AntiLynd
Hallo,
Ik ben momenteel bezig om me te beperken tot twee filmsoorten en twee, of als het kan zelfs maar één, ontwikkelaars. Nu ik eindelijk het hele proces tot en met de afdruk volledig zelf kan uitvoeren, leek me dat gewoon noodzakelijk en zinvol. Wat de films betreft, is de keuze al gemaakt, namelijk de Efke 50 en de Neopan 400, beide in MF, maar ook voor KB, die ik echter steeds minder gebruik. Dan blijft de vraag over de ontwikkelaar... daar speel ik momenteel met Tanol, maar ik dacht dat ik beter even naar jullie ervaringen kon vragen, voordat ik zelf ga testen...
Het gaat mij daarbij minder om curven en tijden, die heb ik al, want de Moersch-service laat daar niets te wensen over (hoe handig: beide films hebben dezelfde tijd nodig). Ik wilde eerder een paar heel algemene, graag totaal subjectieve, indrukken opdoen over het beeldresultaat en de harmonie tussen Tanol en de twee films. Ik vraag dit vooral omdat ik de indruk heb dat er tot nu toe nog niemand is die zich echt op deze combinaties heeft gestort – daar kunnen natuurlijk redenen voor zijn.
De Moersch-website classificeert Efke+Tanol en Neo+Tanol overigens "slechts" als aanbevelenswaardig, maar niet als zeer aanbevelenswaardig, wat mij natuurlijk nieuwsgierig maakt naar welke factoren precies ontbreken om de hoogste beoordeling te krijgen. ...dat zou natuurlijk eerder een vraag zijn voor de heer Moersch zelf, maar hij leest hier af en toe ook mee... ;)
Hartelijk dank,
mooie paasgroeten,
Nils.
FrankJBeckmann
Hoi Nils,
Tanol is inmiddels mijn standaardontwikkelaar geworden. Ik heb er al een paar Efke KB 50-rolletjes mee ontwikkeld. Ik ben erg tevreden over het resultaat. Neopan 400 beviel me in Tanol niet zo goed. De film op zich is niet slecht, maar er zijn betere films voor Tanol. De HP5+ is in Tanol onverslaanbaar.