RWSchueller
Wat ik zo waardeer aan NEUTOL (zowel NE als WA)
- harde karakteristiek
- zeer krachtige zwakke punten
- kan sterk worden verdund, waardoor het zeer zuinig is
- lichte tonen komen ook na langere tijd nog in de schaal
- zeer mooie tonaliteit met Polywarmtone en Foma-papieren
Ik ben op zoek naar een vervangende ontwikkelaar.
Bedankt
Reinhard
Roman
Ik heb zelf nog nooit NEUTOL NE gebruikt, maar de beschrijving klinkt voor mij precies als Tetenal Eukobrom.
Ik heb tot nu toe ook altijd Neutol WA gebruikt, maar 'harde karakteristiek' klopt daar niet...
Roman
Gast
Wat ik waardeer aan NEUTOL (zowel NE als WA)
– - harde karakteristiek
– - zeer uitgesproken zwakke punten
– - kan sterk worden verdund, waardoor het zeer zuinig is
– - lichte tonen komen ook na langere tijd nog in de schaal
– - zeer mooie tonaliteit met Polywarmtone en Foma-papieren
Bedankt
Reinhard
[right][post="7520"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
NEUTOL is het Agfa-recept 113, hoe zou men NEUTOL in de DDR hebben afgekort, juist met een N en dan ORWO/Calbe N113.
Achim
Gast
Wat ik zo waardeer aan NEUTOL (zowel NE als WA)
- harde karakteristiek
Geldt niet echt voor WA
- zeer uitgesproken zwakke punten
is eerder een kwestie van het papier
- kan sterk worden verdund, waardoor het zeer zuinig is
- de lichten komen ook na langere tijd nog in de schaal
is ook eerder een kwestie van het papier
- zeer mooie tonaliteit met Polywarmtone- en Foma-papieren
Ik heb nog een flinke voorraad NE en WA opgeslagen en zo bewaard dat ik er nog een tijdje mee kan doen, maar wat komt er daarna ...?
Misschien stap ik over op Amaloco-ontwikkelaars ...
Groeten! Johannes
FrankJBeckmann
Hoi,
waarom raakt iedereen zo in paniek over NEUTOL? Voor zover ik weet, worden de Agfa-chemicaliën weer geproduceerd. Bovendien heeft Wolfgang Moersch een aantal zeer interessante ontwikkelaars in zijn assortiment. Ik ben momenteel Separol HE aan het testen. Ik ben erg enthousiast over de eerste resultaten. Nu moet de ontwikkelaar alleen nog maar laten zien hoe lang hij houdbaar is. En dan is er natuurlijk ook nog de uitstekende N113, die hier al genoemd is.
cfb_de
Hallo Reinhard,
Zowel NE als WA rollen in Vaihingen wekelijks van de band. Dat wil zeggen: ze produceren het spul en maken er zelfs zoveel van dat ze genoeg hebben om te verkopen.
Ook RODINAL, eigenlijk het hele echt belangrijke Agfa-zwart-witassortiment, wordt al enkele weken weer geproduceerd. En dat niet eens voor een achtvoudige prijs, maar mogelijk wel in de VS onder een andere naam. Want: er is iemand die zo slim was om het RODINAL-handelsmerk te willen bemachtigen.
Als dat lukt, moet (ex-Agfa)-Vaihingen personeel inkrimpen, omdat een van hun belangrijkste markten wordt weggevaagd en ze net hebben geleerd hoe ze RODINAL, NE, WA en nog een paar andere zwart-witproducten moeten maken.
Met andere woorden: 25 werklozen (van de iets minder dan 60 werknemers), stopzetting van de productie van zwart-witproducten (dan inderdaad allemaal!) en daarna is er ook geen NE of WA meer. Je kunt dan je dank betuigen aan een Amerikaans klein bedrijf met Duitse aandeelhouders uit de hoofdstad. Als adres voor een bericht zou bijvoorbeeld dit adres met het forum heel geschikt zijn.
Met vriendelijke groeten,
Franz
FrankJBeckmann
Hoi Franz,
Aangezien RODINAL waarschijnlijk het bekendste vlaggenschip uit het assortiment van het voormalige Agfa is, heb je helaas waarschijnlijk gelijk. Ik begrijp ook niet waarom ze per se de naam RODINAL moesten overnemen. R09 is toch ook een bekende naam en een gevestigd product, dat weliswaar erg lijkt op het huidige Rodinal, maar toch niet identiek is. Mocht iemand nu R09 onder de naam RODINAL verkopen, dan zullen velen het verschil pas merken als een aantal ontwikkelingen mislukt zijn. Dat levert niemand een voordeel op, integendeel, ik zie daarin eerder een groot verlies aan vertrouwen in de naam en de distributie. Bovendien had men het geld voor de naamrechten zeker zinvoller kunnen besteden, aangezien de financiële middelen bij niemand meer zo groot zullen zijn, omdat elke productie voorgefinancierd moet worden.
cfb_de
Hallo Frank,
Daarom verbaast het me een beetje dat er niets gebeurt naar aanleiding van mijn opmerking op het Engelse forum.
Ik ga er maar vanuit dat Mirko zelf niets van deze actie afwist. Hoewel: RODINAL.de is nu ook al bezet, nu domeinnamen zo goedkoop zijn. Zie:
Deutsches NIC
Met vriendelijke groeten,
Franz
aneinaus
Het is een ramp.
Een winkel die, naar eigen ervaring, ondanks een uitgeschreven lijst op 24x30-papier op de toonbank gooit in plaats van het gevraagde (en niet leverbare) 30x40-formaat, en niet eens vindt wat er gezocht wordt (dit gebeurt niet op de beruchte slechte zaterdag, maar op een woensdag)
Een eigenaar van een Berlijnse postorderbedrijf, die met alle respect eerder afschrikt dan aantrekt. Waarom dat voortdurende gezeur over ontbrekende marges en astronomisch stijgende zilverprijzen?
Dat interesseert de klant niet echt, maar zorgt er eerder voor dat hij zijn bestelling ergens anders plaatst, waar elk artikel misschien een euro duurder is – maar wel aankomt zoals besteld.
Domein- en merkgrabbing, zonder de inhoud te hebben om dat zelf ook nog eens goed voor elkaar te krijgen.
Voor de prijs van de talloze domeinverzamelingen zou er zeker een zaterdagkracht te vinden zijn die wat orde in de winkel en de verzending brengt.
Een klant die niet genoemd wil worden.
Met vriendelijke groeten en het verzoek aan de eigenaar van dit domein om eens wat minder te klagen en in plaats daarvan fatsoenlijk zaken te doen.
Gast
Ik zou zeggen dat JandC er beter aan zou doen om de echte RODINAL als RODINAL te verkopen, en niet de R09. Ik heb geen idee wat de eigenaar zich daarbij heeft gedacht, maar ik vind zijn manier van handelen in ieder geval nogal vreemd en contraproductief.
Gast
Wat ik waardeer aan NEUTOL (zowel NE als WA)
– - harde karakteristiek
– - zeer uitgesproken zwakke punten
– - kan sterk worden verdund, waardoor het zeer zuinig is
– - lichte tonen komen ook na langere tijd nog in de bak
– - zeer mooie tonaliteit met Polywarmtone en Foma-papieren
[right][post="7520"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Hallo,
Je kunt Agfa NEUTOL Liquid WA bij Nordfoto bestellen, ze hebben het in hun assortiment en normaal gesproken verwijderen ze Agfa-producten die niet meer leverbaar zijn...