Gast
Hallo,
weet iemand hier of er nog ergens film te vinden is voor de "Rollette" ??????
Het is een oude klapcamera.
Hij is rond 1920 gebouwd door de firma Krauss in Stuttgart.
De spoel is 5 cm breed.
Ik zou het leuk vinden als iemand reageert :-)
Groeten, Ilse
Wolf_XL
...ik neem aan dat er een 127-rolfilm in de rolletje past – en die heeft Mirko in zijn assortiment... Meet eens heel nauwkeurig de breedte tussen de randen van de spoel – dat zou 4,7 cm moeten zijn. De totale lengte van de spoel – dus inclusief de uitstekende asdelen – zou bij een 127-rolfilm ongeveer 5,5 cm moeten bedragen.
ChristianKolinski
Volgens wat ik op internet over de Rolette heb gevonden, was het een camera in het formaat 5x8; de film nr. 129 die daarvoor werd gebruikt, is tegenwoordig niet meer verkrijgbaar; zelfs Film for Classics heeft hem niet meer in het assortiment.
Groeten,
Christian
Gast
Hartelijk dank, Wolf en Christian!!!!
Ik heb het nog eens nauwkeurig nagemeten met een schuifmaat.
Het is 5,8 cm inclusief asuitsteek en 5,2 cm aan de binnenkant.
Dan zal de 127 waarschijnlijk wiebelen en
kan ik het gebruik van de camera wel vergeten,
aangezien de 129 immers niet meer bestaat.
Jammer, ik had hem graag eens uitgeprobeerd.
Groeten, Ilse
Wolf_XL
...nou, ik zou het nog niet helemaal opgeven – wat wiebelt, past in ieder geval wel in de camera!! Een handige knutselaar zou daar vast wel iets mee kunnen doen... Als je twee 129-spoeljes had, zou je in een noodsituatie zelfs een 127-spoelje kunnen omspoelen. Dat zou weliswaar niet erg handig zijn, omdat dat allemaal in het donker zou moeten gebeuren, maar het is beter dan niets. Of je offert een rolfilm of een vel vlakfilm op en knipt er losse negatieven uit, die je vervolgens op de ouderwetse manier in een bakje ontwikkelt... Een wisselzak zou daarbij wel handig zijn.
Gast
Helaas, helaas heb ik maar één spoel ...
Dat bijsnijden zou ook handig zijn, maar ik heb nog nooit negatieven in een bakje ontwikkeld.
(Alleen filmrolletjes in Jobo-blikken) Ach, ik moet er maar eens wat over lezen :) ....
Bedankt voor je hulp!
Ilse
Gast
... heb nu toch 127-filmrolletjes besteld en offer er één op voor het "aanpassen van de spoel".
Ik ben zelf erg benieuwd naar het resultaat.
Het overspoelen zelf zou dan geen probleem moeten zijn.
Groeten, Ilse