dl8ram
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag voor de experts.
Welke lens moet ik kopen voor mijn vergroter?
Op dit moment gebruik ik een Rodenstock Ysaron.
Bij grote vergrotingsfactoren lijkt deze echter al snel zijn grenzen te bereiken.
Ik wil niet per se fotobehang maken van 35mm-negatieven, maar wel af en toe een behoorlijk sterke uitsnedevergroting.
Voor iedereen die denkt dat je daarvoor bij het fotograferen meteen een langere brandpuntsafstand moet gebruiken, een korte uitleg.
In mijn kasten liggen momenteel ongeveer 50 camera's. De meeste zijn meetzoekercamera's uit de late jaren 60 tot eind jaren 70.
Van wisselen is dus geen sprake. Al deze camera's willen echter af en toe worden gebruikt.
Ik ben benieuwd wat er zoal komt.
Alois
cfb_de
Hallo Alois,
hoe lang is de kolom van de vergroter, hoe groot moeten de uitsnedevergrotingen worden?
Als een standaard 50 mm (Componon, Rodagon, Anaret) voor jou niet meer voldoende is: koop dan een 40 mm Componon WA of WA Rodagon. Kortere brandpuntsafstanden belichten het 35 mm-negatief niet meer volledig. Aankoop: -> eBay, goedkoper kan het niet. (Let op: je hebt een dieper verzonken printplaat nodig dan bij de 50 mm, meestal is dat die voor 35 mm-lenzen. Als die er niet is voor jouw vergroter, heb je pech.)
Ik gebruik zelf een 50 mm Anaret-S (heb ik van Mirko en zou ik daar weer kopen vanwege de service met bijpassende printplaat) of een 50 mm Fujinon (hing bij aankoop onder de Durst), maar vergroot KB niet groter dan 30x40 en maak geen uitsneden in dat papierformaat.
Voor MF, waar ik ook wel eens uitsneden maak, heb ik een 60 mm Componon WA op eBay gescoord. Nu kan de Opemus 50x50 op de basisplaat en de Durst tot bijna 70x70. Met 80 mm was het bij 38x38 of iets daarboven afgelopen?
Bij de 40 WA en KB zouden de verhoudingen vergelijkbaar moeten zijn, ik ben nu te lui om het uit te rekenen.
Voor sommige Durst-vergroters is er een tafelverlenging, die de aankoop van een objectief bespaart, maar die is zelden te vinden.
Met vriendelijke groeten,
Franz
dl8ram
Hallo Franz,
Je antwoord ging eigenlijk een beetje voorbij aan de vraag.
Het ging hier eigenlijk niet om hoge, haalbare normen, maar om de scherpte die enigszins verloren gaat.
Wat vergroters betreft, zou ik er drie tot mijn beschikking hebben. Een oude Liesegang, een Opemus4 en een Durst F60.
Bij MF is de Rodagon geweldig. Maar daar is de norm ook het minste probleem.
Welke (redelijk betaalbare) lens levert de hoogste scherpte?
Alois
cfb_de
Hallo Alois,
met een Componon/Rodagon zit je altijd goed en kun je niets beters vinden. Voor zwart-witfotografie heb je geen "Apo" nodig en ik ben niet de enige die geen verschil heeft kunnen zien tussen oudere en nieuwere modellen (verschillen in het maximale diafragma).
De prijzen op eBay beginnen bij zo'n tien euro en lopen op tot de nieuwprijs.
Is het nu duidelijker?
Franz
dl8ram
Hallo Franz,
Nou, dat helpt toch :-)
Eens kijken wat ik kan vinden.
Het belangrijkste is vooral dat er geen praktisch significant verschil is tussen de oude en nieuwe versies.
De beginbelichting is voor mij niet het belangrijkste probleem op dit moment. Bij kortere afdrukken kun je toch alleen maar zo hard mogelijk diafragmeren als je nog iets wilt beïnvloeden. Heb je het al eens voor elkaar gekregen om bij ~1 sec. zinvol te maskeren of na te belichten? ;)
Alois
Petzi
Je vergroot dus alleen in zwart-wit
dl8ram
Hallo Petzi,
Dat klopt. Ik zie er weinig zin in om om de paar weken een hoop geld uit te geven aan chemicaliën die ik dan op de een of andere manier moet afvoeren. SW is
namelijk niet alleen goedkoper, maar ook veel duurzamer.
Bovendien hebben de grote afvalverwerkers de kleur onder controle. SW-optredenen staan daar alleen maar in de weg.
Alois
Renate
Hallo,
De Ysaron van Rodenstock is een drielensmodel. Deze serie was vroeger verkrijgbaar in verschillende brandpuntsafstanden. In de jaren 60 was je als amateur al blij dat je je zoiets kon veroorloven. Bij een afdrukformaat van 7x10 cm of 10x15 cm zijn ze ook goed genoeg. Voor een voldoende correctie heb je echter minimaal 4 lenzen nodig. Dat vind je bijvoorbeeld bij de Anarets, die vanaf diafragma 11 heel goed werken. Wie echter met dure objectieven aan de camera werkt, moet ook niet bezuinigen op de vergrotingsobjectieven. Dat moeten dan al 6-lens objectieven zijn, het liefst natuurlijk in APO-kwaliteit. Met mijn Rodestock APO 50 mm kan ik al bij diafragma 5,6 vergroten zonder verlies aan scherpte. Bij sterke vergrotingsfactoren wordt de belichtingstijd dan niet zo lang.
Met vriendelijke groeten
Renate
dl8ram
Hallo Renate,
bedankt voor de info over de Ysaron. Ik heb op internet niets over de Scherbe kunnen vinden. Ik ben er samen met de vergroter
op Elektrobucht tegengekomen :-)
Vergrotingen tot 18x24 zijn met dit apparaat nog prima bruikbaar, maar bij maximale vergroting op de basisplaat
merk je de beperkingen vrij duidelijk.
Bij de eerste uitsnedevergrotingen schreef ik dat nog toe aan de 'flesbodemoptiek' van de camera.
(Revue 35 cc, een echt schattig 'altijd-bij-de-hand-fototoestel')
De deels zondig dure Nikkors leverden echter ook geen zo veel beter resultaat op.
Natuurlijk levert een onberispelijk negatief meer scherpte in de afdrukken op (ook met dit prulletje), maar ik verwacht eigenlijk bij deze
vergroting hooguit korrel te zien.
Of ik de APO nodig heb, is de vraag ................ ik heb niet zo veel met kleur.
Met vriendelijke groeten
Alois
Gast
Hoi Alois,
als je met de Nikkor-opnamelenzen bedoelt, zit je er niet ver naast.
De EL-vergrotingslenzen van Nikkor spelen naar mijn mening (ook al is daar vaak veel discussie over) zeker in dezelfde klasse als een Schneider of Rodenstock met 6 elementen (eventueel zonder APO).
Om een korrel als (scherpe) korrel weer te geven, is er nog iets meer nodig dan alleen een scherpe optiek. Daarbij wordt de lichtbron steeds belangrijker.
Groeten
Martin
arothaus
De Ysaron van Rodenstock is een bril met drie glazen.
[right][post="7358"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Hallo Renate,
weet je dat zeker? Ik heb een 4/75 Ysaron en voor zover ik weet zijn de Ysaronen de voorgangers van de Rogonare, dus 4-elementlenzen. Ik heb hem niet lang gebruikt, omdat ik heel goedkoop een Componon op de kop heb getikt, maar ik heb geen slechte herinneringen aan de Ysaron.
De prijzen van de Rogonare/Componon op eBay lopen overigens sterk uiteen.
Vooral de oudere, minder lichtsterke versies (Componon 4/50 en 5,6/80) zijn vaak erg goedkoop te vinden (ruim onder de 20 euro).
Groeten,
Andreas
dl8ram
Hallo Martin,
Ik bedoelde met de Nikkors-objectieven de objectieven voor het maken van foto’s.
Voor de korrel zou de Durst F60 eigenlijk al hard licht moeten geven?!?!
Maar daar heb je mijn woorden ook iets te letterlijk genomen.
Ik wilde daarmee eigenlijk zeggen dat ik zonder onscherpte kan werken
(als ik dat dan doe, doe ik dat bij het fotograferen ;) )
Met vriendelijke groeten
Alois
Andreas_23
Hallo allemaal,
ik heb een vraag voor de experts.
Welke lens moet ik kopen voor mijn vergroter?
Op dit moment gebruik ik een Rodenstock Ysaron.
Bij grote schaalvergrotingen lijkt deze echter al snel zijn grenzen te bereiken.
Ik wil niet per se fotobehang maken van 35mm-negatieven, maar wel af en toe een behoorlijk sterke uitsnedevergroting.
Voor iedereen die denkt dat je daarvoor bij het fotograferen meteen een langere brandpuntsafstand moet gebruiken, een kleine toelichting.
In mijn kasten liggen momenteel ongeveer 50 camera's. De meeste zijn meetzoekercamera's uit de late jaren 60 tot eind jaren 70.
Van wisselen is dus geen sprake. Maar al deze camera's willen af en toe wel eens worden gebruikt.
Ik ben benieuwd wat er zoal uitkomt.
Alois
[right][post="7349"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Gast
Hallo Alois,
Ik heb een paar maanden geleden op eBay voor 25 euro een Schneider Componon-S 2,8/50 gekocht en ben er helemaal tevreden mee. Je vindt ze niet altijd zo goedkoop, maar het loont de moeite om af en toe even te kijken. Soms is het zelfs goedkoper om een vergroter mee te kopen, omdat die soms lagere prijzen opleveren dan de objectieven afzonderlijk. Omdat alles momenteel overschakelt op digitaal, zijn fotolaboratoriumartikelen vaak erg goedkoop te krijgen.
Andreas
Gast
Hallo Renate, hier moet ik je even corrigeren ;) : de Rodenstock Ysaron uit vroeger tijden was een zeer serieuze vierlens (van het Tessar-type), die qua kwaliteit bijna net zo goed was als de destijds peperdure zeslenzen!
De voordelige drielens van Rodenstock heette destijds 'Trinar' en was voor afdrukken van maximaal 13x18 cm vanaf een 35 mm-negatief (bij flink diafragmeren) ook niet slecht!
Hartelijke groeten, Michelle
Andreas_23
Voor sommige Durst-vergroters is er een lensverlenging verkrijgbaar, waardoor je geen nieuwe lens hoeft aan te schaffen, maar deze is zeldzaam.
Hallo!
Ik heb een slenverlenging voor een Durst F30 te koop.
Andreas