MichaelL
Hallo allemaal,
?
Onlangs kwam ik in het bezit van een groot, ongeopend pakket Labaphot Multiscal II M 310 PE, en uit een proef bleek dat dit papier, dat waarschijnlijk meer dan 20 jaar oud is, nog steeds goed bruikbaar zou moeten zijn. Verrassend genoeg bevatte het pakket echter geen bijsluiter of andere gebruiksaanwijzing, en ik heb tot nu toe tevergeefs op internet naar een productblad gezocht.
?
Ik zou heel graag iets over dit papier willen leren (bijv. aanbevelingen voor het gebruik van contrastfilters, ontwikkelaars enz.). Als er iemand in dit forum is die als deskundige en ervaren analoogliefhebber nog bekend is met dit oude papier, zou ik dankbaar zijn voor alle informatie.
?
Oh ja ... ik had me natuurlijk eerst moeten voorstellen: mijn naam is Michael, ik woon in Kopenhagen en beoefen al 40 jaar analoge fotografie als hobby.
?
Met vriendelijke groeten,
Michael
Wolf_XL
... daar valt niet veel over te leren – het is gewoon heel gewoon SW-multicontrastpapier. Door de veroudering is het hooguit wat zachter geworden. Gebruik voor de gradatiekeuze gewoon je gebruikelijke filters en dompel het papier in je standaard papierontwikkelaar. Na meer dan twintig jaar opslag kun je eventuele gegevens uit een gegevensblad sowieso wel vergeten... "Try and Error" is de weg naar het doel...
jonny
Hallo Michael,
welkom op het forum. Wolf heeft het naar mijn mening treffend verwoord. Je zou hieraan nog kunnen toevoegen: er zijn oude barietpapieren (tot de jaren ’70) waarbij het de moeite loont om te experimenteren met restvoorraden, simpelweg omdat er tegenwoordig niets vergelijkbaars in deze soort en kwaliteit te vinden is, en de houdbaarheid van deze papieren deels buitengewoon goed was. Tijd en energie steken in oud PE-papier, vooral multigrade, van 20 of 30 jaar geleden, vind ik daarentegen pure verspilling, want afgezien van de slechte houdbaarheid van PE-papier (trefwoord: opgeslagen ontwikkelaar) is de kwaliteit van het papier dat tegenwoordig verkrijgbaar is gewoon een stuk beter dan wat we in de jaren 80 tot onze beschikking hadden!
MichaelL
Hartelijk dank, jullie allebei, voor de uitleg en het goede advies.
€
Ik was er natuurlijk op voorbereid dat het oude papier waarschijnlijk niet geschikt was voor "serieuze" doeleinden. Vreemd genoeg was ik het Multiscal-papier nog nooit tegengekomen, en na de eerste vluchtige constatering dat het blijkbaar nog goed was en vlekvrije afdrukken opleverde, werd ik gewoon een beetje nieuwsgierig. Op de verpakking stond bijvoorbeeld te lezen dat het papier niet onder de gebruikelijke duka-verlichting (Ilford S 902) verwerkt mocht worden, maar alleen bij rood licht, en dat bracht me op de naïeve gedachte dat er misschien ook speciale contrastfilters nodig waren. Ik heb namelijk tot nu toe heel weinig met VK-papieren gewerkt en ben eigenlijk alleen bekend met traditionele barietpapieren.
€
Maar goed, ik ga wat experimenten doen met mijn Ilford-filters en kijken wat eruit komt. Ik heb nu tenslotte een groot pakket van dit Labaphot-papier, en het zou mooi zijn als ik er op de een of andere manier gebruik van zou kunnen maken.
€
Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat het de moeite waard is om met oud barietpapier te werken en te experimenteren. Ik heb een heleboel verschillende soorten Orwo-papier waarmee je vandaag de dag nog steeds zeer goede afdrukken kunt maken.
€
Ik dank u voor de vriendelijke ontvangst (en vraag uw begrip als ik af en toe de Duitse grammatica overtreed).
€
Groeten, Michael
grommi
Beste Michael, bij multikontrastpapier is het niet ongebruikelijk dat er alleen rode donkerekamerverlichting mag worden gebruikt. Bij twijfel helpt een sluiertest. Daarom heb ik zelf oranje LED-verlichting gemaakt. Dat is aanzienlijk aangenamer dan het rode licht en veroorzaakt geen sluier bij het papier dat ik tot nu toe heb gebruikt. Het oude donkergroene licht is niet geschikt, omdat de gradatie wordt geregeld door blauw en groen licht.