Andreas_23
Witam!
Jestem nowicjuszem w temacie wywoływania zdjęć i byłbym wdzięczny za porady ekspertów obecnych na tym forum.
Chciałbym wywołać film Ilford HP5 Plus, który naświetliłem przy czułości 400 ASA, w płynnym wywoływaczu Tetenal Ultrafin.
Na butelce Tetenal podano dla filmu HP5 Plus czas wywoływania wynoszący 4,5 minuty przy rozcieńczeniu 1+10 oraz 8 minut przy rozcieńczeniu 1+20 (20 stopni, beta = 0,55).
W karcie technicznej filmu HP 5 Plus firma Ilford podaje czas wywoływania w Tetenal Ultrafin liquid wynoszący 7,5 minuty przy rozcieńczeniu 1+10 oraz 16 minut przy rozcieńczeniu 1+20 (wywoływanie w puszkach w temperaturze 20 stopni).
Być może przy niższym rozcieńczeniu ta jedna minuta nie ma większego znaczenia, ale w tym przypadku różnica w podanych wartościach wynosi aż 100%!
Ponieważ przy wywoływaniu filmu nie mam możliwości drugiej próby: komu mogę zaufać, producentowi filmu czy producentowi wywoływacza? (W każdym razie wam).
Pozdrawiam,
Andreas
Gast
Andreas,
a już na pewno nie my – tylko udajemy, że się na tym znamy, a tak naprawdę wszyscy chcemy po prostu się wywyższyć.
W przypadku danych firmy Tetenal należy pamiętać, że różnią się one w zależności od wartości beta, a ponadto dotyczą różnych trybów naświetlania.
Dane firmy Ilford odnoszą się z kolei do innego trybu naświetlania i współczynnika gamma wynoszącego 0,62.
Wartości beta 0,55 i gamma 0,62 są niemal równoważne, ale opierają się na różnych metodach.
Możesz użyć obu, jeśli zrobisz to dokładnie tak, jak podano.
Jeśli masz powiększalnik z kondensorem, to właściwa jest mniejsza wartość beta, a jeśli masz głowicę mieszającą kolory/głowicę wielostopniową na powiększalniku, to większa.
Roland
PS: Nie mogę dać Ci praktycznej porady, bo nie znam tej kombinacji.
MirkoBoeddecker
Andreas,
Zapomniałeś o częstotliwości wywoływania!
Czasy TT dotyczą wywoływania metodą TT (co 3 sekundy), a czasy Ilford – wywoływania metodą Ilford (co minutę).
Pozdrawiam,
Mirko
cfb_de