Gast
Ik ga in de vroege zomer naar Schotland en ben van plan mijn oude Nikon FM mee te nemen om me na lange tijd weer aan de klassieke zwart-witlandschapsfotografie te wijden.
Vroeger gebruikte ik vaak de Plus X/Tri X + D76. Maar ik sta ook open voor iets nieuws, het moet alleen een klassieke "look" hebben en overzichtelijk/robuust zijn qua afwerking/gebruik. Hebben jullie misschien tips/ervaringen, ook met betrekking tot de ontwikkeling van positieffilm/baryt/warme tinten?
SimonWeber
Even mijn persoonlijke voorkeuren:
Ik ben dol op de volgende combinaties:
Neopan 400@400 ASA + Emofin
HP5 400@800 + D76
TriX 400@400 + Emofin
HP5-gepusht met D76 geeft een "reportage"-look (ja, natuurlijk zonder schaduwdetails, maar dat kan heel spannend zijn. Graag geen opmerkingen in de trant van "de gemene pusher ..." enz.).
Emofin voor "algemene" fotografie: geeft ongelooflijk veel schaduwdetails, vooral bij het fotograferen in de schaduw. Motieven met tegenlicht kunnen echter erg contrastarm worden.
Contactafdrukken op Polywarmtone PE en voltooide afdrukken op Polywarmtone FB. Ik gebruik echter gewoon een heel gewone multigrade-ontwikkelaar (Ilford). Je kunt het zeker veel warmer maken.
Tip voor het meten van de belichting: als je geen "handheld" belichtingsmeter hebt, gebruik dan een grijs oppervlak (bijv. het asfalt) om de belichting te meten. Dit levert direct aanzienlijk betere belichtingen op dan "point and shoot". Nadeel: je bent iets langzamer, omdat je eerst de grond moet meten en vervolgens handmatig moet instellen om de foto te maken.
Simon
EDIT: En ik merk nu net dat iemand het over landschapsfotografie heeft ... ik zou moeten kunnen lezen ...
Ach ja.
SamuliSchielke
Als het niet kapot is, repareer het dan niet – je combinatie is, voor zover ik kan beoordelen, zowel robuust als klassiek, en bovendien is er gemakkelijk aan nieuwe voorraad te komen. Uiteindelijk is de combinatie van film en ontwikkelaar waarmee je al vertrouwd bent altijd het beste. Voor de echt klassieke jaren 50-look (en hoge resolutie, wat bij landschappen van belang kan zijn), is ook de ADOX CHS50 (voorheen Efke KB50) aan te bevelen. Deze heeft een groot belichtingsbereik en bijna geen Schwarzschild-factor ('s nachts erg waardevol!). 7 min. in D-76 (basislösung).
Met papier kun je meer experimenteren (als het misgaat, maak je gewoon nog een afdruk van hetzelfde negatief). Gebruik voor het tonen papier zonder ingebouwde ontwikkelaar en witmaker, dat is er bijvoorbeeld van Kentmere, Foma of ADOX/Forte. Zij hebben ook allemaal hun eigen warmtoonpapieren, die elk iets andere eigenschappen hebben, maar allemaal bijzonder goed reageren op toner.
Veel plezier!
Samuli
Roman
Samuli heeft gelijk – TriX in D76 is een ‘klassieker’, daar valt niet zo veel aan te verbeteren (behalve als je last hebt van de korrel).
Hier is mijn combinatie:
Fuji Neopan 400 op EI 250, RODINAL 1+50, 20 °C, 1 minuut kantelen, 9,5 minuten – haarscherp, knapperig, bij KB is de korrel natuurlijk zichtbaar, maar het is een heel mooie korrel... ;)
Maar zoals gezegd, ik zie bij jouw combinatie geen absolute noodzaak om iets te veranderen. Ik zou hooguit (als je dat nog niet gedaan hebt) de combinatie eens goed testen om de werkelijke gevoeligheid te achterhalen, dat levert meestal al een enorme kwaliteitsverbetering op!