Gast
Ik zou wel eens willen weten of je het contrast kunt beïnvloeden door RODINAL te verdunnen, uiteraard in combinatie met een aanpassing van de belichtingstijden.
Ik vermoed dat het contrast toeneemt als je RODINAL in een sterkere verdunning gebruikt dan 1:25, bijvoorbeeld 1:12. Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Welke bijwerkingen heeft dit nog meer?
Gast
Jens,
ja, zo is het,
hoe hoger de verdunning, hoe zachter en egaler, maar ook met een fijne korrel (en harder!) en meer scherpte in de ontwikkelaar.
Vanaf 1:100 bereik je bij zachte films (Hp 5) echter nog maar in beperkte mate een voldoende contrast.
1:10 papierontwikkelaar
1:25 krachtige filmontwikkelaar
1:50 balancerende filmontwikkelaar
1:100 hard negatiefmateriaal/documentairefilms voor de beeldfotografie
Roland
PS: Als iemand nu tegen je zegt dat RODINAL bij 1+50 maar 20 minuten standhoudt, dan protesteer ik daar nu al tegen, het bewijs is niet aanvaardbaar geleverd!
Gast
"Maar 'hüter' betekent dat de filmkorrel grover wordt, dus 'contourenversterker'"
piu58
Nog een opmerking: meer beweging (bijvoorbeeld voortdurend kantelen of draaien) heeft een soortgelijk effect als een hogere concentratie. Dit heeft te maken met de dunnere diffusielaag; door krachtig te bewegen wordt de concentratie van de ontwikkelaar direct op de film verhoogd.