mening is het eigenlijk een negatiefilm. Hij heeft een grijze drager en lang niet zo’n effectieve bescherming tegen lichtvlekken als de Fomapan R 100. Daarom zou het zeker zinvol zijn om deze ook in donkerekamerverpakkingen van 15 meter in S8 aan te bieden. Ik denk dat er toch wel wat geïnteresseerden voor zouden zijn. KODAK heeft weliswaar 2 zeer goede filmsoorten in zwart-wit in het assortiment, maar die zijn vrij duur.
Aan de andere kant is het op de een of andere manier onlogisch om de film met veel moeite in deze wegwerpcassettes te verpakken, als je hem ook meteen op spoel kunt krijgen, volledig terugspoelbaar en zonder de voor Super 8 typische scherpstelproblemen. Maar als filmmakers logisch zouden denken, zouden de S8-cassettes net zo snel weer van de markt verdwenen zijn als bijvoorbeeld de schijffilms.
Er zijn echter wel een paar echte redenen om het filmmateriaal ook in cassettes te gebruiken, bijvoorbeeld als men gebruik wil maken van de (weinig) speciale functies van hoogwaardige camera's die de Quarz niet biedt.
En natuurlijk zou men met film op rol ook Single-8-cassettes kunnen laden (slechts ca. 12 m), dan wordt het nog interessanter.
hjkoenig
Goedenavond,
Ik heb het hiernaast al eens gevraagd, maar dat is eigenlijk niet de juiste plek en ook hier past het maar zijdelings – maar toch: heeft iemand ervaring met de precisie-drukplaat van GK-Film? Die kost immers bijna 130 euro. Maar als je al rolmateriaal in S-8-cassettes verwerkt (en dit apparaat de moeite waard is), is het misschien de moeite waard. Er zijn nog steeds een paar S-8-toestellen die te zonde zijn om te laten verkommeren (ik koester nog steeds mijn Agfa Microflex 200) en de Quarz DS8-3 is toch wel een zwaar stuk gereedschap. Daarentegen is de Bolex B8 met 5 mm- en 12 mm-lenzen bijna een kleine zakcamera (die staat bij mij ook nog in de kast en ik kan hem gewoon niet wegdoen ...)
Groeten
Hajo König
haeberlein
Foma Super 8-film is bij Wittner Kinotechnik verkrijgbaar in rollen van 72 m en 290 m. Je hoeft het alleen maar zelf op 15 m af te knippen en in de zelflaadcassette te plaatsen. Ik heb dit tot nu toe echter alleen gedaan met kant-en-klare kleurenfilm van 15 m, omdat ik geen mogelijkheid heb om in het donker 15 m af te meten. Misschien volstaat een nachtkijker.
Groeten, Rene