...waarbij bij de PW de fout waarschijnlijk eerder in het stopbad of bij de Duka-belichting te zoeken is.....
Hallo Franz,
of de veronderstellingen dat het stopbad en/of de Duka-verlichting de oorzaak zijn van de roze verkleuring, die als onderfixatie moet worden geïnterpreteerd, is niet duidelijk. Tot nu toe is er alleen sprake van een vermoeden, er is nog geen duidelijk bewijs geleverd. Ik vermoed dat daarom ook op de Adox-homepage nog steeds wordt vastgehouden aan de officiële versie "Vanwege zijn microporiën en zeer glanzende oppervlak fixeert dit papier langzamer...".
Na deze lange inleiding volgen hier mijn eigen ervaringen:
1) Bij mij is er niets roze.
2) Een systematische test met onbelicht PW14 in Adofix 1+7 en fixeertijden van 1 min, 2 min, 4 en 8 min, gevolgd door wassen (45 min) en aansluitend seleentoning (5 min 1+19 Kodak Rapidtoner) heeft geen aanwijzingen voor onderfixatie opgeleverd. Dit alles onder rood licht.
Aangezien er onbelicht papier wordt gebruikt, bestaat nog steeds de mogelijkheid dat mijn test een vals-positief resultaat heeft opgeleverd. Zodra ik weer tijd heb, zal ik het geheel daarom herhalen, maar deze keer met belicht papier, ontwikkeling in ForteWarmtone, gevolgd door een stopbad en fixatie zoals hierboven beschreven. Mocht de seleniet-test opnieuw negatief zijn, dan kan ik er zeker van zijn dat het papier bij mij doorfixeert.
Groeten
Heinrich