Gast
Hallo allemaal,
en bedankt... ik heb via jullie forum al heel wat tips kunnen opdoen, maar nu dringt
mijn baas aan :lol: !
Na het faillissement van Agfa testen we momenteel een heleboel films en ontwikkelaars en vandaag is ADOX aan de beurt... ik heb de ADOX CHS 100 ART en de ADOX APH09, een mengverhouding van 1+40 bij 700 ml
levert 17,07 ml concentraat op... nu mijn vraag... hoe "kieskeurig" is de ontwikkelaar of de film eigenlijk?!
,07 wordt bij mijn metingen echt vermoeiend! :ph34r:
Ik zou dankbaar zijn voor elke tip en truc!!
Oh, en heeft iemand toevallig een ontwikkeltijd van de CHS 100 in de TT Ultrafin plus?
Ik wens jullie allemaal nog een fijne dag
Groeten
Daniela
Gast
Hoi Daniela,
voor kleine hoeveelheden gebruik ik een leeggehaalde (schone) wegwerpspuit als maatbeker. Een dealerweegschaal is natuurlijk nog beter (die zou elke laboratoriummedewerker sowieso bij de hand moeten hebben). Die zou zelfs tot op 1/10 gram nauwkeurig moeten zijn.
Je kunt ook gewoon 800 aanmaken en dan eens kijken hoe nauwkeurig je 20 ml afmeet :ph34r:.
Even serieus, zo erg is het nou ook weer niet.
Trouwens: in RODINAL (dat schijnt op 09 te lijken) vind ik de 100 voor KB te sterk.
UF plus zou ik daarvoor nooit hebben bedacht.
Maar Neofin moet je zeker eens proberen.
Groeten
Martin
Gast
Hallo!
Ik gebruik ook wegwerpspuiten met naald in de sterkste uitvoering. Die zijn bij elke apotheek voor een paar cent te koop. Met de 5 ml-modellen zou je zonder problemen ook nog 0,2 ml moeten kunnen afmeten. Ik trek altijd iets meer dan 1 ml op en druk dan precies 1 ml lucht eruit. Daarna kun je precies met de schaalverdeling van de spuit werken; die 1 ml reken ik gewoon bij het aanmaakwater.
Groeten, Phil
Wolfgg
Hallo Daniela!
Hier zijn een paar feiten over hoe het in de fotografie zit met toleranties:
Als een film de opgegeven gevoeligheid beter dan +/- 1 DIN haalt, dan moet de fabrikant zijn productieproces wel heel goed onder controle hebben. Naar mijn jarenlange ervaring is dit alleen het geval bij kleurendiafilms van topfabrikanten, en dan nog slechts gedurende een bepaalde tijd na levering. +/- 1 DIN komt ook overeen met een belichtingsnauwkeurigheid van +/- 1/3 diafragma. Wie werkt er nu altijd zo nauwkeurig? Gevoeligheid in DIN is een logaritmische maat, d.w.z. 1 DIN meer betekent absoluut 10 tot de macht 0,1 = 1,2589..., dus ongeveer 25% hogere ISO-gevoeligheid. Als we aannemen dat je de verdunning van de ontwikkelaar 10 keer nauwkeuriger wilt instellen dan 1 DIN-tolerantie bij de film, dus op +/- 2,5%, dan betekent dat 17,07 ml * 0,025 = 0,43 ml, ervan uitgaande dat een dubbele verdunning ook een dubbele ontwikkeltijd vereist. Je zou dus bij benadering tussen 16,6 ml en 17,5 ml concentraat kunnen gebruiken en de invloed van de verdunning van de ontwikkelaar op het resultaat (de dichtheid van de film) zou dan nog steeds 10 keer kleiner zijn dan een schommeling in de ISO-gevoeligheid van 1 DIN. Doe eens een test met twee gelijk belichte stukjes film, dezelfde ontwikkeltijd/temperatuur/beweging, eenmaal met 16,6 ml en dan met 17,5 ml concentraat, en vergelijk vervolgens de twee stukjes film. Dergelijke ervaringen zijn belangrijk.
Voor het afmeten van concentraten gebruik ik trouwens altijd een maatpipet (dat is een lange glazen buis met een schaalverdeling). Dan hoef je de fles niet te kantelen en hoef je daarna alleen maar het glas schoon te maken.
Groeten, Wolfgang
Gast
Bedankt,
dan ga ik maar eens naar de dealer om te onderhandelen :)
In ieder geval hartelijk dank, ook voor het korte theorielesje :)
Ik wens iedereen veel plezier met het verdere "werk"
Groeten, Daniela