Godot
Hallo!
Ik heb een Zorki 2c gekregen (die niet zo mooie met flitsaansluiting heten toch 2c?). Die was makkelijk uit elkaar te halen, ik heb de sluiter weer aan de praat gekregen en zelfs het in elkaar zetten lukte (er zijn geen belangrijke onderdelen overgebleven). Misschien werkt hij wel nog (waarom ook niet), alleen:
Hoe doe je de film erin?
Bedankt..!
MirkoBoeddecker
Misschien mis je de spoel?
Bij sommige modellen is die uitneembaar en kan hij dus helaas ook kwijtraken :)
Je kunt eventueel een plastic spoelkern uit een KB-patroon gebruiken.
Groeten,
Mirko
HansDerHase
Er is op internet een overvloed aan informatie te vinden. Voor vrijwel alle Zorkis en Feds zou je met je favoriete zoekmachine handleidingen moeten kunnen vinden.
Bijvoorbeeld
hier
Aangezien de oudere Zorkis grotendeels gebaseerd zijn op een vooroorlogs Leica-ontwerp, neem ik aan dat je de film een beetje moet bijsnijden. Voor Leica's die van onderaf worden geladen, heb je de zogenaamde
"Leica-Leader" nodig.
Als je de spoel voor de opname mist, kun je een vervanging knutselen uit de spoel van een (gebruikte) 135-rolletje. Gewoon met de blikopener openmaken, de spoel eruit halen en schuin afsnijden, zodat je de "Leader" erin kunt klemmen. Dat werkt echter alleen echt goed bij spoelen met een massieve kern. De Kiev op mijn avatar-afbeelding heeft trouwens ook een "geknutselde" opnamespoel. B)
PS: Ik heb op Russische sites ook al scans gezien van Russischtalige originele handleidingen. Voor de ultieme FSU-RF-kick. :)
Gast
Hallo,
Ik weet niet precies bij welk model dit zo is, maar bij sommige heel oude modellen passen geen gewone patronen, omdat de twee afsluitringen te dik zijn.
De Swema-films worden verkocht in plastic patronen met een filmstuk van 10 cm; die passen wel, maar daar heb je in Duitsland niets aan :) .
Dus koop een plastic patroon en pak een schaar.
Oleksander
Godot
Ja, bedankt, de spoel ontbrak inderdaad, en de spoel was bij Foto-Braune te vinden (tot nu toe was daar nog alles verkrijgbaar). Gezien de prijs moet het wel een Leica-spoel zijn... Het inleggen moeten we nog even oefenen – maar de tweede film is al meer confetti dan de eerste.
Groeten
stefan.
cfb_de
Hallo Stefan,
- "Leica-leader" afknippen: twintig perforatiegaatjes lang over de halve filmbreedte, langzaam en mooi rond binnen vier gaatjes naar de volledige breedte.
- Film in de opnamespoel plaatsen. Let op: de spoel draait "de verkeerde kant op"!
- Sluiter spannen.
- Film erin, je merkt wel of hij goed ligt. Even heen en weer proberen (de terugspoelknop draait zoals bekend vrij mee). Afdrukken, deksel dicht, vooruitspoelen. Klaar.
Dan klopt vrijwel alles meteen. Of ik heb gewoon altijd geluk. Zelfs de eerste film heb ik niet versnipperd. Ook bij een Zorki-2s ("s" is namelijk de Cyrillische "c").
Decennialang hebben mensen (inclusief HCB en zijn latere Tatterich) dit voor elkaar gekregen. Alleen omdat er tegenwoordig allerlei technische hulpmiddeltjes zijn, zou het nu dramatisch moeilijker zijn geworden? Ik hoor de woorden wel, maar het geloof ontbreekt me.
Maak foto's met de knips! En zoek er een goed bewaarde Jupiter-12 bij. Maar wel een goed bewaarde. De achterste lens steekt ver uit (in de jaren '30 gebruikte Zeiss bij de Biogon nog geen retrofocusconstructie en de Russen hadden er dus geen om na te bouwen) en is *uiterst* krasgevoelig. Kost in Praag zo'n 50,- en bij ua-project op eBay, ook al is hij goed.
En eventueel zo'n intrekbare Industar (daarmee past de camera in je zak) of een I61L/D (dat is – als hij goed is – de beste standaardlens in mijn verzameling)
Naast mijn andere Russische camera's neem ik de 2s graag mee. Compact, stabiel en robuust – niet eens 500 onderdelen – en best leuk. De I61L/D doet het bij diafragma 4 makkelijk net zo goed als mijn Canon- en Yashica-lenzen en heeft in de vergelijking van mijn vriend met een naoorlogse Elmar van Leitz makkelijk gewonnen. Ik wist tot nu toe ook niet wat voor contrastarme, onscherpe lenzen ze bij Leitz verkochten.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Godot
Oh bedankt Franz, dankzij je tips krijg ik de film er nu eigenlijk wel in; alleen zat de spoel er in het begin nog te ‘diep’ in, waardoor hij de film niet goed opnam en vroeg of laat vastliep. Nu zou het moeten lukken, en als ik mijn laatste werkende lichtmeter terugvind, ga ik zeker foto’s maken met dit ding. Voor de vakantie moet dit apparaat ideaal zijn.
Wat de lenzen betreft, neem ik aan dat het een kwestie van geluk is om de goede te vinden. Bij de bijbehorende Industar zijn de binnenschroefdraden behoorlijk beschadigd, waardoor er spanning op staat en de focus moeilijk loopt. Hoe is de gemiddelde kwaliteit van de Jupiter 9? Voor detailopnames zou die heel goed moeten zijn. Of de lichtsterke Jupiter 3? Bij weinig licht heeft de handzame maar massieve camera zeker ook zijn voordelen, hij trilt zeker niet zo snel. Oh, ik zie het net (
hier), ze zijn ook niet allemaal zo goedkoop (dus niet spotgoedkoop, gratis, maar in vergelijking met Duitse lenzen wel goedkoop, natuurlijk). En je hebt ook nog een zoeker nodig. Nou ja, je vindt vast wel een goede en goedkope standaardlens, zijn er geen goed gesorteerde dealers in Szczecin of Berlijn bekend?
Groeten
Stefan..
cfb_de
Hallo Stefan,
Dat klopt inderdaad, de kwaliteit van de objectieven varieert veel meer dan bij westerse fabrikanten. Over de Jupiter-9 hoor je goede dingen (hij zou bij open diafragma een ‘zonachtig’ zachter beeld geven), maar ik heb er zelf geen. Bij de Z-2 vind ik de afmetingen ook aan de grote kant voor een brandpuntsafstand van 85 mm.
Van de Jupiter-3 heb ik er ook (nog) geen, maar de eerste betaalbare die ik tegenkom, wordt van mij :-)
Je hebt geen "set" zoekers nodig: de revolverzoeker is prima en kan 35, 50, 85 en 135 mm aan. Als standaardlens zou je eens kunnen kijken naar een Jupiter-8 of een Industar 61L/D. Die laatste is meestal goedkoper als er nog een FED-5 aan vastzit. De mijne kostte zo'n 12,-.
Een betrouwbare eBay-verkoper is ook "ua-project". Ik zou wel een Jupiter-8 over kunnen hebben, maar ik moet eerst even kijken of ik die hier of in Verden heb liggen.
Franz
Godot
Hallo Franz,
als je echt een bruikbare Jupiter 8 voor een redelijke prijs wilt verkopen, zou dat misschien een goede oplossing zijn. Schaumama.
Groeten.
dl8ram
Hallo Franz, hallo medelezers,
Mag ik hier even tussenbeide komen? Ik heb een tijdje geleden op Elektrobucht een FED2 met Jupiter 9 en bijpassende zoeker gekocht. Dat heb ik vooral gedaan omdat de Jupiter en de zoeker in combinatie met de achterdop :rolleyes: (FED2) aanzienlijk goedkoper waren dan los. Aangezien 85 mm eigenlijk mijn favoriete brandpuntsafstand is en meetzoekercamera's kleiner, lichter en vooral ook stiller zijn, wilde ik dit eens uitproberen. Maar nu komen we bij mijn probleem.
Als ik scherpstel volgens de meetzoeker van de camera, komt de ingestelde afstand helemaal niet overeen met het werkelijke scherpstelvlak. Een standaardlens die op de camera is geschroefd, stelt echter wel probleemloos scherp. Om alvast op een aantal te verwachten tegenvragen vooruit te lopen: ja, ik heb de scherpte op het filmvlak gecontroleerd en ja, ik heb dat ook met beide lenzen gedaan. Bij scherpstelling op een bekende afstand lagen de waarden die op de afstandsschaal werden aangegeven binnen het bereik van gebruikelijke afwijkingen (ook een Nikkor vervangt geen meetlint).
Het verwisselen van de camerabehuizing levert (zoals verwacht) niets op (getest op een 4 Fed? en een Zorki-behuizing). Het probleem is simpelweg dat de lens bij het instellen op een bepaalde afstand een andere verplaatsing van de ring, die bepalend is voor de zoeker, tot gevolg heeft. Is er hiervoor een oplossing? Ik zie op dit moment slechts twee haalbare manieren.
Het aanpassen van de afstandsmeter (een zeker vrij omslachtige oplossing) of het gebruik van een aparte afstandsmeter.
Zou het kunnen dat de lens gewoon bij een heel andere camera hoort???
Met vriendelijke groeten
Alois
cfb_de
Hallo Alois, hallo Stefan,
@Alois:
Ik acht het veel waarschijnlijker dat je gewoon een van de talloze geknutselde exemplaren hebt gekregen. Het uit elkaar halen van het kapotte exemplaar gaat nog redelijk eenvoudig, maar bij het correct in elkaar zetten gaat het meestal mis.
Schroef hem uit elkaar en probeer elke ingang van de schroefdraadspiraal uit. Er is er maar één die de juiste is. (Dat is een klus die ik aan een werkplaats zou geven. Niet omdat het zo moeilijk is, maar omdat het zo ontzettend vervelend is.)
@Stefan:
Ja, ik heb het hier. Ziet er eerlijk gezegd gebruikt uit, kan wel een keer gesmeerd worden, maar ziet er verder prima uit. Voor vijf tot tien plus verzendkosten is het van jou, als je het wilt. Neem mijn forum-nickname, voeg er een @ en een web.de aan toe en stuur me een mailtje. Dat regelen we beter onder ons.
Franz
dl8ram
Hallo Franz,
Daar zit toch echt iets goeds in wat het forum betreft. Ik ga er eigenlijk vanuit dat je een lens pas uit elkaar moet halen als je van tevoren hebt nagedacht over wat je allemaal verkeerd kunt doen. Daardoor kwam het idee helemaal niet bij me op dat iemand de lens verkeerd in elkaar zou kunnen hebben geschroefd. Ik heb nu even snel een 61er Edelscherbe 2,8/55, de 85er en een schuifmaat uit de kelder gehaald en zie daar!!! In de instelling op oneindig (daar zouden de twee lenzen het eens moeten zijn) is er een afwijking van meer dan een millimeter. Ik ga nu de schroevendraaiers, benzine en vaseline uit de kelder halen en het schatje opknappen (het heeft al krasjes).
Bedankt voor de tip
Alois
cfb_de
Hallo Alois,
Veel plezier met knutselen! Er zijn *ontzettend* veel manieren om het te monteren en er is maar één die de juiste is. Zoals ik al zei, zou ik de lens naar de werkplaats brengen.
Plan de rest van het weekend niets, en leg elke kleine stap vast met je digitale camera.
Franz
dl8ram
Hallo Franz,
Ik ben daar niet zo sceptisch over. Ik heb de standaardlenzen van de "Russische camera's" al allemaal gedemonteerd en opnieuw gesmeerd. Daarbij moest ook elke keer de wormwieloverbrenging uit elkaar worden gedraaid. Oké, ik geef toe dat ik daarbij ook altijd de juiste speling van de wormwieloverbrenging
heb gemarkeerd, maar de mogelijkheden zijn beperkt en met een schuifmaat en een referentiestokje zou de juiste speling snel te vinden moeten zijn.
Ik laat je weten hoe lang het zoeken heeft geduurd :rolleyes:
Met vriendelijke groeten
Alois
dl8ram
Hallo Franz,
Er is niet gezocht!
Dat wil niet zeggen dat ik de lensring in de doos had gestopt (dat zou waarschijnlijk langer hebben geduurd), nee, dat is bij deze optiek helemaal niet nodig. Het achterste deel van de lensring, waarop ook de M39-vatting zit, is met een fijne schroefdraad aan de rest van de lens vastgeschroefd en met twee schattige kleine stelschroefjes vastgezet.
Dus gewoon scherpstellen op oneindig, de scherpstelring loslaten, de borgschroeven aan het uiteinde losdraaien, de camera op een statief richten op de televisietoren en door de hele lens uit de huls te schroeven, scherpstellen op oneindig via de zoeker, met het matscherm op het filmvlak controleren of dat ook klopt en de kleine borgschroefjes weer vastdraaien, de scherpstelring weer vastgeschroefd en een sigaret gedraaid. Tijdsbesteding ongeveer 30 min.
Inpakken en naar het postkantoor brengen zou langer geduurd hebben ;)
Met vriendelijke groeten
Alois