Gast
Hoi,
Ik weet niet of iemand Sebastião Salgado en zijn foto’s kent. Ik ben erg benieuwd wat hij gebruikt om die contrasten te bereiken. Ik denk dat hij Trix als film gebruikt, maar ik heb geen idee welke ontwikkelaar hij voor film en papier gebruikt. Ik ben dol op de korrel die op zijn foto’s te zien is. Weet iemand wat hij gebruikt, of zijn afdrukker (ik denk niet dat hij zelf ontwikkelt)?
Met vriendelijke groet,
David
Claudius
Wat spreekt er bij dit soort vragen eigenlijk tegen om het de fotograaf zelf te vragen?
FrankB
Ja, Salgado is echt van topklasse –
ik denk dat je met de Tri-X de juiste keuze maakt –
ik denk dat je de Tri-X op 800 ASA moet instellen en normaal moet ontwikkelen (geen push-ontwikkeling) met een standaardontwikkelaar zoals HC-110, D-76 of RODINAL – daar waar hij fotografeert, zal men zich nauwelijks bezighouden met speciale ontwikkelaars; misschien de temperatuur van 20 naar 22 °C verhogen om het contrast te vergroten, want meestal hebben zijn motieven een normaal contrast
- laat me weten of je iets tevoorschijn krijgt
groeten
frank
PhilippeGrunchec
Salgado (die ik persoonlijk ken) heeft zijn eigen afdrukker (Dominique Granier).
Hij gebruikt TX en TMZ voor klein formaat, en TXP (A49 1+1) voor middenformaat. Zijn films werden ontwikkeld door Philippe Bachelier: zie Réponses Photo en de reddingsactie voor 220 films op dit forum!
Vroeger ontwikkelde Didier Carré de films (Tetenal Ultrafin Plus), daarna Ph. Bachelier, nu is hij weer bij Imaginoir (Jean-Yves Bréand, de afdrukker van Jeanloup Sieff) terechtgekomen (ontwikkeling in zelfgemaakte D76 1+1)...
Gast
Het zou natuurlijk geweldig zijn om het de fotograaf zelf te vragen, maar ik heb geen e-mailadres of telefoonnummer.
PhilippeGrunchec
amazonas@amazonasimages.fr
www.amazonasimages.com