Hallo,
in de galerij op de Moersch-website staat, naast vele andere mooie foto’s, ook deze:
http://www.moersch-photochemie.de/bilder.p...ectsepia&bild=7
. Een foto die ik, zonder ook maar enige voorliefde voor auto’s te hebben, ontzettend sexy vind. Dat komt door de, laten we zeggen, kleurigheid van deze foto: voor mij (mijn ogen, mijn scherm...) lijkt het alsof de toon in de schaduwen en het midden vrij blauwachtig is en in de lichten steeds meer naar geel gaat. Het heeft op de een of andere manier een heel eigen karakter. Zonder echter te opdringerig te zijn, zoals naar mijn mening bij sommige andere getinte foto's het geval is. Kortom: ik vind het goed.
En aangezien ik de pedagogisch waardevolle leermethode heb toegepast om kant-en-klare producten die ik goed vind onder de loep te nemen, uit te zoeken hoe het gemaakt is, om de techniek vervolgens op de meest meedogenloze manier te kopiëren, te imiteren, ja zelfs uit te buiten, zodat ik die uiteindelijk zelf beheers en er dus naar believen mee kan spelen, ze bruikbaar kan maken voor mijn lagere doeleinden, :P ("inductieve benadering", als ik me mijn inleidende college didactiek goed herinner) ...zou mijn vraag nu dus zijn: hoe heeft hij dat gedaan?
Er staat daar al iets over lichtbleken en goudtonen, ik ben dus niet helemaal onwetend, en ook van split-tonen, antonen en dubbele tonen heb ik al eens heel vaag iets gehoord, maar ik heb tot nu toe op het internet geen informatie over deze technieken kunnen vinden die me echt tevreden zou stellen. Dus wie er ook maar enige nuttige links over dit onderwerp heeft, of hier zelf een paar tips en ervaringen wil delen: ga je gang...
Hartelijk dank,
Groeten,
Nils.