MirkoBoeddecker
http://www.ftd.de/unternehmen/industrie/64896.html
De zilverprijs is verdubbeld.
Onze films hebben ongeveer 6 g zilver per m² nodig, ons fotopapier 1-2 g zilver per m².
Het vervelende gevolg: alle prijzen van Foma, Classic en ADOX worden begin mei met 6-10% verhoogd.
Alle toeleveranciers hebben hun prijzen al verhoogd.
Sorry, maar daar kunnen we helaas helemaal niets meer aan doen. Dit ging te snel en heeft alle planning in de war gestuurd.
Groeten,
Mirko
Gast
Hoi Mirko,
Wees maar blij dat je in zilver zit, en niet in koper, staal of aluminium (bij dat laatste gaat het vooral om de energiekosten). En dat dat spul maar in heel kleine hoeveelheden in de eindprijs doorklinkt.
Grappig eigenlijk dat zilver stijgt, terwijl "de analoge fotosector tot de belangrijkste afnemers van zilver behoort", waarvan de omzet immers massaal instort... Daar moet waarschijnlijk nog een lepelfabrikant in het spel zijn ;)
Groeten
Martin
Gast
Zeg, waren de rechten voor RODINAL in Amerika zo duur?
cfb_de
Hallo Mirko,
Laten we uitgaan van 3 g zilver per m². Laten we uitgaan van 260 g papier per m². Dan bedraagt het zilvergehalte nog geen 1,2% van het papier.
De zilverprijs inclusief raffinage (deze kosten komen eigenlijk pas in rekening als men elementair zuiver zilver in baren wil gieten) zou zich dan dus in de afgelopen weken moeten hebben verveelvoudigd om op slechts 6% prijsstijging uit te komen. Deze stijging was er echter niet.
Jouw beurt, alsjeblieft!
Dat is geen steekhoudende reden voor een prijsstijging. Je beweegt je op het niveau van een tankstation.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Gast
Dat is geen steekhoudende reden voor een prijsverhoging. Je bevindt je op het niveau van een tankstation.
Wordt dit weer een strijdpunt voor de man uit Sherwood Forest? ;)
cfb_de
Nee hoor! Dat heb ik niet nodig.
Maar de feiten over de zilverprijs en fotomateriaal spreken voor zich.
Dat als reden aanvoeren voor een prijsverhoging van 6-10% is net zoiets als hoe Münchhausen beweerde zichzelf aan zijn eigen haren uit het moeras te hebben getrokken. Je zou het bijna "afzetterij" kunnen noemen. Net als bij het tankstation.
Maar als nu tegelijkertijd (wat een toeval...) het "speciale polyethyleen" voor fotopapier (overigens een afvalproduct), het "speciale bariet" (waarvan de belangrijkste markt in de geneeskunde ligt: röntgencontrastmiddelen), de "speciale cellulose" (ook wel "papier" genoemd), de "speciale gelatine" (die alleen nog bij Kodak verkrijgbaar is, al het andere is een doodnormaal industrieproduct voor onder andere gummibeertjes en puddingpoeder), het "speciale PET" (grondstof: productie van statiegeld-/wegwerpflessen) ook allemaal duurder zijn geworden... Dan zouden we er eens over kunnen praten. Maar zo niet.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Kiste
Hoi Mirco,
ik heb het bonnetje altijd netjes ingevuld met Ditionit en heb al een flinke
hoeveelheid verzameld.
Kan ik je dat opsturen en dan zet je dat op mijn rekening,
zodat ik het kan bestellen?
Of kan ik beter wachten tot ik over 20 jaar genoeg heb voor een oorbel, want dan is het meer waard dan goud, en die dan aan mijn vrouw geven,
die me altijd moet verzorgen als ik fotomateriaal bestel :-)
Groeten, Stephan
Gast
Hallo Mirko
Elk jaar klagen de drukkerijen tegen mij over hoe moeilijk de markt is, dat ze alles wel onder controle hebben, maar nu weer – helaas – de prijzen moeten verhogen omdat de papierprijzen zouden stijgen – juist vanwege die papierprijzen, ha ha ha ...
En als ik dan kijk naar hoe weinig papier ik eigenlijk nodig heb, gezien de hele prepress en zo ... Ach ja.
Wees alsjeblieft eerlijk: de zilverprijs maakt net zo min uit voor de prijsverhoging als het papier voor mijn drukkosten.
Zeg gewoon dat de leverancier meer wil voor de producten of dat ik meer nodig heb, anders moet ik de deuren sluiten.
Maar dat ...
Groeten, Martin
Gast
Hallo Franz,
>Laten we uitgaan van 3 g zilver/m². Laten we uitgaan van 260 g/m² papier. Dan bedraagt het zilvergehalte nog geen 1,2% van het papier.
Daarmee bevestig je onbedoeld de vooroordelen over de rekenvaardigheden van chemici ;-)
Het gewichtspercentage is 1,2%, het prijspercentage niet. Zilver is duurder dan papier.
Volgens de link van Mirko is de zilverprijs per troy ounce (ca. 31 g) gestegen van ongeveer 5 naar ongeveer 10 US$. Dat is 0,1613 US$ meer per gram. Bij 3 g/m² en 3,6 m² per pak van 50 vellen van 24*30 cm komt dat neer op een meerprijs van 1,74 US$.
Hoeveel procent dat uitmaakt voor je favoriete papier, kan iedereen zelf uitrekenen (omrekening US$ -->
Robert
Laten we uitgaan van 3 g zilver/m². Laten we uitgaan van 260 g/m² papier. Dan bedraagt het zilvergehalte nog geen 1,2% van het papier.
Als je naar de massa kijkt, klopt dat natuurlijk. Maar je zou hier waarschijnlijk moeten wegen met de prijzen van de afzonderlijke componenten. Bij een zilverprijs van ca. 15 EUR/30 g kom ik bij fotopapier uit op een zilveraandeel van ongeveer 25% van de eindprijs (6 EUR/m²).
MirkoBoeddecker
Het percentage varieert uiteraard per materiaal.
Daarnaast zijn er nog andere kosten, zoals gestegen energieprijzen en inflatie.
Het effect van de zilverprijs alleen bedraagt ongeveer 3-4%; de rest verdeelt zich over de andere posten.
De belangrijkste zin in mijn aankondiging was echter deze: "Alle toeleveranciers hebben hun prijzen al verhoogd".
En wel met 6-10%.
Daarom moeten wij ook onmiddellijk reageren. Wij hadden de gebruikelijke prijsstijgingen van 2%-3% ingecalculeerd, maar de extra 4% voor het zilver doorbreekt elke planning.
In zoverre hebben alle critici gelijk dat mijn aankondiging enigszins onvolledig is, want een prijsstijging van 10% is niet alleen met zilver te rechtvaardigen.
Hoe hoog de prijsstijgingen voor de betreffende materialen precies zullen uitvallen, hangt af van verschillende factoren.
Zo zal bijvoorbeeld het goedkoopste papier relatief meer moeten worden verhoogd dan een papier waarbij de pure materiaalkosten slechts een procentueel kleiner aandeel hebben.
Om concurrerend te blijven, zullen we natuurlijk blijven proberen alles zo laag mogelijk te berekenen.
De stijging zal dus tussen minimaal 4% en maximaal 10% liggen.
Foma heeft bijvoorbeeld alles met een vast percentage van 6% verhoogd.
Groeten,
Mirko
PhilippReichmuth
Hallo Franz,
Je bevindt je op het niveau van een tankstation.
Over je rekenvoorbeeld hebben anderen al genoeg gezegd, maar ga eens een praatje maken met de pachter van een Aral-tankstation naar keuze. Prijsopdrijving komt in deze branche zeker voor, maar de medewerker aan het tankstation is nu degene die het minst profiteert, maar het meeste kritiek krijgt.
Voor de rest is het de oude rekensom: ik koop 10.000 liter benzine voor 1 euro per liter, betaling is direct verschuldigd. Nadat ik daar 5.000 liter van heb verkocht, stijgt de benzineprijs van mijn leverancier/franchisegever/... naar 2 euro. Voor hoeveel verkoop ik de rest van mijn 5.000 liter, als ik er rekening mee moet houden dat ik op een gegeven moment mijn tank van 10.000 liter weer voor 2 euro per liter moet vullen?
Philipp
Gast
Daarmee bevestig je onbedoeld de vooroordelen over de rekenvaardigheden van scheikundigen ;-)
Nou ja, hij heeft het wel goed berekend. Hij is alleen vergeten na te denken.
Gast
Nou ja, hij heeft het wel goed uitgerekend. Hij is alleen vergeten na te denken.
[right][post="7497"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
[/quote]
Dat was op school al zo. Rekenwerk is makkelijk, maar de woordproblemen....... :ph34r:
Hoewel Franz verder altijd vrij betrouwbaar rekent.
Groeten
Martin
Gast
Hallo Franz,
Je bevindt je op het niveau van een tankstation.
Over je rekenvoorbeeld hebben anderen al genoeg gezegd, maar ga eens een praatje maken met de pachter van een Aral-tankstation naar keuze. Prijsopdrijving komt in deze branche zeker voor, maar de man aan de pomp is nu juist degene die het minst profiteert, maar het meeste kritiek krijgt.
Het klopt in zoverre dat de pachters de zondebokken zijn. Alleen is de grootste prijsopdrijver van de afgelopen jaren de staat geweest.
Overigens is het een vrije markteconomie waarin de vraag de prijs bepaalt.
De pachters melden, afhankelijk van de ligging van het tankstation, meerdere keren per dag de prijzen van de concurrentie aan het hoofdkantoor en daar wordt dan op basis van de voortdurend gemelde verkopen beslist of men meegaat of nog even wacht. Of de prijs nu omhoog of omlaag gaat.
Voor de rest is het natuurlijk de oude rekensom: ik koop 10.000 liter benzine voor 1 euro per liter, betaling is direct verschuldigd. Nadat ik daar 5.000 liter van heb verkocht, stijgt de benzineprijs van mijn leverancier/franchisegever/... naar 2 euro. Voor hoeveel verkoop ik de rest van mijn 5.000 liter, als ik er rekening mee moet houden dat ik op een gegeven moment mijn tank van 10.000 liter weer voor 2 euro per liter moet vullen?
Philipp
[right][post="7496"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Hoeveel het tanken kost, kan de pachter bij een van de grote ketens (bij de onafhankelijke tankstations ligt dat anders) eigenlijk niet uitmaken, aangezien hij, ongeacht de brandstofprijs, ongeveer 2 cent per verkochte liter ontvangt. Het wordt pas nadelig als de verkoop instort, maar van de brandstofverkoop kan een pachter eigenlijk toch niet leven, het geld komt uit de winkel.
Zo, dat was nu erg off-topic, maar dat is bij sommige andere dingen in dit forum ook zo
Alex
Gast
Nou ja, rekenen heeft hij in ieder geval goed gedaan. Hij is alleen vergeten na te denken.
[right][post="7497"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Dat was op school al zo. Rekenwerk is makkelijk, maar de woordproblemen....... :ph34r:
Hoewel Franz verder altijd vrij betrouwbaar rekent.
Groeten
Martin
[right][post="7499"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
[/quote]
Franz heeft gewoon weer iets gevonden om over te mopperen en over FOTOIMPEX en Mirko moppert hij inmiddels bijna nog liever dan over zijn vroegere "lieveling" uit Stapelfeld.
De kwantiteit is nu eenmaal vele malen hoger dan de kwaliteit van zijn bijdragen.
Alexander
Renate
Hallo,
Zo te zien zal de prijs van zilver niet meer dalen, maar eerder nog stijgen. Deze keer zijn er geen speculanten verantwoordelijk voor. De oorzaak hiervan is, hoe paradoxaal het ook klinkt, de opkomst van de digitale fotografie. Niet alleen in analoge, maar ook in digitale camera’s is zilver onmisbaar.
Nou ja, ik geef toe dat ik een beetje heb overdreven. De digitale camera's zijn niet de enige oorzaak van de hogere zilverprijs, maar wel medeverantwoordelijk. De elektronica heeft de komende tijd meer zilver nodig dan in het verleden. Tot nu toe werden de onderdelen gesoldeerd met soldeertin dat ongeveer 40% lood bevatte. Dat is inmiddels om milieuredenen in Europa verboden. Met het lood werd het smeltpunt van het tin verlaagd. Als alternatief voegt men tegenwoordig enkele procenten zilver toe aan het tin om het smeltpunt te verlagen. Afhankelijk van de soldeerinstallatie is dat al snel 5% zilver. Sinds eind maart mag er geen lood meer worden gebruikt. De elektronicafabrikanten zijn echter al geruime tijd geleden overgestapt en daarmee schoot de zilverprijs omhoog. Een hausse in de elektronicasector bepaalt nu mede de prijs van de analoge fotografie.
Ik beschouw de iets hogere filmprijs als een indirecte bijdrage aan de milieubescherming, want het lood in tonnen elektronisch afval was en is een groot probleem.
Met vriendelijke groeten
Renate
Kiste
Nou,
dan ga ik voortaan ook oude digitale camera’s verzamelen
en die in Ditionit gooien
:lol:
"Dat klopt wel, in zoverre dat de gewone man de zondebok is. Alleen is de grootste prijsopdrijver van de afgelopen jaren de staat geweest."
Ik wist helemaal niet
dat de belastingen op brandstof (die toch al meerdere keren wordt belast :ph34r: )
voor Pasen zo zijn gestegen?
Groeten, Stephan
Petzi
Hallo,
Zo te zien zal de prijs van zilver niet meer dalen, maar eerder nog stijgen. Deze keer zijn er geen speculanten verantwoordelijk voor. De oorzaak hiervan is, hoe paradoxaal het ook klinkt, de opmars van de digitale fotografie. Niet alleen in analoge, maar ook in digitale camera’s is zilver onmisbaar.
Nou ja, ik geef toe dat ik een beetje heb overdreven. De digitale camera's zijn niet de enige oorzaak van de hogere zilverprijs, maar wel medeverantwoordelijk. De elektronica heeft de komende tijd meer zilver nodig dan in het verleden. Tot nu toe werden de onderdelen gesoldeerd met soldeertin dat ongeveer 40% lood bevatte. Dat is inmiddels om milieuredenen in Europa verboden. Met het lood werd het smeltpunt van het tin verlaagd. Als alternatief voegt men tegenwoordig enkele procenten zilver aan het tin toe om het smeltpunt te verlagen. Afhankelijk van de soldeerinstallatie is dat al snel 5% zilver. Sinds eind maart mag er geen lood meer worden gebruikt. De elektronicafabrikanten zijn echter al geruime tijd overgestapt en daarmee schoot de zilverprijs omhoog. Een hausse in de elektronicasector bepaalt nu mede de prijs van de analoge fotografie.
Ik beschouw de iets hogere filmprijs als een indirecte bijdrage aan de milieubescherming, want het lood in tonnen elektronisch afval was en is een groot probleem.
[right][post="7509"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Ja, dat is inderdaad een belangrijk punt. Hoewel ik het nut van het vermijden van lood in soldeer niet helemaal begrijp, want elektronisch afval mag nu immers niet meer via het huisvuil worden weggegooid en de daarin aanwezige metalen worden gerecycled. Het maakt dan zeker minder uit of er nu lood in zit of niet, want het wordt er toch uit gehaald. Ik durf zelfs te veronderstellen dat metalen met een laag smeltpunt gemakkelijker kunnen worden gerecycled.
Overigens levert de recycling van elektronisch afval ook weer metalen op die kunnen worden hergebruikt. Daardoor is er weer minder zilver uit mijnen nodig...
Timur
Hoi Mirko,
Je zegt: "Foma heeft bijvoorbeeld alle prijzen met 6% verhoogd."
Met hoeveel procent gaat ADOX de prijzen verhogen?
Heb je daar meer informatie over?
Bedankt