Petzi
In de FOTOIMPEX-catalogus heb ik gelezen dat A&O de RODINAL-ontwikkelaar voor acht keer de oude prijs wil gaan leveren. Hoe valt dat te verklaren? Zo zullen ze zeker niet veel verkopen. Ik kan niet geloven dat dat waar zou zijn?
FrankJBeckmann
Hoi,
tot nu toe heb ik nog geen RODINAL van A&O in de winkel gezien. Laten we eerst maar eens afwachten hoeveel het dan echt gaat kosten. Als het dan echt zo duur wordt, kun je altijd nog protesteren of voor een alternatief product kiezen. De reden hiervoor is simpel: ze willen (en moeten zelfs) geld verdienen aan de productie. Bovendien moet je bedenken dat je met een halve liter RODINAL minstens 50 filmrolletjes kunt ontwikkelen.
Tot ziens
Frank
piu58
Gebruik toch maar R09. Ik heb geen verschil met RODINAL kunnen vaststellen. Maar omdat R09 zo donkerzwart is, heb ik tot nu toe voor een vergelijkbare prijs RODINAL gebruikt. Zelfs als het maar 50% duurder zou zijn, zou ik Calbe-Chemie gebruiken.
MirkoBoeddecker
Dat van de prijs is eenvoudig uit te leggen.
Vroeger hadden we een betrouwbare leverancier die tegen een gunstige prijs leverde.
Met het faillissement van de Agfa-distributiemaatschappij worden alle voorwaarden voor al deze leveranciers van de lijst geschrapt.
A&O staat nog wat onzeker in deze voor hen nieuwe markt en peilt voorzichtig de stemming. Die is van alle kanten scherp en daarom hebben ze meteen hun neus weer ingetrokken en bieden ze voorlopig aan tegen de oude Agfa Duitsland-dealerprijzen.
Behalve Foto Kleckermann in Kleinpoppelsdorf heeft echter niemand bij Agfa tegen "standaard" dealervoorwaarden ingekocht.
Ze zullen heel snel merken dat je zo niets kunt verkopen en met de prijs naar een niveau moeten zakken dat het ons mogelijk maakt om concurrerend te zijn met de vergelijkbare producten van de andere fabrikanten (wie koopt er nu NEUTOL voor 12 euro per fles??).
Het hoeft natuurlijk niet zo goedkoop te zijn als vóór het faillissement van Agfa, maar 8x duurder is ook wat overdreven. Ergens daar tussenin zou men elkaar moeten vinden.
Op middellange termijn zal men zijn films echter zeker met Classic F09, ADOX APH09 en soortgelijke producten tegen aantrekkelijkere prijzen ontwikkelen.
Zolang er echter nog restvoorraden van Agfa op de markt rondzwerven, kunnen we onmogelijk 12 euro in onze lijst zetten en daarom zijn we voorlopig begonnen met het uit de lijst halen ervan.
Groeten,
Mirko