Senen
Aloha,
wie kan mij helpen met mijn probleem?
De scherpstelring van mijn 50 mm 1:1,4 S.S.C. FD zit vast en kan alleen worden ingesteld van 0,45 m tot 2 m; hij kraakt alsof er vuil onder zit.
Ik heb ook al geprobeerd de schroeven op de bajonetring los te draaien, maar ik heb niet het juiste gereedschap, alleen horlogemakersgereedschap van 1,4 mm, maar dat is nog te groot voor de schroeven. En eerlijk gezegd durf ik het ook niet echt aan.
Weet iemand een betaalbare reparatieservice of zou iemand van jullie het kunnen repareren, uiteraard tegen betaling?
De fotowinkels hier in Berlijn die ik tot nu toe heb gevraagd, willen/kunnen het niet repareren en vinden dat ik het naar Canon moet opsturen, alleen duurt dat bij hen weken en zou het me behoorlijk wat kosten.
Ik zou blij zijn met alle reacties!
Bedankt en vriendelijke groeten
Sen
PS: Bij Foto Matz zei de technicus dat ik zoiets ook makkelijk zelf zou kunnen repareren. Bij hen zou het duur worden. Hrmpf...
huehnerhose
Hallo Sen,
Ik heb alleen ervaring met Gölitz- en Pentacon M42-camera’s als het op sleutelen aankomt :)
Maar heb je het al eens geprobeerd bij die winkel Ostkreuz (Prügel, Neue Bahnhofstr. 6, 10245 Berlijn)? Ik weet dat ze daar ook aan Canon doen en de prijzen waren tot nu toe “redelijk”, als ik er ooit iets heb laten repareren.
Een andere optie is om een goede set horlogemakersschroevendraaiers aan te schaffen – mijn ervaring (die niet al te groot is) leert me dat dat de moeite waard is. En de scherpstelling is ook eenvoudig uit elkaar te halen. Meestal zijn het een ring met fijne en een ring met grove schroefdraad, die je gewoon uit elkaar schroeft.
Groeten
Sebastian
Gast
Een reparatiewerkplaats met een behoorlijk goede reputatie is het bedrijf Marland in de Handjerystraße in Schöneberg (Friedenau, vlakbij metrostation Friedrich-Wilhelm-Platz).
Ze repareren zelfs een oude Fujica, dus ze zouden zo'n lens ook wel weer in orde moeten kunnen maken.
cfb_de
Een goede gereedschapswinkel is bijvoorbeeld Wiha.
www.wiha.com
Groeten
Franz, wiens Canon 1.4 gewoon perfect werkt