SamuliSchielke
Hallo allemaal,
aangezien er de laatste tijd veel is gesproken over de langere ontwikkeltijden van de laatste partij ADOX CHS50 / Efke R50 (rolfilm), heb ik bij wijze van proef een film ontwikkeld in Fomadon LQN.
1 + 14, 20 graden, de eerste 30 sec. en daarna elke minuut 10 sec. kantelen, 10 tot 11 minuten.
(Let op: de minimale hoeveelheid ontwikkelaar per film is 21 ml. concentraat; voor twee films in een klein bakje moet er een sterkere oplossing in.)
Het resultaat ziet er goed uit, het contrastbereik is goed, afdrukken komen mooi uit op gradatie 2,5. Over de effectieve ISO-gevoeligheid kan ik niets zeggen; ik heb op een feestje op gevoel met flits gefotografeerd en was bovendien behoorlijk dronken, waarmee bewezen zou zijn dat ook de nieuwe partij de bekende hoge fouttolerantie van R50 vertoont.
Claudius
Dat is natuurlijk onzin. Om je tijden te kunnen begrijpen, had je moeten aangeven hoe dronken je was. Zonder die informatie staan we nu in het duister en moeten we zelf maar eens kijken hoe dronken we zijn.
Oké, ook goed ... Proost!
Gast
Bier, wijn en slivovitsa. Maar bij verschillende opnames telkens iets anders, dus ik kan helaas geen wetenschappelijke verifieerbaarheid garanderen...
SamuliSchielke
Hier zijn nu de belichtingstijden (nog steeds alleen van toepassing op de laatste partij CHS 50, en alleen voor rolfilm) voor de verdunning 1+10, ditmaal nuchter en met een belichtingsmeter gemeten.
Fomadon LQN 1+10, 20 graden, 7:30 min, de eerste 30 sec. en daarna de eerste 10 sec. van elke minuut kantelen.
Het resultaat zijn relatief, maar niet te dichte negatieven, die bij gradatie Normaal (vaste gradatie N of Agfa-gradatiefilter 2,5 bij Fomaspeed) nog behoorlijk wat reserves hebben in de schaduwen en lichten; gradatie 2 zou waarschijnlijk ook nog kunnen, indien nodig vanwege het contrast van het motief.
Zoals altijd kan ik bij gebrek aan een densitometer niets zeggen over de effectieve ISO-gevoeligheid. Over het geheel genomen lijkt ook de nieuwste partij R50 goed te ontwikkelen in Fomadon LQN – het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar op de een of andere manier harmoniseert de combinatie mooi.
Samuli