Petzi: Je bedoelt waarschijnlijk het gecombineerde bleek-fixeerbad in plaats van eerst een bleekbad en daarna een fixeerbad. Voor zover ik weet heeft dat echter te maken met regeneratie en recycling; de afzonderlijke baden zijn gemakkelijk te regenereren en vooral het zilver kan er gemakkelijk uit worden gehaald. [right][post="7293"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Ja, ik bedoel onder andere het bleek-fixeerbad. Op diverse Engelstalige forums is een gepensioneerde ingenieur van Kodak actief, die jaren geleden het bleek-fixeerbad voor Kodak heeft ontwikkeld. Hij zegt dat het tot op de dag van vandaag slechts redelijk functioneert en steeds weer een bron van fouten vormt.
Wat de redenen zijn die tot de ontwikkeling van het bleek-fixeerbad hebben geleid, daar kan ik alleen maar over speculeren. Theoretisch zou men daarmee de ontwikkelmachines kunnen vereenvoudigen, maar dat gaat niet vanwege de regeneratie. De werkelijke reden zou kunnen zijn dat fotolaboratoria van kranten enz. daarmee snellere resultaten kunnen behalen. De kleine ontwikkelkits werden immers massaal aan de pers verkocht.
Er is naar mijn mening dus geen echte reden om de originele processtappen over te slaan, tenzij elke minuut telt. De chemie wordt hierdoor onevenredig ingewikkelder en kritischer.