Horsch
Hallo,
Tot voor kort ontwikkelde ik mijn foto’s zo dat ik ongeveer 6-8 filmrolletjes volschoot en ze vervolgens allemaal door een A49-moedervloeistof haalde. Nu heb ik besloten om wat nauwkeuriger te werken en ook af en toe minder filmrolletjes te kunnen ontwikkelen, door de moedervloeistof af te vullen en de filmrolletjes afzonderlijk in verdunde moedervloeistof te ontwikkelen. Omdat ik helaas niet continu tijd heb om te ontwikkelen, was ik op zoek naar 5 laboratoriumflessen van 200 ml waarin ik de stamoplossing zou kunnen verdelen. Helaas heb ik deze noch in jullie, noch in andere catalogi kunnen vinden.
Daarom zou ik graag willen weten:
1. Waar kan ik 200 ml laboratoriumflessen vinden?
2. Is het mogelijk om A49 in een fles van 1 liter te doen en de oplossing gedurende 3-4 maanden te gebruiken, uiteraard met Protektan, zonder dat de laatste restjes basisoplossing onbruikbaar worden?
FrankJBeckmann
Hoi Horscht,
Bij de apotheek zijn daarvoor geschikte glazen flessen verkrijgbaar, en die zijn helemaal niet zo duur. Bovendien blijft de A49-collectie in een glazen fles zeker enkele maanden goed als je Protektan gebruikt. Dat de A49 aan het afsterven is, kun je onder andere zien aan het feit dat er zich ergens een soort teer afzet.
MirkoBoeddecker
We hebben glazen flessen, maar verzenden deze niet.
In de winkel kosten ze tussen de 20 cent en 5 euro, afhankelijk van de grootte en of ze een glazen of plastic dop hebben.
Of het laatste restje A49 onbruikbaar wordt, kan ik niet zeggen, maar als je 200 ml of meer, zonder lucht, zes weken laat staan en het dan na het openen gebruikt, zou er geen probleem moeten zijn.
50 ml op de bodem van een fles van 1000 ml gaat echter zelfs met Protectan na enkele weken zeker ranzig en het steeds opnieuw openen van de flessen om concentraat te tappen versnelt het bederf ook.
In dat opzicht is jouw idee met de 5 x 200 ml-flessen inderdaad het beste.
Wacht echter een paar uur na het aanmaken met het afvullen en roer het mengsel nogmaals door, zodat alles echt goed gemengd en opgelost is voordat je het afvult.
Groeten,
Mirko
cfb_de
Hallo Mirko,
en als de fotograaf niet in de buurt van jullie winkel woont, kan hij met een bezoekje aan de apotheek en de aankoop van "Aponorm-flesjes" daar voor even weinig geld prima worden voorzien.
Gewoon even ter informatie voor degenen die buiten de hoofdstad wonen.
Apotheek betekent niet meteen "duur". Soms hebben ze daar voor heel weinig geld best bruikbare spullen voor ons fotografen. Inclusief bijvoorbeeld nauwkeurige laboratoriumthermometers voor C41, E6 en andere kleurfoto-dingen.
Met vriendelijke groeten,
Franz