Gast
Hallo forumleden,
Ik heb nu een aantal CHM 400-films in 35mm-formaat ontwikkeld en het is me opgevallen dat ze stof aantrekken als een magneet. Ik heb nog nooit zulke stofproblemen gehad; het vergroten was ontzettend vervelend, want zodra ik een pluisje had verwijderd, kleefde het volgende alweer ergens anders.
Ook tijdens het drogen hadden deze films de neiging om stof uit de omgevingslucht aan te trekken, wat natuurlijk bijzonder vervelend is, omdat dit nauwelijks nog te verwijderen is.
Mijn vermoeden is dat dit effect te maken heeft met het dragermateriaal, dat een statische lading veroorzaakt.
Dit verbaast me alleen in zoverre dat dit probleem bij de originele Ilford-films nog nooit is voorgekomen.
Daarom vraag ik nu enerzijds wat men hier in principe tegen kan doen en ten tweede of de CHM uit dezelfde machines komt als de HP5 of dat Ilford voor externe verpakking mogelijk ander dragermateriaal gebruikt?
Groeten
Thomas G.
MirkoBoeddecker
Thomas,
zou het kunnen dat je de "andere" films in de zomer hebt vergroot en de CHM 400 nu in de winter?
De luchtdroogte is in dit verband namelijk niet geheel onbelangrijk.
Voor de rest raad ik een kamelenharen penseel aan.
Ilford wisselde vroeger van drager als van onderbroeken – afhankelijk van wat op dat moment goedkoper was. Maar voor zover ik weet, is alles sinds enkele jaren van polyester, net als de CHM 400.
Groeten,
Mirko
FrankJBeckmann
Hoi,
tot nu toe heb ik geen verschil met het origineel van Ilford opgemerkt, ik moet dat nog eens nakijken. Ik heb tot nu toe geen last gehad van stofproblemen. Misschien komt dat ook doordat ik Mirasol als bevochtigingsmiddel gebruik, dat een antistatische werking zou hebben. Of dat er echt aan ligt, of dat het alleen maar reclame is en ik om andere redenen geen last heb van stof, weet ik niet. Ik ben in ieder geval geen schoonmaakfanaat, maar moet mezelf er altijd toe zetten om af te stoffen als het probleem opvalt.
Gast
Bedankt voor de tips,
nou ja, eigenlijk hangt mijn werk in het lab niet af van de zomer of de winter :rolleyes:
Maar even serieus, die tip met het penseel moet ik eens uitproberen, want als je een doekje gebruikt (zoals ik doe), komen daar ook wel eens kleine pluisjes los, die op de vergroting van een paar millimeter uitgroeien tot enkele centimeters. Maar de film vindt ze, zoals gezegd, ook erg lekker.
Trouwens, kan het zijn dat polyester gevoeliger is voor statische elektriciteit dan acetaat of Estar?
Groeten
Thomas G.
cfb_de
Hallo Thomas,
"Estar" is een drager van polyester. Strikt genomen zijn zelfs de "polyester"-dragers dat niet in de eigenlijke zin van het woord, maar eerder polyethyleentereftalaten.
"Polyester" is hier een soort verzamelnaam, net als "schuimmatras" of "plastic zak".
Het droogprobleem (waarbij ik Mirko's vermoeden wil onderschrijven) is eenvoudig op te lossen: badkamer, douche, nevel maken, film erin hangen. De volgende ochtend is deze stofvrij, vlak en droog.
Niet geheel zonder reden had ik dit hier al meerdere malen zo beschreven. Dat werkt zelfs met de Efkes die in 2004 zijn verlopen. Die worden zo heerlijk vlak, ongeacht de emulsie-instructies van de buurt van Hamburg naar Samobor.
Over de huidige partij R50 maak ik me bewust geen zorgen. Ik ga in mei een nieuwe voorraad van >50 stuks bestellen, mits er duidelijke signalen uit Berlijn komen.
Met vriendelijke groeten,
Franz
PhilippReichmuth
Ik ben bewust niet blij met de huidige partij R50. Ik ga in mei een nieuwe voorraad van meer dan 50 stuks bestellen, mits er duidelijke signalen uit Berlijn komen.
Het ging om CHM, niet om CHS, en om stofvrij drogen, niet om ontwikkelingsparameters.
Wordt dit nu een soort
ceterum censeo?
Philipp
piu58
Het loont de moeite om, voordat je in het lab aan de slag gaat met de foto’s, even alles met een vochtige doek af te vegen. Dat zorgt ervoor dat de luchtvochtigheid iets stijgt. Een kamelenharen kwast is ook handig, die houdt het stof tegen. Toch zijn er van die dagen, vooral bij oostenwind, dat het lastig is.
Gast
Mirko, in dit verband:
zouden jullie dat vast heel goedkope maar extreem stoffige opvulmateriaal (versnipperd oud papier) bij het samenstellen van jullie pakketten kunnen vervangen door iets dat niet zo stof geeft en net zo goedkoop is???
Misschien bespaart u ook nog een cent of twee aan verzendkosten, want het versnipperde papier is behoorlijk zwaar. Het stof kleeft aan alle flessen en verpakkingen en is echt een beetje vervelend.
Trouwens: de R50 is prima... :rolleyes:
Groeten, Frank.
Gast
„Ik maak me bewust geen illusies over de huidige partij R50. Ik ga in mei een nieuwe voorraad van meer dan 50 stuks bestellen, mits er duidelijke signalen uit Berlijn komen.“
Dat kan de meeste lezers hier geen reet schelen. Het is alleen maar irritant.
Groeten
Ronald
Gast
Dan ga ik in mei een nieuwe voorraad van meer dan 50 stuks bestellen, mits er duidelijke signalen uit Berlijn komen.
Dat is toch echt interessante informatie. Het gaat hier tenslotte om bijna 5% van de wereldwijde jaarlijkse behoefte! :rolleyes:
cfb_de
2,5%, om precies te zijn :)
Gast
Ik ben bewust niet enthousiast over de huidige partij R50. Ik ga in mei een nieuwe voorraad van meer dan 50 stuks bestellen, mits er duidelijke signalen uit Berlijn komen.
Met vriendelijke groeten,
Franz
[right][post="7239"]<{POST_SNAPBACK}>[/post][/right]
Franz, dat begrijp ik nu niet. Kun je dat wat nader toelichten?
Muah-hah-hah-hahahaha!
FWOH
Gast
2,5%, om precies te zijn
Er is al rekening gehouden met de daling van de totale vraag (veroorzaakt door enorme onzekerheid bij de eindgebruikers).