PeterVolkmar
Hallo,
Ik was zondag alleen met "lichte bagage" op pad, oftewel met de Certo Six. Er zat nog een halve film in, en uit de koelkast heb ik nog twee Adox CHM 400 gepakt. Zo gaat dat nu eenmaal als je eigenlijk niets bijzonders van plan bent: eindeloos veel onderwerpen, en de film was in een mum van tijd vol. Geen probleem, er waren nog genoeg (voor mijn doen) filmrolletjes. De eerste CHM uit zijn chique doosje gehaald: niet vastgeplakt, alleen nog losjes om de spoel gewikkeld, overal lichtinval. Maar gelukkig was er nog een tweede filmrolletje. Het doosje voorzichtig in de halfschaduw geopend: hetzelfde. Geen kans om hem er zo uit te halen dat hij geen licht aan de zijkanten krijgt, onbruikbaar. Dat heeft mijn weekend verpest. Thuis heb ik het nagekeken: het was echt "geluk hebben", van de 10 filmrolletjes waren er 3 niet dichtgeplakt. Bij de CHM 125 was het er één van de 10. Dat relativeert de geldbesparing natuurlijk flink. Moet ik hier vaker rekening mee houden? Ik ga in de toekomst natuurlijk kijken voordat ik de films in de blikken stop, maar als dat de norm is, heeft de film voor mij geen zin. Niemand kan me die ergernis vergoeden en ook de bijna 100 km die ik heb gereden, neemt niemand voor zijn rekening (nou ja, het was toch niet als fotoreisje gepland, maar nu moet ik er weer heen...).
Groeten, Peter
Gast
Hallo Peter,
Je bent helaas geen uitzondering. Ik heb ook te maken gehad met defecten door niet-klevende "bandjes" bij mijn eerste – en voor mij dus ook laatste – CHM-levering, zowel bij de CHM 400 als bij de CHM 125. Bij de 400-films waren er drie niet vastgeplakt, dat is 30% van de levering, en bij de levering van 10 stuks 125-films was er maar liefst één film. Dat komt neer op 10% van de levering!
Dat is meer dan vervelend. Overigens waren deze problemen er ook al bij de Classic-rolfilms. Ook ontbrak daar al vaker het "eindplakpapier". Aangezien ik onder andere mijn brood verdien met fotografie, is dit voor mij niet langer acceptabel.
Mijn conclusie: ik fotografeer vandaag de dag bij 400-rolfilms weer met Agfa's APX 400, die de komende jaren zeker nog in voldoende hoeveelheden beschikbaar zal zijn; alleen al de voorraad originele Agfa-rolfilms bij Macos/Rollei is nog goed voor een aantal jaren! De film heet daar weliswaar "Retro", maar het is de "echte" APX en qua kwaliteit consistent en qua prijs ook binnen het gebruikelijke kader. Bovendien is bij Mirko ook de echte APX-rolfilm nog in ruime hoeveelheden verkrijgbaar.
Als alternatief voor de superpanchromatische 400 Classic-films gebruik ik al geruime tijd de R3, omdat deze, net als de Classic, een superpanchromatische film is en zelfs nog veelzijdiger inzetbaar is.
Ik denk dat, ongeacht de productie, Mirko absoluut moet zorgen voor meer consistentie wat betreft de materiaalkwaliteit en de verwerking.
Tot dan, groeten
Lothar
piu58
Dat is natuurlijk vervelend.
Maar even tussen ons gezegd: als de filmrolletjes maar de helft kosten, kun je ze thuis toch allemaal uit de verpakking halen en controleren of ze dichtgeplakt zijn. Als je dat in het donker doet, kun je de rolletjes die niet dichtgeplakt zijn zelfs redden. Ik ga ervan uit dat ze ook in het donker in de bakjes terechtkomen.
MirkoBoeddecker
Peter, Zensua,
wanneer hebben jullie de filmrolletjes gekocht?
Alles wat na november is geleverd, zou dit probleem eigenlijk niet meer moeten vertonen.
We controleren nu bovendien elk filmrolletje voordat we het verpakken.
Elke film met scheuren wordt vervangen. We hebben alleen de oude film nodig en vergoeden de kosten voor de nieuwe film en de verzendkosten.
Overstappen op Rollei, Agfa of R3 is geen oplossing, omdat de film uit dezelfde verpakkingsfabrieken komt. Hoewel we in dit geval natuurlijk een flinke klap hebben gekregen en hopelijk nu voor iedereen de betere lijm wordt gebruikt.
Er zijn nog maar zeer beperkte mogelijkheden om rolfilms te verpakken (om precies te zijn amper twee mogelijkheden) en door het hoge aandeel handmatig werk in combinatie met gestegen loonkosten zullen we op middellange termijn op dit gebied mogelijk helemaal niets meer kunnen aanbieden. Nu al kost ons alleen al het verpakken van een rolfilm meer dan de productie van de hele film bij Ilford.
Groeten,
Mirko
Gast
Hallo Uwe,
Ik wil nu geen discussie op gang brengen, dat is ook overbodig, maar zoals je het beschrijft... je zou thuis alle rolletjes uit de verpakking kunnen halen om te kijken of ze vastgeplakt zitten... maar dat gaat helaas niet.
Een film die niet is vastgeplakt, springt open in de doos. Dat betekent dat hij tegen de binnenwand drukt en daardoor niet eenvoudig te verwijderen is. Je moet ermee rommelen, waarbij de film uit zijn "spoelgeleiding" verschuift en het een wonder is dat je hem daarbij niet bekrast. Daarna moet hij ook weer strak worden opgerold, zodat hij soepel door de camera loopt... enzovoort, enzovoort.
Kortom, een opengebarsten film is niet meer bruikbaar, hooguit als experimentele film.
Tot zover,
Lothar
Gast
Hallo Mirko,
de CHM 400 was batch 508026, tot april 2008, en de CHM 125 was batch 508027, tot april 2008.
Geleverd met factuur 130720 van 12 augustus 2005.
Ik zou je alleen nog de kapotte CHM 125 kunnen sturen (omdat hij in de studio kapot is gegaan, heb ik hem bewaard als afschrikwekkend voorbeeld), de drie 400'ers zijn in de herfst al in een afvalcontainer beland tijdens een reportage. Ik heb sindsdien geen CHM's meer besteld, maar, zoals je aan mijn account kunt zien, alternatief APX'en.
Overigens heb ik met retourzendingen en omruilen of terugbetalen helaas de ervaring opgedaan dat er een groot verschil bestaat tussen theorie en praktijk; daarom stuur ik bij "kleinere" ongelukjes niets meer terug, omdat de moeite in geen verhouding staat tot het "succes".
Met vriendelijke groeten
Lothar
MirkoBoeddecker
Hallo Lothar,
De reden waarom we op terugzending moeten staan, is natuurlijk dat er anders hier fictieve hoeveelheden worden geregistreerd. Bovendien heb ik indrukwekkende stapels film nodig, omdat de lieve dames in de verpakkingsafdeling anders niet voldoende bewust worden gemaakt van het probleem.
De oorzaak is duidelijk en de oplossing ligt – excuseer – in de handen van de dames.
Volgens onze laatste sorteeracties zou het percentage maximaal zo'n 10%-15% moeten liggen.
Dat is ongeveer hoeveel we hier met de hand uit elke partij sorteren – sinds oktober/november, toen hier de eerste klachten binnenkwamen.
Opengesprongen folies horen in de prullenbak of moeten naar ons worden teruggestuurd. Plakken helpt meestal niet.
Wij ruilen elke gescheurde film om. Zelfs als u deze na 2 jaar opstuurt.
Met vriendelijke groet,
Mirko
Wolfgg
Dus als ik Mirko's antwoord goed begrijp, betekent dit: het wordt hoog tijd om na het ontwikkelen van een rolfilm de lege spoel, het papier en de plakband zorgvuldig te bewaren (te hamsteren). Dag X is in zicht; dan zijn bepaalde emulsies in het beste geval nog verkrijgbaar als "60 mm brede rol van 100 voet" om zelf tot rolfilm te verwerken.
Groeten, Wolfgang
MirkoBoeddecker
Wolfgang,
dat is zeker geen slecht idee, maar daar ging mijn bijdrage niet over.
We zijn er immers in geslaagd om zonder machines, met de hand, een productie van rolfilm op te zetten. Helaas kost dat ook meer dan machinale productie (aanzienlijk meer).
Dat is ook de reden waarom het prijsverschil bij rolfilms kleiner is dan bij kleinbeeldfilms.
Het heeft dus geen zin om de CHM (van Ilford-materiaal) te laten draaien als deze duurder is dan het originele Ilford-product.
Mocht Ilford op een gegeven moment de rolfilm-machine moeten uitschakelen, dan kunnen we weer in kleine series beginnen....
Andere films blijven we ook in kleine series aanbieden.
Groeten,
Mirko
PeterVolkmar
Hallo,
de CHM 125 heeft batch 508027, houdbaar tot april 2008, gekocht ongeveer een half jaar geleden; de CHM 400 heeft batch 508026, houdbaar tot april 2008, gekocht een maand geleden. Ik stuur ze over een paar dagen terug. In de toekomst zal ik natuurlijk eerst in de blikken kijken, ik had dit gewoon niet verwacht. Het zou fijn zijn geweest als dit van tevoren was gepubliceerd, ik vond het erg vervelend. Aan de andere kant is dit natuurlijk ook economische waanzin voor jullie.....
Groeten, Peter
komet
Ik heb ook een gescheurde CHM 400 gevonden, batch 508026, pas onlangs gekocht op 10 maart 2006. Ik stuur hem echter pas terug als ik weer eens in Duitsland ben, anders wordt het voor iedereen te duur.
Ik moet wel benadrukken dat de plastic patronen geweldig zijn. Ik heb de films eigenlijk alleen daarom gekocht.
Groeten, Anthony
MirkoBoeddecker
Hallo Peter,
bedankt voor de informatie (dat de CHM 400 een maand geleden is gekocht, was belangrijk voor mij).
Helaas moesten we vaststellen dat onze "kwaliteitscontrole" achteraf blijkbaar nog niet voldoende was.
Een louter visuele controle (blik openen en kijken) volstaat niet, omdat sommige films zo aan elkaar waren geplakt dat ze weliswaar in het blik blijven zitten, maar bij de eerste hevige schok openbarsten.
We halen nu elke film uit de doos om te controleren en kijken naar de plakstrip.
Hopelijk komt dergelijke goederen dan niet meer de deur uit.
Sorry aan iedereen die hier last van heeft gehad.
Er komt altijd wel iets nieuws bij deze kleine series.... :)
Groeten,
Mirko
PeterVolkmar
Hallo Mirko,
betekent dit dan dat de CHM binnenkort niet meer bestaat?
Groeten, Peter
P.S. Ik heb inmiddels de factuur in handen gekregen: de 400 is op 9 maart 2006 geleverd.
cfb_de
Hallo Peter,
Mirko heeft het antwoord toch al gegeven:
- Het verpakken van dat spul is duurder dan de verkoopprijs van het origineel bij Ilford. Waarbij met 'klant' niet wij, de kleine spelers, worden bedoeld.
- De verpakking is gebrekkig; de fouten kunnen alleen worden geminimaliseerd door druk van de afnemer (=Mirko).
Denk nu eens aan Mirko's uurtarief als hij in het donker met de zweep in de hand achter de verpakkingstafels staat, en je snapt het wel.
Ofwel krijgen ze hun werk voor elkaar, ofwel kopen we in de toekomst Ilford. Mirko is namelijk ook niet de fotografische buitenpost Berlijn van het Duitse ministerie van Sociale Zaken en moet zijn ontbijtbroodjes daadwerkelijk verdienen met de restanten van zijn winkel.
Ook al moet je hem er soms aan herinneren dat wij als klanten niet bij de gaarkeuken kopen ;-)
Trouwens: de Vario Classic FB van de rol... Nu is hij lang genoeg opgeslagen. Ik zou erin kunnen baden! Geweldig papier. Wat je van sommige films kunt zeggen... nee, daar heb ik zelf geen zin meer in.
Met vriendelijke groeten,
Franz