Andreas_23
Dobrý den!
Jsem nováček v oblasti fotolaboratoří a byl bych vděčný za radu zde přítomných odborníků.
Chtěl bych vyvolat film Ilford HP5 Plus, který jsem podstupoval expozici na 400 ASA, v kapalině Tetenal Ultrafin.
Tetenal uvádí na lahvičce pro film HP5 Plus dobu vyvolávání 4,5 minuty při poměru 1+10 a 8 minut při poměru 1+20 (20 stupňů, beta = 0,55).
V datovém listu k filmu HP 5 Plus uvádí Ilford pro vyvolání v Tetenal Ultrafin liquid dobu 7,5 minuty při poměru 1+10 a 16 minut při poměru 1+20 (zpracování v plechovkách při 20 stupních).
Je možné, že zejména při nižším ředění na 1 minutu více či méně nezáleží, ale zde se údaje liší až o 100 %!
Jelikož při vyvolávání filmu nemám druhý pokus: Komu mohu věřit, výrobci filmu nebo výrobci vývojky? (V každém případě vám).
S pozdravem,
Andreas
Gast
Andreas,
nás už vůbec ne, jen předstíráme, že tomu rozumíme, a všichni se jen chceme zviditelnit.
U údajů od Tetenalu je třeba vzít v úvahu, že se liší v závislosti na různých hodnotách beta, navíc existují pro různé režimy pohybu.
Údaje od Ilfordu se zase vztahují k jinému režimu pohybu a k hodnotě gama 0,62.
Údaje beta 0,55 a gama 0,62 jsou téměř totožné, ale vycházejí z odlišné metodiky.
Můžeš použít obě, pokud to uděláš PŘESNĚ podle pokynů.
Pokud máš zvětšovací přístroj s kondenzorem, je správná nižší hodnota beta, pokud máš na zvětšovacím přístroji hlavu pro míchání barev/multigradovou hlavu, je správná vyšší hodnota.
Roland
PS: Vzhledem k tomu, že tuto kombinaci neznám, nemohu ti dát žádnou praktickou radu.
MirkoBoeddecker
Andreasi,
Zapomněl jsi na rytmus převracení!
Časy pro TT platí pro převracení u TT (každé 3 s) a časy pro Ilford pro převracení u Ilfordu (každou minutu).
S pozdravem,
Mirko
cfb_de
No tak. U mě se tenkrát HP5+ v@400u také vyvíjel v roztoku Ultrafin. Než jsem vyzkoušel lepší roztoky.
- 20 °C
- 25 ml koncentrátu na 475 ml vody (1+19/1:20)
- každé 3 sekundy energicky naklonit